Misia Mars Sample Return je naplánovaná na rok 2028.
Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) nedávno testoval raketové motory, ktoré sú súčasťou vývoja zariadenia určeného na prenos vzoriek z červenej planéty Mars smerom na Zem. Ďalší úspešný míľnik nás posúva čoraz bližšie k dosiahnutie doteraz neprekonaného cieľa.
Zariadenie, ktoré nám prinesie vzorky z Marsu
NASA spolu s jej dodávateľmi vyvíjajú zariadenie Mars Ascent Vehicle (MAV), ktoré bude súčasťou misie Mars Sample Return v spolupráci s Európskou vesmírnou agentúrou. MAV je navrhnutý tak, aby dostal vzorky zozbierané na Marse na obežnú dráhu nad červenou planétou, kde ich zachytí kozmická loď, ktorá ich dopraví na Zem. Ak sa všetko podarí, bude Mars Ascent Vehicle prvým vozidlom v histórii, ktoré odštartuje z povrchu inej planéty.
Vzorky, ktoré v súčasnosti zbiera rover NASA Perseverance počas svojho prieskumu riečnej delty, majú potenciál odhaliť skorý vývoj Marsu vrátane možného života. Tie sú zapečatené v 43 špeciálnych skúmavkách a uložené na vyznačených miestach na povrchu Marsu.
Testovanie motorov
MAV je dvojstupňové vozidlo. Motory bude poháňať pevné palivo, ktoré má vysokú výdrž. V posledných mesiacoch sa podarilo odborníkom vykonať testovanie motorov prvého aj druhého stupňa (SRM1 a SRM2). Pred skutočným pristátím je dôležité zistiť ich výkon, pretože zariadenie bude vážiť približne 450 kilogramov, pričom na obežnú dráhu Marsu dopraví náklad s hmotnosťou len 500 gramov.
Motor SRM2 bol testovaný v závode Northrop Grumman v Elktone v Marylande. Zábery z nedávno zverejneného videa ukazujú, ako motor nabieha pri rýchlosti 200 otáčok za minútu. Druhý stupeň používa stabilizáciu rotácie, aby udržal zariadenie na jeho správnej dráhe.
Motor SRM1 bol testovaný na leteckej základni Edwards v Kalifornii. Obidva testy sa uskutočnili pri teplote mínus 20 stupňov Celzia, čím sa simulovali podmienky na Marse. Experiment vo vákuovej komore umožnil navyše tímu otestovať i nadzvukovú delenú dýzu, ktorá je súčasťou systému riadenia pohonu s vektorovým ťahom. Ten môže okrem veľkosti ťahu v určitom rozsahu meniť aj smer jeho pôsobenia.
Technici využili nový dizajn, pretože normálne otočné dýzy raketových motorov na tuhé palivo nezvládnu extrémny chlad prítomný na Marse. Technológia dosiahla šiestu z deviatich technologických úrovní pripravenosti – známu ako TRL-6.
Kedy a kde pristane?
Misia Mars Sample Return je naplánovaná na rok 2028. Ak pôjde všetko hladko, na červenú planétu by mala doraziť v roku 2030 a na Zem by mala opäť zavítať v roku 2033.
Počas svojej cesty zo Zeme na Mars, ktorá bude trvať približne dva roky, bude MAV cestovať na palube pristávacieho modulu. Približne rok bude získavať uložené vzorky zozbierané Perseverancom. Pristane na planéte vďaka pristávaciemu modulu Sample Retrieval Lander (SRL) v blízkosti krátera Jezero alebo priamo v ňom. Pristávací modul by mal so sebou niesť aj dva vrtuľníky.
Zdroj: NASA, NASA2, Space, InceptiveMind
(JM)