PODCAST SAV: Každá veda je hravá disciplína

Monika Tináková

Experimentálny fyzik, milovník klasickej a jazzovej hudby, ale aj textár – hosťom aktuálneho Vedeckého podcastu SAV bol profesor Peter Samuely z Ústavu experimentálnej fyziky Slovenskej akadémie vied (SAV). Pre mnohých to môže znieť neuveriteľne, ale podľa neho je fyzika pre každého a vôbec nie je zložitá.

Vizuál Vedeckého podcastu SAV, Zdroj: Katarína Gáliková, Csaba Molnár

„Každá veda je detská hravá disciplína a vedci sú ľudia, ktorí nikdy nedorástli a vedcami zostali na celý život. Tá prirodzená detská zvedavosť, ktorá sa zaoberá napríklad aj fyzikálnymi javmi, ktoré sa odohrávajú na detskom ihrisku, potom prerastie do celoživotnej záľuby alebo povolania,“ povedal fyzik Peter Samuely.

U vedca sa láska k svojmu povolaniu tvorila presne tak, ako opísal, už počas detstva. Dnes skúma vlastnosti materiálov pri veľmi nízkych teplotách.

„-269 °C alebo 4 kelviny je teplota, pri ktorej sa začínajú naše výskumy. Na Zemi bežne takáto teplota nie je, a preto potrebujete prístroj, ktorý ju vyrobí,“ povedal experimentálny fyzik.

Špecializované laboratórium v Košiciach je unikátne, pretože vo svete je podobných iba 12.

Pri takýchto teplotách sa menia vlastnosti materiálov. Niektoré materiály, ktoré boli pružnými, sa stanú krehkými. Pre nás je zaujímavé, že pri nízkych teplotách okrem toho, že sa môžu meniť mechanické vlastnosti materiálov, vieme dostať látky do takzvaného základného stavu – kvantovomechanického. Odrušíme tepelný šum, a tým pádom sa pre nás stane tá látka ľahšie študovateľnou,“ popísal vedec.

Vedecké podcasty SAV sú dostupné aj na platforme Podbean a cez aplikácie na streamovanie hudby, napríklad Spotify či Apple podcasts.

Peter Samuely je vedúci vedecký pracovník Ústavu experimentálnej fyziky SAV v Košiciach a zároveň je podpredsedom SAV pre vedu, výskum a inovácie. Je expertom na fyziku kondenzovaných látok, nekonvenčnú supravodivosť – multipásové efekty a konkurenčné usporiadania, prechod supravodič – izolant. Pôsobí v Centre fyziky nízkych teplôt v Košiciach. S kolegami z akadémie zaznamenali významný úspech, keď ako prví experimentálne potvrdili existenciu tzv. dvojmedzerovej supravodivosti. Táto práca s viac ako 350 citáciami patrí k najcitovanejším slovenským fyzikálnym prácam vo svete. Na domácom pracovisku akadémie vied koordinoval projekty rámcových programov EÚ a tiež množstvo medzinárodných a domácich projektov.