Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Blíži sa koniec éry strelného prachu?

René Beláček

Japonci testujú novú zbraň, ktorá môže zmeniť budúcnosť námorných bojov.

Prototyp elektromagnetického koľajnicového dela, takzvaného railgunu, sa nachádza na palube experimentálnej lode JS Asuka.

Prototyp elektromagnetického koľajnicového dela, takzvaného railgunu, sa nachádza na palube experimentálnej lode JS Asuka. Zdroj: Wikimedia Commons

Japonská agentúra pre akvizície, technológie a logistiku (ATLA) zverejnila nové zábery z testovania prototypu elektromagnetického koľajnicového dela, takzvaného railgunu, na palube experimentálnej lode JS Asuka. Na prelome júna a júla v ostrých námorných streľbách po prvýkrát a navyše s úspechom stroj zasiahol cvičnú loď, ktorá slúžila ako cieľ. Krajina vychádzajúceho slnka tak pokračuje vo vývoji technológie, ktorá má potenciál uplatniť sa vo vojenských a civilných aplikáciách.

Amerika o krok pozadu

Keď sa v júli 2021 americké námorníctvo rozhodlo pre radikálny krok – zastaviť vývoj railgunu –, mnohí túto revolučnú technológiu zatracovali. Stroj mal niekoľko technických prekážok, jeho hlaveň rýchlo erodovala, dĺžka dostrelu nebola prevratná a navyše energetické nároky na údržbu boli privysoké.

Po štyroch rokoch vysvitlo, že problém nebol ani tak v railgune ako skôr v americkom námorníctve. Správy sú síce len povrchné, pretože ide o strategicky významnú záležitosť, ale v súčasnosti na tejto technológii pracuje mnoho krajín, ako napríklad Čína, India a v neposlednom rade aj Japonsko, kde výskum railgunu prebieha pod záštitou vládnej agentúry.

Elektromagnetické koľajnicové delá

Railguny používajú na vystrelenie projektilov obrovskou rýchlosťou namiesto chemickej energie výbuchu silu elektromagnetizmu. Dvoma paralelnými koľajnicami prejde masívny elektrický impulz, ktorý vytvorí extrémne silné magnetické pole. To následne vymrští projektil vpred hypersonickou rýchlosťou na úrovni mach 6,5 až 7. Na zničenie cieľa potom stačí samotná kinetická energia, takže nie sú potrebné žiadne výbušniny.

Zbraň s hmotnosťou 8 až 9 ton má šesťmetrovú hlaveň a vystreľuje projektily kalibru 40 milimetrov. Celá technológia stojí na princípe Lorentzovej sily, ktorá urýchľuje projektil pozdĺž dvoch vodivých koľajníc. V praxi však ide o pekelne zložitú úlohu: každý výstrel znamená desiatky megajoulov energie uvoľnených počas niekoľkých milisekúnd.

Elektromagnetické delo na snímke pri ostrom vypustení strely. Vpravo vidieť vežu zachytávajúcu rádiový signál s elektrooptickým alebo infračerveným kamerovým systémom. Zdroj: ATLA/koláž autora

Elektromagnetické delo na snímke pri ostrom vypustení strely. Vpravo vidieť vežu zachytávajúcu rádiový signál s elektrooptickým alebo infračerveným kamerovým systémom. Zdroj: ATLA/koláž autora

V minulosti potrebovali veľké zdroje energie a masívne chladenie, čo z nich robilo fyzicky veľmi objemné kolosy. Umiestnenie experimentálnej veže s railgunom na letovej palube lode JS Asuka dávalo zmysel vzhľadom na dostatočný otvorený priestor, ktorý ponúkala. Na bežnej operačnej vojnovej lodi by však bolo potrebné nájsť dostatočný priestor, najmä pod palubou, pre rôzne súčiastky, čo by mohlo vyžadovať rozsiahle, drahé a časovo náročné prestavby.

Testovacia loď JS Asuka. Zdroj: ATLA

Testovacia loď JS Asuka. Zdroj: ATLA

Detailný pohľad na vežu železničného dela na zadnej palube lode JS Asuka. Zdroj: TWZ/@HNlEHupY4Nr6hRM

Detailný pohľad na vežu železničného dela na zadnej palube lode JS Asuka. Zdroj: TWZ/@HNlEHupY4Nr6hRM

Husársky kúsok

JS Asuka je jedinečná experimentálna loď Japonských námorných síl sebaobrany (JMSDF) s výtlakom 6 200 ton. Koľajnicové delo v otočnej veži na zadnej časti letovej paluby bolo po prvýkrát spozorované už v apríli. Následne sa začali kopiť aj ďalšie zábery lode v rovnakej konfigurácii. V týchto dňoch japonské námorníctvo oznámilo, že v letných mesiacoch sa railgunu podarilo zasiahnuť reálnu loď. Bolo to po prvý raz v histórii.

ATLA zatiaľ nezverejnila žiadne snímky cieľových plavidiel, ktoré boli skutočne zasiahnuté projektilmi vypálenými z koľajnicového dela umiestneného na palube lode. Agentúra uviedla, že viac podrobností poskytne na nadchádzajúcom sympóziu o obranných technológiách v novembri.

Cvičná loď poslúžila ako terč najnovším testom japonského námorníctva. A bol to historický zásah do čierneho. Zdroj: ATLA

Cvičná loď poslúžila ako terč najnovším testom japonského námorníctva. A bol to historický zásah do čierneho. Zdroj: ATLA

Agentúra si teda pripísala ďalšie prvenstvo. Na vývoji railgunu Japonsko pracuje už asi desať rokov. Má za sebou aj testovacie streľby na súši. Teraz je jasné, že vývoj elektromagnetického dela ako operačnej zbrane smeruje k jej nasadeniu na lodiach japonského námorníctva.

Špičkové parametre

Podľa údajov z predošlých testov zvládol japonský railgun vystreľovať projektily úsťovou rýchlosťou približne 4 988 míľ za hodinu (2 230 metrov za sekundu, mach 6,5), využiť 5 megajoulov energie a tiež dosiahnuť životnosť hlavne 120 výstrelov. ATLA usiluje o zníženie spotreby energie pri prevádzke elektromagnetického dela.

Video: Railgun ATLA: Pokrok v projektoch výskumu a vývoja vo fiškálnom roku 2023. Zdroj: Youtube/ALTA

 

Je jasné, že funkčný railgun bude predstavovať výkonný a flexibilný zbraňový systém na použitie na mori, na súši a javí sa sľubne aj pri protivzdušnej obrane ako takzvaná rýchlopalná línia proti hrozbám, ktoré súčasná obrana ťažko zvláda. Doplní tak raketové systémy Aegis a Patriot. Japonsko vlani podpísalo zmluvu s Francúzskom, takže sa možno v dohľadnom čase stretneme s touto technológiou aj v Európe. Je možné, že sa dočkáme aj hlbšej spolupráce medzi Japonskom a USA, ktoré síce vzdali práce na hlavni, ale vyvinuli špičkový navádzaný projektil.

Zdroj:  TWZ

(LDS)

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky

Mediálni partneri

ÁMOS vision FonTech Startitup