Celkovo 15 finalistov zo 7 regiónov strednej Európy sa koncom februára zúčastnilo dvojdňového finále prezentácií najlepších podnikateľských nápadov s názvom „CERIecon Startup Finals – Pitch & Play Time“ v Stuttgarte. Slovensko v kategórii ekonomická inovácia reprezentoval projekt GrowBox a jeho zakladateľ Ivan Šodor. Svoje myšlienky predtým rozvíjal a projekt vylepšoval v rámci Playparku Bratislava, ktorý je iniciatívou v rámci medzinárodného projektu CERIecon.
Pomôcť pestovať rastliny doma, po celý rok a bez námahy je cieľom finálového projektu zo Slovenska. GrowBox používa technológiu, ktorá dodáva živiny ku koreňom vo forme hmly. Tá sa ultrazvukom vytvára zo živného roztoku a slúži na prenos živín ku koreňom. Hmla dokonale pokryje celú plochu koreňov, čím zabezpečí maximálne vstrebávanie živín. Korene voľne visia do izolovaného priestoru, v ktorom sa nachádza vzduch a hmla. Dostatok vzduchu prirodzene urýchľuje rast.
Dostatok svetla zabezpečuje úsporné LED osvetlenie umiestnené nad rastlinami. „Projekt vznikol z vlastnej potreby. Chceli sme pestovať zeleninu priamo v byte v meste po celý rok, chutnú a čerstvú. Dôvodom bolo, že zelenina predávaná v supermarketoch nebola podľa nás dostatočne kvalitná,“ uvádza tvorca projektu. Podľa prieskumu vraj domácu zeleninu preferuje 55 % ľudí. Napriek tomu je až 83 % z nich odkázaných na nakupovanie v supermarkete.
„Ako najväčšiu prekážku v pestovaní vlastných rastlín ľudia vnímajú nedostatok priestoru na pestovanie a podľa prognóz bude priestoru na pestovanie ešte menej. Do roku 2050 bude žiť v mestách až 70 % svetovej populácie, pričom sa tam vyprodukuje iba 15 % potravín,“ podotkol Ivan Šodor, ktorý prezentoval svoj projekt na podujatí v Stuttgarte.
Podelil sa aj s dojmami, skúsenosťami a odporúčaniami z prvej tréningovej periódy: „Budúcim účastníkom Playparku by som odporučil si počas tréningovej periódy v Playparku overiť svoj zámer, svoju ideu, validovať ju na trhu, rozprávať sa o nej s ľuďmi, získavať spätnú väzbu a hľadať potenciálnych zákazníkov. Potom sa zámer ľahšie prezentuje pred komisiou a odpovedá na jej relevantné otázky. Čiže hlavne validácia, na nej si treba dať najviac záležať počas svojho času v Playparku.“
Ďalšia z finalistiek zo Slovenska, Zuzana Viechová sa s projektom miljö, prihlásenom v kategórii sociálna inovácia finále zúčastniť nemohla kvôli chorobe.
V rámci prvého dňa sa v Stuttgarte konalo osemfinále a semifinále, v ktorom si účastníci vybrali z obálok úlohy s kreatívnymi výzvami a v zmysle vylosovanej úlohy mali flexibilne prispôsobiť svoj podnikateľský nápad aj jeho prezentáciu. Druhý deň patril finále na veľkom pódiu Stuttgartského Theaterhausu, kde svoje nápady prezentovali dvaja finalisti z každej kategórie. Výhercami sa stali projekty HyperSky z Playparku Krakow, ktorý sa zameriava na zber dát v reálnom čase pomocou nízko nákladového satelitu, za ekonomickú inováciu a Techart – Life Saving Bracelet z Playparku Brno, inteligentný náramok vyhodnocujúci životné funkcie, ktorý môže zachrániť život, za sociálnu inováciu.
Úspešný startuper a investor Slavomír Hruška, ktorý bol jedným z členov medzinárodnej komisie hodnotil podujatie pozitívne, no pridal aj pár námetov na zlepšenie do budúcna: „Priebeh podujatia bol dobre zorganizovaný, vzhľadom na to, že sa event konal po prvýkrát. Popracoval by som však viac na príprave súťažných úloh pre start-upy alebo ich dokonca úplne vynechal. Kreatívne úlohy počas semifinále by mohli byť viac realistické ako ´fiktívne´, aby start-upy vedeli relevantne reagovať a prispôsobiť im svoju prezentáciu.“
Pridal aj niekoľko tipov pre budúcich účastníkov: „Pre projekty je veľmi dôležité, aby počas takzvaného ´pitchu´, prezentácie, ktorá trvá len niekoľko minút, vedeli predstaviť svoj projekt tak, aby ho porota pochopila, čo nie je ľahká úloha a nemali by ju ani brať na ľahkú váhu. Aj na tomto podujatí sa nám potvrdilo, že aj veľmi dobrá myšlienka môže žiaľ zlyhať na slabej prezentácii.“
Podobné finále než v Stuttgarte čaká dvoch najúspešnejších účastníkov druhej periódy Playparku Bratislava na jeseň v Benátkach. Dostanú možnosť prezentovať svoj podnikateľský nápad na medzinárodnom podujatí „Pitching finals“.
************************************************
Druhá séria Playparku sa začala v apríli 2018. Playpark Bratislava je iniciatívou medzinárodného projektu CERIecon, ktorá podporuje študentov, absolventov vysokých škôl, budúcich podnikateľov a iných nepodnikateľov s inovatívnym podnikateľským nápadom.
Zdroj informácií a fotografií: www.sbagency.sk
Spracovala: Slávka Cigáňová (Habrmanová), NCP VaT pri CVTI SR
Uverejnila: VČ