V týchto dňoch planétka Apophis míňa Zem

Vesmírny objekt astronómovia objavili v roku 2004.

Planéta Zem z vesmíru. Zdroj: iStockphoto.com

Ilustračný obrázok, Zdroj: iStockphoto.com

Prvé výpočty po objavení Apophisu ukazovali 2,7-percentné riziko, že sa v roku 2029 zrazí so Zemou.

Výskumy z nasledujúcich rokov síce zrážku so Zemou vylúčili, tento prelet však bude mimoriadne blízky.

Oválna planétka

Planétka Apophis bola pomenovaná podľa staroegyptského boha z temného podsvetia Apepa, ktorý sa pokúša pohltiť loď boha Slnka Ra, a pripraviť tak ľudí o svetlo.

Vesmírny objekt má povrch pokrytý najmä z kremičitanov, výrazne oválny tvar a odhadované rozmery 450 metrov v najdlhšej a 170 metrov v najkratšej osi.

„Buď sa jedná o veľmi pretiahnuté jedno teleso, alebo dve menšie telesá spojené navzájom akýmsi krkom,” opísal planétku Marek Husárik z Astronomického ústavu Slovenskej akadémie vied (SAV).

,,Už z prvých nocí vidíme efekt rotácie tohto značne pretiahnutého elipsoidu, keď sa jeho jasnosť každou pozorovanou nocou kolísavo mení.“

Objekt skúmajú aj vedci zo SAV

Z pracoviska na Skalnatom Plese planétku už niekoľko nocí pozorujú a skúmajú aj astronómovia zo Slovenskej akadémie vied.

Astronómovia zo SAV chcú svojimi meraniami prispieť k spresneniu dráhy, ktorá sa mení nielen gravitačnými vplyvmi Zeme a Mesiaca, ale aj vplyvom takzvaného tepelného Jarkovského efektu, kedy dochádza k drobnej zmene trajektórie a merateľnej zmene rotácie telesa. Okrem toho chcú spresniť niektoré jeho fyzikálne parametre.

V piatok 5. marca 2021 bude planétka Apophis od Zeme vzdialená 17 miliónov kilometrov. V termíne najtesnejšieho preletu, ktorý bol vypočítaný na 13. apríla 2029, sa bude nachádzať vo vzdialenosti len 31 200 kilometrov od povrchu Zeme.

„Je to úžasne blízko, pretože v o málo väčšej vzdialenosti 36 000 kilometrov obiehajú Zem geostacionárne družice,” zdôraznil astronóm.

Zo Slovenska budeme môcť tento mimoriadny nebeský úkaz pozorovať približne hodinu pred polnocou v súhvezdí Raka, a to dokonca voľným okom.

Zdroj: Tlačová správa SAV