Roboty sú čoraz inteligentnejšie a univerzálnejšie, pričom okrem ďalších výhod ich využitia aj znižujú náklady. A začínajú sa presadzovať v odvetviach, v ktorých to doteraz nebolo také bežné.
Bill Gates sa minulý rok zahral na proroka, keď predpovedal, že v horizonte 20 rokov príde mnoho ľudí o prácu. Jeho názor potvrdzujú aj vedci z Oxfordu, podľa ktorých až 47 % pracovných pozícií dokážu v tomto období obsadiť stroje. O svoju prácu by sa podľa odborníkov mali báť najmä ľudia zamestnaní v oblasti logistiky, dopravy, výroby, obchodu a služieb či administratívy. Mimo ohrozenia však nie sú ani zdravotníci, právnici či učitelia.
Už teraz roboty nahrádzajú ľudí v niektorých profesiách. Zatiaľ nejde o vysoké počty, ale s pribúdajúcimi technológiami sa vízia Billa Gatesa stáva čoraz reálnejšou.
Koniec ťahákov
Zdá sa, že sa zlaté časy opisovania pomaly študentom končia. Zatiaľ iba v Číne, kde sa každoročne zúčastňuje skúšky Gaokao až 10 miliónov čínskych študentov. Skúška sa považuje za najťažšiu na svete a jej úspešné absolvovanie otvára študentom dvere na univerzitu, a teda aj k lepšiemu životu. Preto sa na jej účastníkov vyvíja obrovský nátlak. Túžba uspieť je taká silná, že študenti zanechávajú klasické papierové ťaháky a hľadajú čo najsofistikovanejšie zariadenia (okuliare s fotoaparátom, pero s kamerou, slúchadlo v uchu), aby im pomohli Gaokao spraviť. V čínskom meste Luoyang vyvinuli špeciálne drony – dozorcov, aby študenti nemohli počas náročnej vstupnej skúšky podvádzať. Títo dozorcovia sa vznášajú vo výške pol kilometra a skenujú rádiové signály do vzdialenosti 500 km. V prípade, že dron zachytí akýkoľvek rádiový signál, obsluhujúci pracovník ho zameria a priletí bližšie k zdroju. Prichytiť podvodníka pri čine potom nie je nijaký problém.
Poštár dron
Drony môžu pripraviť o prácu aj švajčiarskych doručovateľov balíkov. Švajčiarska pošta a Swiss World Cargo (divízia nákladnej leteckej dopravy Swiss International Air Lines) sa rozhodli, že zavedú doručovanie tovaru bezpilotnými lietadlami.
So zavedením dronov na doručovanie balíkov sa ráta v horizonte piatich rokov. Dovtedy by sa podľa predpokladov mali odstrániť rôzne legislatívne prekážky a predĺžiť výdrž batérií. V súčasnosti kvadrokoptéry Matternet ONE na jedno nabitie batérie unesú maximálne zaťaž 1 kg do vzdialenosti viac ako 10 km.
Murári, traste sa!
Nedostatok murárov v juhozápadnej Austrálii sa stal pre M. Pivaca inšpiráciou. Po desiatich rokoch práce na projekte robota-murára predstavil Austrálčan svetu robotického murára Hadriána. Meno mu dal po rímskom cisárovi Hadriánovi, ktorý sa zapísal do dejín aj ako veľký staviteľ. Robot v staviteľstve rímskeho cisára jednoznačne prevyšuje. Stačí mu nahrať 3D plán budovy v niektorom formáte CAD a bude sa ním riadiť. Sám si vypočíta polohu každej tehly, nareže si ju podľa potreby a postupne kladie na seba. Dokonca nechá priestor aj na potrubie či káble. Takýmto spôsobom dokáže položiť približne tisíc tehál za hodinu, vychádza to teda na 3 až 4 sekundy na jednu tehlu. Základom Hadriána je kĺbové teleskopické rameno s dĺžkou 28 metrov, ktoré by malo byť súčasťou kolesového návesu nákladného auta, čo mu umožní jednoduchší pohyb zo staveniska na stavenisko. Laserový systém navádza hlavu ramena, aby dokázala presne umiestniť tehlu na svoje miesto. Tehly spája pomocou malty alebo lepidla striekaného z hlavy ramena pod tlakom. Robot tak pracuje asi 20-krát rýchlejšie ako ľudský murár a dom postaví za dva dni! Keďže je schopný pracovať až 24 hodín denne, za rok takýmto tempom zvládne postaviť až 150 domov. Použitie robotického murára znižuje aj množstvo odpadu a zvyšuje bezpečnosť na stavenisku.
Bez volantu a bez pedálov
Ak raz prídu taxikári o prácu, môžu mať ťažké srdce aj na vývojárov spoločnosti Google. Tá totiž začala na verejných komunikáciách v okolí mesta Mountain View v kalifornskom Silicon Valley testovať vlastné vozidlá s plnoautomatizovaným riadením. Prototyp elektrického vozidla postavil výrobca automobilových súčiastok Roush Industries. Podľa Google je jeho auto pre dvoch cestujúcich prvým autonómnym vozidlom na svete. Testovacie vozidlá budú zatiaľ jazdiť rýchlosťou maximálne 40 kilometrov za hodinu a aj to iba v oblastiach, ktoré má firma dôkladne zmapované. Z bezpečnostných dôvodov však v každom vozidle musí sedieť aj vodič, ktorý v prípade potreby zasiahne do riadenia. Autonómne automobily od Googlu sú navrhnuté inak, ako bol pôvodný plán spoločnosti spred roka. Odstránili im totiž volant, plynový a brzdový pedál, čím sa stali vôbec prvými vozidlami na svete, ktoré nemajú tieto doteraz nevyhnutné komponenty.
Opatrovateľský silák
Vedci z japonskej výskumnej inštitúcie RIKEN a zo Sumitomo Riko Company Limited vytvorili nového opatrovateľského robota a nazvali ho Robear. Nový robot dokáže preniesť pacienta z postele do invalidného vozíka alebo podopierať pacienta, ktorý síce dokáže kráčať, ale potrebuje pri tom pomoc. Robear váži 140 kilogramov a má schopnosť používať svoju silu jemným spôsobom. Jeho kĺby sa hýbu veľmi rýchlo, presne a sila prenášaná aktuátormi sa dá rýchlo preniesť späť do systému, čo mu umožňuje jemnejší pohyb. Vedci dúfajú, že Robear raz dokáže opatrovateľov pri zdvíhaní pacientov úplne nahradiť.
Vízie sa stávajú realitou
Nahrádzanie ľudí robotmi sa deje už teraz. Zatiaľ nejde o vysoké straty pracovných miest, ale s pribúdajúcimi technológiami a ich pokrokom sa vízia Billa Gatesa z úvodu článku stáva čoraz reálnejšou.
Spracoval: Pavol Prikryl, redakcia Quark
Foto: DronesX, Swiss Post, Fastbrick Robotics, Google, Riken
Viac sa dočítate v časopise Quark (číslo 9/2015).
Uverejnila: ZČ