Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Ministerstvo školstva zriadilo krízové linky psychologickej podpory

VEDA NA DOSAH

Kontakty na bezplatnú psychologickú pomoc dostupnú pre všetkých, či už deti, rodičov, alebo pedagogických zamestnancov, nájdete v článku.

Dieťa šikanované v škole_Zdroj: iStockphoto.com

Pre niektoré deti či mladých ľudí môžu byť záťažové situácie zdrojom veľkej krízy. Ministerstvo školstva preto zriadilo krízové linky psychologickej podpory. Ilustračný obrázok. Zdroj: iStockphoto.com

Aktuálna situácia rezonuje v celej spoločnosti. Dnešné tragické udalosti na gymnáziu v Spišskej Starej Vsi hlboko zasiahli nás všetkých. V týchto náročných chvíľach je dôležité venovať pozornosť nielen fyzickej bezpečnosti, ale aj psychickému zdraviu detí, učiteľov a všetkých zasiahnutých.

Ministerstvo školstva zriadilo krízové linky psychologickej podpory pre deti, rodičov a pedagogických zamestnancov. Bezplatná psychologická pomoc je dostupná pre všetkých, ktorí boli touto tragédiou priamo či nepriamo zasiahnutí. Okrem toho pripravilo stručný postup, ako sa s deťmi o krízovej situácii rozprávať.

Krízové linky

Linka dôvery Nezábudka (Liga za duševné zdravie)

  • 0800 800 566 (nonstop)
  • 0800 222 450 v ukrajinskom jazyku -Телефонна лінія довіри НЕЗАБУДКА

IPčko – internetová poradňa pre mladých

  • Krízová linka pomoci: 0800 500 333 (nonstop)
  • Online chat na ipcko.sk

Linka detskej istoty (pre deti a mládež do 18 rokov)

  • 116 111 (nonstop)

Krízová linka pre rodičov a pedagogických zamestnancov

  • 0911 969 725 (08:00 – 18:00)

Ako sa rozprávať s deťmi o krízovej udalosti?

Schopnosť spracovať záťažové situácie je u každého iná. Dôležitú úlohu pritom zohráva rodina, blízki či napríklad učitelia. Pre niektoré deti či niektorých mladých ľudí môžu byť tieto záťažové situácie zdrojom veľkej krízy.

Ako poskytnúť prvú psychosociálnu pomoc *deťom, ktoré nie sú priamo zasiahnuté udalosťou?*

  • Buďte tu pre deti

Ak deti tému otvoria, vypočujte ich, nechajte ich vyjadriť svoje emócie a pocity bez hodnotenia. Rešpektujte, ak dieťa nechce hovoriť.

  • Pomenujte, čo sa stalo

Ak deti majú otázky, poskytnite jasné a vekovo primerané informácie o situácii, aby deti rozumeli, čo sa udialo.

  • Posilňujte pocit bezpečia

Uistite ich, že máme spoločný záujem, a to aby škola bola bezpečným miestom, a bezpečnosť detí aj zamestnancov je našou prioritou.

  • Podporujte prirodzené prejavy emócií

Strach, smútok alebo hnev sú normálne reakcie na krízové udalosti. Je v poriadku prejaviť emócie, ale len spôsobom, ktorý neublíži iným.

Upozornenie na zmeny v správaní: Ak spozorujete u vášho dieťaťa akékoľvek zmeny v správaní, ktoré by mohli naznačovať úzkosť alebo strach, neváhajte kontaktovať psychológov alebo linky pomoci.

Na čo si dať pozor

  • Presnosť informácií: Informujte len o potvrdených faktoch, aby ste predišli panike a šíreniu nepravdivých informácií.
  • Pokojný tón: Používajte neutrálny a pokojný jazyk, aby ste znížili úzkosť rodičov.
  • Neposkytujte podrobnosti, ktoré by mohli ohroziť vyšetrovanie alebo vyvolať napodobňovanie.
  • Dôraz na bezpečnosť: Zdôraznite, že situácia je pod kontrolou a bezpečie detí je prioritou.

Ak sa ako učiteľka/učiteľ alebo rodič obávate o zdravie dieťaťa, môžete sa obrátiť na školský podporný tím, centrum poradenstva a prevencie alebo krízové linky pomoci:

Vaše spádové centrum poradenstva a prevencie nájdete tu: https://datawrapper.dwcdn.net/qsvdc/6/

Na webovej stránke ministerstva nájdete praktické odporúčania a kroky, ako pomôcť zvládnuť krízovú situáciu a jej následky: https://www.minedu.sk/39295-sk/po-krize-prva-psychosocialna-pomoc/

Zdroj: MŠVVaM SR

(zh)

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky