Tím vedcov zo siedmich krajín pracuje na vývoji lítiovej batérie, ktorá by mohla sledovať svoju kapacitu a v prípade potreby ju obnoviť.
Vedec Tomáš Syrový z Fakulty chemicko-technologickej Univerzity v Pardubiciach pracuje na novej generácii inovatívnych batérií. Cieľom európskeho projektu s názvom Salamander je pokrokový typ lítiovej batérie s inteligentnými funkciami. Do vývoja batérie budúcnosti, ktorá by mala mať využitie napríklad vo výrobe elektromobilov, sú zapojení vedci zo siedmich európskych krajín.
„Naším cieľom je batéria, ktorá sama sleduje svoj „zdravotný“ stav a dokáže aktivovať proces obnovenia svojej kapacity,“ hovorí Tomáš Syrový z Katedry polygrafie a fotofyziky Fakulty chemicko-technologickej Univerzity v Pardubiciach. „Aby mohla sledovať svoju kapacitu a v prípade potreby ju obnoviť, potrebuje mať senzory, ktoré jej to umožnia. V tomto projekte je práve výskum týchto senzorov mojou úlohou,“ dodal vedec.
Projekt má v úmysle vyvinúť li-ion batériu podobnú tej, ktorá sa dnes používa bežne. Inteligentné funkcie zahŕňajú tlačené tenkovrstvové senzory na sledovanie stavu batérie – SOH (State of the Health). Keď batéria dosiahne určitú úroveň opotrebenia alebo v nej senzory indikujú nežiaduci stav, môže aktivovať proces obnovenia, ktorý povedie k obnoveniu kapacity či k potlačeniu nežiaduceho stavu. Nový typ batérie by sa mal v budúcnosti začať využívať napríklad v elektromobiloch či stacionárnych batériových úložiskách.
Vedci musia vyriešiť materiály súvisiace s regeneračnými schopnosťami článku, návrh samotných článkov, integráciu senzorov a analýzu senzorových dát pomocou BMS. Riešiť budú tiež interakciu medzi bežnými súčasťami článku, novými senzormi a elektródami umožňujúcimi regeneráciu článku. Cieľom je vyrobiť pilotné batériové články.
V projekte kladú partneri dôraz aj na hodnotenie dosahu výroby s ohľadom na udržateľnosť. Zlepšenie kvality a životnosti batérií môže zjednodušiť prechod na dekarbonizované a čisté energetické systémy skladovania elektrickej energie v decentralizovaných sieťach alebo v elektrifikovanej doprave.
Zdroj: TS Univerzita v Pardubiciach
(zh)