Študuj vedu a techniku, budúcnosť sa ti poďakuje!

Študuj vedu a techniku, budúcnosť sa ti poďakuje! TV SPOT

To sú slová, ktoré ste mohli počuť a vidieť v televízii počas niekoľkých mesiacov. Sprevádzali kampaň, ktorá mala ľudí nadchnúť pre vedu a techniku a mládež inšpirovať k štúdiu vedeckých a technických odborov. Mala ukázať, že vedecké povolania nie sú nudné, ale naopak, sú najmä o kreativite a neustálom posúvaní hraníc poznania. A prečo sa nám budúcnosť poďakuje? Preto, lebo vedci a ich poznatky menia životy nás všetkých, a to nielen teraz, ale aj v budúcnosti.

Kto vie predstaviť prácu vedcov lepšie ako samotní vedci?

V prvej časti kampane ste mohli vidieť šesť slovenských vedeckých osobností, ktoré prezradili, o čom je práca vedcov, čo pre nich znamená a prečo je pre nich bádanie také dôležité.

„… veda a výskum je jedna z oblastí, kde vytváraš niečo nové a vidíš, že si úplne v popredí niečoho, čo len teraz vzniká…“ hovorí Ing. Mária Virčíková, ktorá sa venuje výskumu umelej inteligencie, a ako sama tvrdí, je to ako hra, pri ktorej môže vzniknúť vždy niečo nové.

Doc. MUDr. Ing. RNDr. Peter Celec, PhD. MPH, sa zaoberá molekulárnou biológiou a normálnou a patologickou fyziológiou. Sám prezradil: „… sme zvedaví, a keď nás niečo proste zaujíma a máme možnosť to vyskúmať, no tak to vyskúmame…“

A slová Ing. Martina Weisa, PhD. ho dopĺňajú: „… keď človek nezaprie svoju prirodzenú genialitu, tak potom dokáže nájsť riešenie.“ Martin sa venuje výskumu organickej elektroniky, o ktorej sa hovorí, že patrí medzi technológie budúcnosti.

Prof. Ing. Milan Dado, PhD., zas upozorňuje: „Ak máme dobre vzdelaných ľudí, ak máme ľudí s otvorenými hlavami, tak ideme v tom najrýchlejšom prúde…“ A má pravdu. Vedecký a technický pokrok v posledných rokoch napreduje míľovými krokmi. Je len na nás, či udržíme tempo s ostatnými.

Dopĺňajú ho aj slová Dr. Ing. Františka Simančíka: „… poznatky v civilizovanej spoločnosti sú totiž jediné, ktoré prinášajú vysokú pridanú hodnotu vo výrobkoch a zabezpečujú tak dlhodobú prosperitu a blahobyt spoločnosti.“ Dr. Simančík vie, o čom hovorí. Je vynálezcom mnohých nových materiálov a výrobných postupov, ktoré dosiahli úspech v celosvetovom meradle.

A ako vidí prácu vedcov doc. Dr. Ing. arch. Henrieta Moravčíková, vedúca Oddelenia architektúry v Ústave stavebníctva a architektúry Slovenskej akadémie vied? „…Každý vedec je vlastne detektív, musí vypátrať súvislosti a porovnania s nejakou detektívnou prácou vôbec nie sú také vzdialené. V podstate je to možno o to vzrušujúcejšie.“

Videli ste aj vy odkaz z budúcnosti?

V súčasnosti sú pre nás niektoré veci ešte nemožné, ba priam neuveriteľné. Patria len do roviny predstáv a fantázie, no v budúcnosti sa môžu stať realitou. Tak ako v minulosti bolo ťažké si predstaviť skúmanie hlbín oceánov či cestovanie do vesmíru. Za to, že sa fantázia stáva realitou, vďačíme najmä vedcom a ich vedeckým objavom. Vďaka nim možno o pár rokov nebudú existovať mnohé ochorenia, bežne sa budú medzi nami prechádzať roboty a možno budeme vedieť cestovať naprieč vesmírom.

V druhej časti kampane ste mohli vidieť tri odkazy z budúcnosti. Odkazy, kde ste mohli spoznať mladých slovenských vedcov, ktorí môžu zmeniť našu budúcnosť. Nielen budúcnosť Slovenska, ale celého sveta.

Mohli ste spoznať Michaelu Brchnelovú, ktorú zaujala fyzika a astronómia. Jej projekt, za ktorý získala mnohé ocenenia, sa venoval dokazovaniu zosilnenia magnetického poľa na západnom okraji Tychovho pozostatku po supernove. Vďaka jej práci možno čoskoro spoznáme tajomstvá vesmíru omnoho lepšie.

Energia je pre ľudstvo zásadná, preto neustále hľadáme rôzne spôsoby jej výroby a recyklácie. Mladý vedec Martin Ferianc posunul práve recykláciu energie na novú úroveň. Jeho vynález dokáže ušetriť energiu celému svetu a je krokom k mnohým ďalším objavom, ktoré ľudstvo môže využívať už v blízkej budúcnosti.

A vďaka bádaniu mladého vedca Daniela Ondru sme o krok bližšie k víťazstvu nad niektorými ochoreniami. V súčasnosti na mnohé ochorenia ešte nepoznáme liečbu. No možno jeho výskum – Štúdium väzbových možností syntetických derivátov kumarínu s DNA a albumínom nás privedie k novým riešeniam.

Televízne spoty ku kampani si môžete pozrieť na youtube profile CVTI SR