Japonsko pripravuje prvý umelý meteorický roj na svete

Spoločnosť plánuje vypustiť malé satelity v roku 2025.

Ilustrácia pozorovania meteorického roja. Zdroj: iStockphoto.com

Zdroj: iStockphoto.com

Japonská spoločnosť ALE pripravuje prvý človekom vytvorený meteorický roj na svete. Do vesmíru plánuje vypustiť malé satelity, ktoré vytvoria efekt padajúcich hviezd. Umelú nebeskú šou mali vidieť naše oči už v roku 2020, ale porucha jedného zo satelitov znamenala, že vesmírny ohňostroj museli odložiť.

Radšej si začnite šetriť svoje želania už teraz, spoločnosť so sídlom v Tokiu plánuje spustenie celého projektu v roku 2025. Aj keď sa meteory prezývajú padajúce hviezdy, s hviezdami nemajú nič spoločné. Efekt roja vzniká, keď Zem pri svojom pohybe skríži pás fragmentov, ktoré za sebou nechala kométa.

Meteory predstavujú svetelný úkaz, ktorý súvisí so vstupom malého telieska (prachového zrna) do atmosféry. Kamienok sa pohybuje rýchlosťou desiatok kilometrov za sekundu, prudko sa trie o plynný obal, ohrieva ho na teplotu tisícok stupňov, a tak žiari.

Ako vytvoria efekt meteorického roja?

Projekt s názvom SKY CANVAS plánuje zreplikovať častice meteorov, ktoré aplikujú do vnútra satelitu a vypustia ho do výšky 400 kilometrov nad povrchom Zeme. Fragmenty budú malé kovové guľôčky s priemerom 1 centimetra a hmotnosťou niekoľkých gramov. Satelit ich vypustí pomocou tlakového systému.

Podľa spoločnosti budú pomalšie ako prirodzené meteory, vďaka čomu budú aj dlhšie svietiť – každá až desať sekúnd. Budú viditeľné na ploche 200 kilometrov. Zloženie guliek je možné zmeniť tak, aby sa pri prechode atmosférou zmenila aj ich farba, čo znamená, že by sa mohla vytvoriť viacfarebná flotila padajúcich hviezd.

Meteorický roj na nočnej oblohe. Zdroj: iStockphoto.com

Budú zbierať aj cenné informácie

Satelity s veľkosťou ruksaku strávia na obežnej dráhe približne dva roky. Potom zídu do atmosféry a rozpadnú sa, a tým zabráni, aby sa z nich stal vesmírny odpad. Spoločnosť plánuje okrem peknej svetelnej šou získať informácie o tretej vrstve zemskej atmosféry – mezosfére –, ktorá je príliš nízko, aby ju mohli pozorovať satelity, a príliš vysoko pre meteorologické balóny alebo lietadlá.

Vedci budú môcť zbierať informácie o rýchlosti vetra a zložení atmosféry sledovaním dráhy a svetelnej emisie umelých meteorov. Inžinieri v ALE budú môcť kontrolovať polohu, rýchlosť a načasovanie umelých častíc. Tím dúfa, že svojimi zisteniami pomôže predpovedi počasia a rôznym meteorologickým modelom, ako aj lepšiemu pochopeniu klimatických zmien. Ďalším cieľom projektu je vzbudiť väčší záujem o vesmír, vedu a výskum.

Každý rok sa na našej nočnej oblohe objaví okolo 30 meteorických rojov a niektoré z nich pozorujú ľudia už mnohé stáročia. Jedným z ich je napríklad meteorický roj Perzeidy, ktorý sa zvyčajne vyskytuje každý rok v auguste. Prvé pozorovania meteorického roja Perzeíd pochádzajú už zo starovekej Číny z roku 36 nášho letopočtu, keď bolo zaznamenaných viac než 100 meteorov. Mnoho záznamov z 8. až 11. storočia pochádza z Kórey, Číny a Japonska.

Zdroj: DailyMail, VND