Študenti víťazných projektov iFood a LeafPot priniesli riešenia konkrétnych problémov.
Druhý ročník ENTER Programiády už pozná svojich víťazov. Slávnostné vyhodnotenie súťaže sa uskutočnilo dnes dopoludnia v Zážitkovom centre vedy Aurelium.
Do ENTER Programiády, ktorá je pomyselným vyvrcholením projektu ENTER, sa tento rok prihlásil rekordný počet 76 tímov zo 62 škôl z celého Slovenska, pričom najviac projektov prišlo z Prešovského a Košického kraja.
Úlohou tímov bolo vypracovať pomocou micro:bitov projekt, ktorý by priniesol riešenie prospešné pre zdravotníctvo, životné prostredie, vzdušný priestor, prírodné vedy či pre zdravotne znevýhodnené osoby.
Desiatka finalistov odprezentovala výnimočné projekty osobne pred odbornou porotou.
Tímy mladých šikovných ľudí boli ocenené za programátorské schopnosti, kreativitu, inováciu a praktické využitie mikropočítača micro:bit. Nadaní programátori ukázali, že nie sú pasívnymi konzumentmi technológií. Dokážu ich aktívne využiť pre dobro veci a meniť tak svet okolo seba k lepšiemu. Kvalita všetkých prihlásených projektov bola na vysokej úrovni. Spomedzi veľkej konkurencie si prvenstvo nakoniec odniesli tímy iFood a Naturebits.
V kategórii základné školy a osemročné gymnáziá zvíťazil tím iFood zo Základnej školy sv. Cyrila a Metoda v Košiciach za rovnomenný projekt iFood. V kategórii stredné školy a gymnáziá sa víťazom stal tím Naturebits z Gymnázia sv. Jána Pavla II. v Poprade s projektom LeafPot.
Študenti oboch projektov preukázali nápaditosť a schopnosť reagovať na konkrétne situácie a problémy, s ktorými sa stretávajú v bežnom živote, a cítili potrebu riešiť ich.
Víťazný projekt iFood z kategórie základné školy a osemročné gymnáziá si zobral na mušku dlhé rady pred školskou jedálňou. Zariadenie, ktoré žiaci vyvinuli, umožňuje monitorovanie situácie pred jedálňou. Ponúka možnosť naplánovať si príchod do jedálne a je tak prínosom pre celú školu, žiakov aj učiteľov.
Odborná porota vybrala tento projekt pre jeho výnimočnosť, kreatívne spracovanie a technickú vyspelosť.
Podľa učiteľa techniky na Základnej škole sv. Cyrila a Metoda v Košiciach Petra Jurašeka projekt vznikol kvôli potrebe riešiť problém dlhých radov pri výdaji stravy. Pred prihlásením sa do súťaže ho otestovali vo svojej škole a plánujú ho ďalej rozvíjať a zlepšovať.
Víťazný projekt v kategórii stredné školy a gymnáziá LeafPot zasa ponúkol riešenie problému týkajúceho sa zalievania izbových rastlín. Študenti vytvorili zariadenie, ktoré dokáže automaticky monitorovať stav rastlín a riadiť ich zavlažovanie. V prípade potreby je možné sledovať rastliny aj na diaľku pomocou mobilnej aplikácie. Projekt má vstavaný solárny panel, ktorý umožňuje zariadeniu pracovať nepretržite aj bez prístupu k elektrickej sieti.
„Veľa ľudí má problém, že keď odíde na dovolenku, nemá sa im kto postarať o rastliny. Aj nám sa stalo, že nám rastlinky zomreli. Práve preto vznikol tento nápad – vytvoriť projekt LeafPot. Náš projekt zabezpečuje ideálne podmienky pre všetky druhy rastlín. Súčasťou projektu je kamera, ktorá rozpoznáva, aká rastlina je v kvetináči. Máme vytvorenú aj vlastnú databázu rastlín. Ľudia v nej nájdu informácie o konkrétnej rastline a dozvedia sa, čo rastliny potrebujú a ako sa o ne lepšie starať,“ vysvetlil svoj projekt študent Michal Mucha z Gymnázia sv. Jána Pavla II. v Poprade.
Prvé priečky ENTER Programiády obsadili nasledovné tímy
Základné školy a osemročné gymnáziá
1. miesto: Základná škola sv. Cyrila a Metoda v Košiciach, tím: iFood, projekt: iFood – koniec dlhému čakaniu na obed
2. miesto: Základná škola s materskou školou v Liptovskom Jáne, tím: Poškoláci, projekt: Cesta vesmírom
3. miesto: Základná škola s materskou školou v Žiari nad Hronom, tím: CZŠ, projekt: Baby defender
Stredné školy a gymnáziá
1. miesto: Gymnázium sv. Jána Pavla II v Poprade, tím: Naturebits, projekt: LeafPot
2. miesto: Gymnázium v Kysuckom Novom Meste, tím: Smart rosničky, projekt: Počasie v čase
3. miesto: Súkromná SOŠ ekonomická Košická akadémia, tím: ECOSquad, projekt: Recyklovník
ENTER Programiáda je súčasťou projektu ENTER spoločnosti Slovak Telekom. Cieľom projektu je vzdelávanie žiakov aj učiteľov v oblasti digitálnych zručností, ktoré sú v súčasnom svete nevyhnutnosťou a otvárajú dvere k množstvu životných a pracovných príležitostí.
Projekt chce zároveň motivovať mladých ľudí k tomu, aby sa zmysluplne venovali programovaniu a technológiám, a predostrieť im možnosti, ako svoje schopnosti uplatniť pri výbere budúceho zamestnania.
Za posledné tri roky Telekom rozdistribuoval na školy cez grantové programy vyše desaťtisíc micro:bit súprav a poskytol bezplatné školenia viac ako 1 500 učiteľom zo 700 škôl z celého Slovenska.
Zdroj: TS casual communication matters
(zh)