Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Za všetkým hľadaj radar

VEDA NA DOSAH

Radar typu Watchman je jeden z najrozšírenejších a najspoľahlivejších radarov na svete. Je už v prevádzke viac ako 30 rokov. V poslednej dobe výrobcovia Watchmany modernizovali, aby sa zvýšila spoľahlivosť a udržateľnosť systému.

Keby nebolo radarov, lietadlá by pri dnešnej hustote letov nemohli bezpečne lietať na svojich trasách a pristávať na letiskách. Podobné využitie má toto rádiové zariadenie na zisťovanie a zameriavanie pohybujúcich sa objektov aj v lodnej doprave. V prípade vojny by sa bez radarov ani jedna krajina neubránila pred nepriateľskými útokmi – jej armáde by chýbal zrak.

Využitie radaru je rozmanité, využíva sa v riadení letovej prevádzky, v námornej navigácii, pri meraní rýchlosti áut v cestnej premávke, v meteorológii a tiež v geológii.

Radary sa používajú najmä na zaistenie bezpečnosti civilných lietadiel počas vzletu, vlastného letu aj pristátia. V moderných ozbrojených silách sú však aj dôležitou súčasťou protivzdušnej obrany a obvykle chránia vzdušný priestor celej krajinyUpozorňujú na prípadné hrozby rýchlo a efektívne. Bez nich by obrancovia nevideli nepriateľské objekty, ktoré sa pokúšajú napadnúť krajinu a jej obyvateľov. A to zo zeme, vzduchu či z mora. Radary okrem toho plnia tiež funkciu navádzania bojových lietadiel s cieľom zachytiť, preskúmať, prípadne zlikvidovať nepriateľské hrozby.

Radary sú chrbtovou kosťou ochrany vzdušného priestoru každej krajiny. Slúžia na identifikáciu lietadiel, ktoré sa správajú podozrivým spôsobom – v súčasnosti to môžu byť aj lietadlá ovládané teroristami – a , samozrejme, odhalia všetky pokusy zneužitia vzdušného priestoru na nezákonné účely.

Teória, ktorá pomohla zahnať Hitlera

Stíhačky Spitfire, v spolupráci s radarovým navádzaním sa preslávili v bitke o Britániu. Jednoznačné prednosti radaru sa potvrdili už počas druhej svetovej vojny v boji proti nacistickému Nemecku. Práve do tých čias totiž spadá zrod tohto dôležitého prístroja. Ešte pred začiatkom druhej svetovej vojny v Anglicku vyskúšali istú vedeckú teóriu. Presne 26. februára 1935 sa v Daventry v blízkosti mesta Coventry v Anglicku potvrdilo, že rádiové frekvencie by sa mohli použiť na detekciu lietadiel. Pokus sa uskutočnil s využitím signálov z neďalekého vysielača BBC.

Naostro, v skutočnom boji sa neoceniteľná funkcia radaru otestovala počas známej bitky o Britániu v roku 1940. Radarové systémy sa vo vtedajšej prvotnej podobe používali pri navádzaní stíhacích pilotov RoyalAirForce (Britského kráľovského letectva, skratka RAF) tak, aby zachytili nemecké bombardéry Luftwaffe. To prinútilo Hitlera vzdať sa plánov napadnúť Anglicko a orientovať sa na vojenský postup v iných častiach Európy. Myslím, že môžeme povedať, že bitku o Britániu by sme možno nikdy neboli vyhrali…, keby nebolo radaru typu Chain, povedal vtedy jeden z veliteľov RAF Sir William Douglas Sholto.

Typický radar pozostáva z týchto častí:

–     vysielač, generuje radarový signál oscilátorom a kontroluje dĺžku trvania vysielaného signálu,

–     vlnovod, spája vysielač a anténu,

–     duplexná jednotka, slúži ako prepínač medzi anténou a vysielačom,

      prijímačfilter,

–     elektronická časť, riadi všetky prístroje a antény pomocou softvéru,

–    ovládacia kabína, v ktorej sa operátorom zobrazujú radarové 

      a všetky ďalšie informácie potrebné pre činnosťradaru.

Autor: Vladimír Ješko, spracované z podkladov spoločnosti BAE Systems

Foto: BAE Systems

Viac o tom ako funguje radar a kde všade sa používa, ako aj o iných zaujímavých témach, sa dočítate v časopise Quark (číslo 1/2016).

Uverejnila: BK

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky