Elektrické autá sa čoraz výraznejšie hlásia o slovo. Elektromobily už teraz jazdia po cestách mnohých krajín a ich počet naďalej rastie. Nesmrdia, sú tiché a ich prevádzka je ekologická. Sú však elektromobily budúcnosťou dopravy?
Hoci elektromobily Slovákov zatiaľ výrazne neoslovili, na začiatku ich histórie stál slovenský benediktín Štefan Anián Jedlík, ktorý dokázateľne už v rokoch 1827 – 1829, ako prvý na svete, skonštruoval nielen model elektromotora, ale aj model vozidielka poháňaného elektromotorom. Za historicky prvý elektromobil sa považuje vozidlo, ktoré skonštruoval Holanďan Sibrandus Stratingh v roku 1835, teda približne 50 rokov pred prvým automobilom so spaľovacím motorom. Belgičan Camille Jenatzy prekonal s elektromobilom La Jamais Contente roku 1899 ako prvý na svete rýchlosť 100 km/h.
Na začiatku 20. storočia jazdilo v USA viac elektromobilov ako áut so spaľovacím motorom. Poskytovali totiž komfort a ľahké ovládanie. Všetko však zmenil legendárny model T Henryho Forda, ktorý vytlačil elektromobily svojou spoľahlivosťou, väčším dojazdom a nízkou cenou. Vývoj automobilov a ich následný rozvoj sa uberal cestou spaľovacích motorov.
Dotácie
V súčasnosti má takmer každá automobilka vo svojom portfóliu aspoň jeden model e-auta, alebo ho práve vyvíja. Počet predaných elektrických vozidiel či hybridov označovaných plug-in (možnosť dobíjania batérií elektrickým káblom) rastie. Svetovým lídrami v elektromobilite sú Nóri a Holanďania. Tieto dve krajiny majú najvyšší trhový podiel elektromobilov. Podľa údajov z vlaňajška to bolo 23 percent v Nórsku a 10 percent v Holandsku.
Elektromobily sú na slovenských cestách stále raritou. V roku 2015 ich u nás zaregistrovali len 49, čo je pri počte 80-tisíc všetkých osobných automobilov zaregistrovaných v minulom roku úplne zanedbateľné číslo. Štát však chce podporiť predaj elektromobilov a ich predaj dotovať sumou 5 000 eur na nákup jedného auta. Je však otázne, či tento krok zvýši predaj e-áut. Napríklad štátne dotácie na nákup elektrovozidiel vo výške 4 000 eur boli v Nemecku neúspešné.
Vysoké ceny
Suma 5 000 eur nie je malá, stojí však za úvahu, či systémovo niečo rieši. Cena najlacnejšieho elektromobilu, ktorý sa na Slovensku predáva, je 24 890 eur. Ide o maličký VW e-up!, ktorého klasický brat sa dá kúpiť už od 8 270 eur. Rozdiel v cene je 16 620 eur, po odrátaní päťtisícovej dotácie 11 620 eur. Pri súčasných cenách benzínu (1,27 eura) si za túto sumu môžete kúpiť vyše 9 000 litrov 95-oktánového benzínu, čo pri priemernej spotrebe 5 l/100 km umožní prejsť asi 180 000 kilometrov. Podobné porovnanie medzi obľúbeným Golfom (od 14 600 eur) a e-Golfom (36 100 eur) je ešte markantnejšie.
A práve v takýchto jednoduchých počtoch tkvie podstatná časť odpovede, prečo sa štátne dotácie v Nemecku nestretli s úspechom.
A navyše, za koľko rokov prejdete na súkromnom vozidle 180 000 kilometrov?
Na druhej strane je však otázne, ako dlho budú výrobcovia držať také vysoké predajné ceny. V porovnaní s klasikou majú totiž elektromobily tú istú karosériu, nápravy či vybavenie. Namiesto motora majú elektromotor a zásobník elektrickej energie, ktorým je batéria. Hoci sú batérie dosť drahé, sú so spaľovacím motorom minimálne cenovo porovnateľné. Rezerva na úpravu ceny smerom nadol tu určite je.
Nevyhnutnosť meniť batérie
Jedno je však isté – spotreba elektromobilu je neporovnateľne nižšia ako pri benzínových či naftových vozidlách. Určite však netreba veriť, že je zadarmo. VW e-up! potrebuje na 100 kilometrov približne 12 kWh, teda pri cene 0,15 eura za jednu kWh zvládnete 100 kilometrov za 1,8 eura. Keďže pri 95-oktánovom benzíne prejdete tú istú vzdialenosť za 6,35 eura, rozdiel je značný. Len sa nesmie zabudnúť na jednu maličkosť: batéria elektromobilu má tiež svoju výdrž, ktorá sa odhaduje na tri či štyri roky. Kapacita batérie vo VW e-up! je 18,7 kWh, a keďže jedna kWh celkovej kapacity batérie vyjde na približne 300 eur, každý tretí či štvrtý rok musíte investovať takmer 6 000 eur do kúpy novej batérie. Argument, že do opráv motora treba tiež niečo investovať, neobstojí, pretože v priebehu prvých štyroch rokov sú poruchy spaľovacích motorov naozaj minimálne. Pri starších automobiloch nedosahujú opravy motorov až také vysoké sumy, o bežnej údržbe ani nehovoriac.
Nevyhnutnosť meniť batérie má ešte jedno negatívum, o ktorom sa zatiaľ nehovorí – zbavenie sa ojazdeného elektromobilu. Nikto, kto ho bude predávať, predsa pred jeho predajom nezainvestuje šesť tisícok do nových batérií. To isté platí, ale v opačnom garde, aj o kupcovi.
Dojazd
Azda najväčšou slabinou elektromobilov ešte ostáva ich krátky dojazd a dlhý čas na nabitie akumulátorov. Aj keď vývojári vyhlasujú, že kapacitu batérií zvyšujú a zároveň znižujú čas ich nabíjania, v súčasnosti využívané batérie majú malú hustotu energie. A tu tkvie príčina takého malého dojazdu. Stále sa hľadá optimálna kombinácia chemických prvkov, ktoré by dokázali zvýšiť hustotu energie v batérii a ktoré by dojazd predlžovali za súčasného znižovania investičných nákladov do výroby a prevádzky batérií. Za oslavu však isto nestojí, ak sa dojazd e-vozidla zvýši zo 140 na takmer 200 kilometrov…Priemerný dojazd na Slovensku predávaných elektromobilov je asi 170 kilometrov (nerátame Teslu, ktorej dojazd je asi 400 km). Na jazdu po meste by to teoreticky mohlo stačiť, ale pre taxikárov, roznáškové a kuriérske služby je to na zmysluplnú prevádzku naozaj málo a vďaka obstarávacej cene zasa na cestu do a zo zamestnania neekonomické. O dlhších cestách je zatiaľ asi zbytočné hovoriť.
Ďalšia vec, ktorú si ohľadom dojazdu treba uvedomiť, je, že čísla, ktoré udávajú výrobcovia, platia pre čistú jazdu, t. j. celá energia ide len na pohon vozidla. Svoj odber má však aj rádio, svetlá, stierače, no najmä ventilačný systém a kúrenie. Najmä v zime, ak má mať posádka ako-taký komfort, najmä kvôli kúreniu klesá dojazd minimálne o tretinu.
Aj dĺžka nabíjania batérie hrá veľkú rolu pri úvahách o elektromobiloch. Podľa uvádzaných dát automobiliek, ktoré na Slovensku predávajú elektrické autá, aj najkratšie nabitie batérie trvá v súčasnosti najmenej šesť hodín.
Autor: redakcia QUARK
Foto: wikipedia/Marco Vercha, Nissan, BMW
Uverejnila: ZVČ
Viac o odvrátenej tvári elektromobilov, ako aj o iných zaujímavých témach, sa dočítate v časopise Quark (číslo 2/2017), ktorý nájdete v novinových stánkoch alebo si ho môžete predplatiť v elektronickej alebo papierovej verzii na www.quark.sk.