Slovenský robot zahviezdil na simulovanej vesmírnej misii

Tamara Leontievová

Androver I v akcii na Havaji. Zdroj foto: Michaela Musilová

Slovenský mobilný robot Androver I uspel na simulovanej misii na Mesiac, ktorej velila slovenská astrobiologička Michaela Musilová. Rozprúdi tento úspech debatu o našom členstve v Európskej vesmírnej agentúre?

Simulovaná misia na Mesiac sa uskutočnila minulý rok pod záštitou Európskej vesmírnej agentúry (ESA) na Havaji. Jej cieľom bolo „nanečisto“ si vyskúšať prieskum náročného terénu, veľmi podobného tomu na Mesiaci. Robot mal za úlohu otočnou kamerou zdokumentovať náročný sopečný terén v menej dostupných oblastiach tak, aby astronauti nemuseli riskovať.

„Rover pomáhal tímu tým, že sa dokázal pomerne hladko pohybovať po veľmi ostrom a strmom teréne. Používali sme ho na prieskum terénu s prekážkami, ktoré by mohli astronautom ublížiť,“ konštatuje veliteľka misie Michaela Musilová.

Astronauti zo simulovaných vesmírnych misií čelia nesmierne náročným podmienkam pri výskume sopečného terénu v skafandroch preto, aby si na vlastnej koži vyskúšali nehostinnosť vesmíru. Lávové polia a toky plné dier a jaskýň či ostrý a nespevnený povrch na sopke Mauna Loa na Havaji, kde sídli stanica HI-SEAS, totiž predstavujú veľmi podobné podmienky, aké astronauti zažijú počas reálnej misie na Mesiac alebo na Mars.

Androver I uspel v boji s konkurenciou

Na misii astronómovia testovali aj dve iné robotické vozidlá, ktoré im poskytla ESA. „Našou úlohou bolo objaviť ich limity v teréne a posúdiť ich možné aplikácie na misiách. Zo všetkých troch roverov sa najlepšie osvedčil Androver I. Mal totiž najväčšiu výdrž, prekonal najťažšie prekážky a okrem toho sme ho vedeli riadiť zvnútra stanice HI-SEAS,“ konštatuje veliteľka misie Michaela Musilová.

Androver I. sa ovláda joystickom a v teréne sa efektívnejšie pohybuje vďaka podvozku typu double Ackerman. „Na úpravách rovera bolo najťažšie prepojiť komunikáciu počítača s robotom,“ uviedol Matej Poliaček, softvérový inžinier spoločnosti RoboTech Vision, ktorý robota spoločne s tímom na misiu pripravoval.

Simulovaná misia bola, čo sa výsledkov týka, úspešná, no ako skonštatovala jej veliteľka, do začiatku reálnej misie čaká tím ešte veľa práce. „Ďalšiu sériu misií s ESA a NASA plánujeme na konci tohto roka,“ hovorí Michaela Musilová a dodáva, že s Androverom I sa ráta aj v budúcnosti.

Budúcnosť je vo vesmíre

Úspech slovenského robota vyvoláva otázky o našom zapojení do európskeho vesmírneho programu. Súčasná dohoda, podľa ktorej je Slovensko len spolupracujúcim štátom Európskej vesmírnej agentúry (ESA), končí tento rok. Sme pritom jednou z posledných krajín Európskej únie, ktorá nie je riadnym členom ESA. Česko napríklad nedávno oslávilo 10. výročie svojho členstva.

„Členstvo Slovenska v ESA by otvorilo nové možnosti slovenským výskumníkom a firmám, napríklad v oblasti medzinárodných spoluprác, ale aj čerpania grantov na ich projekty,“ vysvetľuje Michaela Musilová, úspešná slovenská astronautka.

Štúdie Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) hovoria, že na Slovensku v súčasnosti pôsobí tridsať firiem, ktoré sú zapojené do rôznych oblastí vesmírneho biznisu a ich počet dynamicky rastie. Okrem toho, že môžu byť zdrojom doteraz netušených inovácií, ktoré (rovnako ako v minulosti) budú s veľkou pravdepodobnosťou využiteľné nielen vo vesmíre, ale aj v bežnom živote na Zemi, netreba zabúdať ani na ekonomický potenciál týchto spoločností.

(TL)