Simulačné vzdelávanie v psychiatrii predstavuje inovatívny prístup vo vzdelávaní budúcich lekárov, psychiatrov a ďalších zdravotníckych pracovníkov.
Psychiatrická klinika Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a Univerzitnej nemocnice Bratislava (LF UK a UNB) v Nemocnici Staré Mesto vybudovala a minulý týždeň uviedla do prevádzky nové simulačné centrum, ktoré je veľmi dôležité najmä vo vzdelávaní budúcich lekárov, sestier a ostatných zdravotníkov v oblasti psychiatrie.
Inovatívne vzdelávanie
Simulačné vzdelávanie v psychiatrii predstavuje inovatívny prístup vo vzdelávaní budúcich lekárov, psychiatrov a ďalších zdravotníckych pracovníkov pôsobiacich v oblasti duševného zdravia. Ide o metódu, ktorá umožňuje sebaskúsenosť, získanie praktických skúseností a zručností, ich tréning v bezpečnom prostredí a pokojnej atmosfére. Umožní nielen si vyskúšať to, čo prináša klinická prax, ale hlavne robiť chyby, ktorým sa je možné následne v klinickej praxi vyhnúť.
„Prístup k pacientovi, ktorý sa lieči na psychiatrickej klinike, je veľmi citlivý a špecifický. Moderná medicína nám umožňuje veľa spôsobov, ktoré zohľadňujú aktuálny zdravotný stav pacienta, a tak je individuálny prístup k liečbe veľmi dôležitý. Som veľmi rád, že vedenie Psychiatrickej kliniky v Nemocnici Staré Mesto neustále aplikuje najmodernejšie spôsoby nielen liečby, ale aj edukácie personálu, čo vnímam ako obrovský prínos pre našich pacientov,“ povedal Alexander Mayer, riaditeľ Univerzitnej nemocnice Bratislava.
Osvojenie praktických zručností
Simulačné vzdelávanie je realizované prostredníctvom prehrávania scenárov rôznych klinických situácií. Zúčastňuje sa na nich herec, ktorý pozná scenár a má ho nacvičený. Vie správne reagovať na správanie účastníkov. Účastníci simulačného kurzu sú rozdelení do dvoch skupín.
Skupina aktívnych účastníkov dostane jednoduché zadanie, ktoré napríklad znie: „Prijmite pacienta na hospitalizáciu bez použitia obmedzovacích prostriedkov.“ Rozdelia sa úlohy podľa toho, kto z personálu sa na riešení tohto zadania v bežnej praxi zúčastňuje. V takomto prípade sú to psychiater, sestra a sanitár. Herec však vie, že s hospitalizáciou nemá súhlasiť, a pozná aj dôvody svojho nesúhlasu. Môžu to byť formálne dôvody alebo prejavy psychickej poruchy. Aktívnych účastníkov teda prijme riešiť náročnú situáciu. Pasívni účastníci scénu, ktorá sa odohráva v simulačnom centre, sledujú v debrífingovej miestnosti. Bezprostredne po odohratí scény nasleduje debrífing, dôležitá spätná väzba účastníkov, keď sa analyzujú správanie aj prežité emócie. Nahrávka situácie umožní lepšiu analýzu.
„Práve týmto spôsobom dochádza k novým skúsenostiam, rozvoju praktických zručností, zlepšeniu spolupráce a lepšej koordinácii v tíme. Mení sa spôsob komunikácie aj zaužívané postupy. Dôležitou podmienkou je, aby simulačné centrum verne kopírovalo pracovné prostredie a herec teoreticky aj prakticky ovládal scenár. Iba tak majú účastníci zážitok, ktorý vnímajú ako skutočný, a hra sa stáva realitou,“ doplnila prednostka Psychiatrickej kliniky LF UK a UNB Ľubomíra Izáková.
„Medicínske vzdelávanie na celom svete prešlo v posledných desaťročiach významnými zmenami. V minulosti sa skôr kládol dôraz na to, aby mali študenti vedomosti, prax a zručnosti získavali neskôr. Dnes musíme študentov pripraviť na to, aby boli už po skončení štúdia na našej fakulte klinicky kompetentní. Vďaka nášmu Ústavu medicínskeho vzdelávania a simulácií do vzdelávania medikov dlhodobo zavádzame nové inovatívne metódy, posilňujeme komunikačné zručnosti študentov, pridávame do výučby simulácie, využívame simulátory a nástroje virtuálnej a rozšírenej reality. Teší nás, že sa otvára ďalšie simulačné centrum, ktoré pomôže pri vzdelávaní nielen našich študentov pregraduálneho štúdia, ale aj ďalším zdravotníckym pracovníkom v takej špecifickej oblasti medicíny, ako psychiatria bezpochyby je,“ dodal Juraj Payer, dekan Lekárskej fakulty UK v Bratislave.
Akú sú výhody simulačného vzdelávania?
- Bezpečné prostredie: účastníci môžu, majú a musia robiť chyby. Učia sa z nich bez toho, aby ohrozili pacienta. Vlastné prežité emócie im napomáhajú fixovať nové znalosti.
- Opakovateľnosť: scenáre môžu byť opakovane prehrávané, čo umožňuje účastníkom precvičovať si rôzne zručnosti.
- Individualizovaný prístup: simulácie sú prispôsobené požiadavkám a potrebám účastníkov.
- Zlepšenie komunikačných zručností a koordinácie v tíme: účastníci sa učia, ako efektívne komunikovať s pacientmi a ich blízkymi, ale aj v pracovnom kolektíve.
- Rozvoj klinického úsudku: účastníci sa učia analyzovať a riešiť komplexné klinické situácie.
Ako bude využívané simulačné centrum na Psychiatrickej klinike LF UK a UNB?
V pregraduálnej výučbe medikov primárne pri výučbe psychiatrie a komunikačných zručností, ale potenciálne aj vo viacerých predmetoch a ročníkoch (pri dostatočnej kapacite je možné simulácie využiť i na vzdelávanie psychológov, liečebných pedagógov, sestier atď.).
V postraguálnej výučbe v rámci špecializačného štúdia v psychiatrii, sexuológii (lekári) aj ošetrovateľstve v psychiatrii (sestry).
Ako súčasť sústavného vzdelávania multidisciplinárnych tímov v ústavnej psychiatrickej starostlivosti. Na LF UK sú novoakreditované programy sústavného vzdelávania: manažment agresivity a porúch správania v psychiatrii pre lekárov, sestry, zdravotníckych asistentov – praktické sestry, psychológov a zdravotníckych záchranárov – a rovnaký program pre sanitárov. Realizovať sa budú na Psychiatrickej klinike LF UK a UNB. Zároveň v psychiatrii čelíme výzve zaobísť sa bez ochranných postelí (legislatíva SR nariaďuje ukončenie ich používania v zdravotníctve do 31. 12. 2024), simulačné vzdelávanie umožní tréning iných alternatív obmedzovacích prostriedkov.
Na vzdelávanie partnerských pracovníkov, ktorí začínajú pôsobiť v psychiatrických multidisciplinárnych tímoch (potenciálna spolupráca s Ligou za duševné zdravie, ktorá má pre nich vzdelávací program).
Simulačné vzdelávanie má širokospektrálne využitie a predstavuje sľubný nástroj na zlepšenie kvality vzdelávania a aj poskytovania zdravotnej starostlivosti, zvlášť významne v odbore psychiatria.
Zdroj: TS UNB
(JM)