Slovenský fotograf Radoslav Zboran uspel v úrade NASA snímkou „Kruh okolo Slnka“

Fotografia zachytáva takzvaný halový kruh, ktorý je možné pozorovať pri výskyte vysokej oblačnosti tvorenej ľadovými kryštálmi.

Snímka dňa NASA z 13. januára 2024 s názvom „Kruh okolo Slnka“. Foto: Radoslav Zboran.

Astronomická snímka dňa z 13. januára 2024 s názvom „Kruh okolo Slnka“. Foto: Radoslav Zboran

Cez víkend v sobotu 13. januára 2024 zaujal slovenský fotograf Radoslav Zboran svojou Astronomickou snímkou dňa. V tomto prestížnom výbere úradu NASA, kde sú najzaujímavejšie fotografie, autor uspel záberom Kruh okolo Slnka. Na snímke je takzvaný halový kruh, ktorý je možné pozorovať okolo slnka pri výskyte vysokej oblačnosti tvorenej ľadovými kryštálmi. Snímku zachytil pri prechádzke krajinou blízko Heroldstattu v Nemecku.

Oficiálny popis od úradu NASA

Trajektória Zeme okolo Slnka obieha po elipse, teda nie po kružnici. Bod na jej eliptickej dráhe, kde je naša krásna planéta najbližšie k Slnku, sa nazýva perihélium. Perihélium tento rok nastalo 2. januára o 1.00 hod. koordinovaného svetového času (UTC), pričom Zem bola asi o 4,8 milióna kilometrov bližšie k Slnku než v aféliu (6. júla minulého roka), teda v najvzdialenejšom bode eliptickej dráhy.

Vzdialenosť od Slnka, samozrejme, neurčuje ročné obdobie a ani neurčuje veľkosť slnečného hala. Toto krásne ľadové halo s priemerom 22 stupňov okolo slnka je ľahšie viditeľné so slnečným diskom skrytým za vysokým kmeňom stromu. Uhlový priemer slnečného hala 22 stupňov je určený šesťstrannou geometriou kryštálov vodného ľadu, unášaných vysoko v atmosfére Zeme.

Víťazný záber Kruh okolo Slnka sa podarilo zhotoviť Slovákovi, ktorý bol v sobotu na prechádzke so svojím bratom. Foto: Radoslav Zboran

Vyjadrenie fotografa

„Fotka bola zhotovená 23. apríla 2023 a bol som so svojím bratom, ktorý tiež ako ja pracuje v Nemecku. Snímka vznikla na prechádzke okolo dedinky Heroldstatt, kde bývam so svojou rodinou,“ zaspomínal Radoslav Zboran.

„Ako si tak kráčame a kocháme sa prírodou, vtom sa pozriem na oblohu a tam farebný kruh, ktorý som nikdy predtým nevidel. Očami sa to nedalo veľmi dobre pozorovať, lebo slnko svietilo naozaj silno. Pozrel som sa cez fotoaparát, pričom clona bola takmer zavretá. Uvidel som kruh v plnej kráse. Kúsok od nás bol odrezaný strom, tak som k nemu rýchlo pribehol a od neho spravil pár fotiek. Použil som ho, aby som zakryl jasné slnko a bolo vidieť iba kruh. Celé to trvalo krátko, asi po desiatich minútach už nebolo vidieť nič, takže sme mali naozaj šťastie.“

Takmer uspel už minulý rok

Radoslav Zboran takmer uspel v úrade NASA už skôr. Vlani 8. septembra 2023 sa mu podarilo zachytiť jedinečný záber kométy Nišimura a vlnitého meteoru. Stopy meteorov, ktoré sú očividne skrútené, sú vzácne a ešte vzácnejšie je, keď ich zachytí fotograf.

Skutočná príčina nezvyčajných stôp meteorov spočíva v skutočnosti, že mnohé z nich majú pred vstupom do atmosféry výrazne nesférický tvar a nerovnorodé zloženie. Meteory pochádzajú najčastejšie z komét, majú veľkosť zrnka piesku a po vstupe do zemskej atmosféry sa rozpadajú. Nerovnorodé meteory sa môžu vyparovať viac na jednej strane ako na druhej. To môže vyvolať otáčanie meteoru a následne aj vlnkovitú stopu a rozptyľovanie rýchlo sa pohybujúcich trosiek takmer po dráhe špirály. Rýchlo sa pohybujúci meteor ionizuje molekuly zemskej atmosféry, ktoré po znovuzachytení elektrónov žiaria. Tato snímka sa dostala do úzkeho výberu, ale Astronomickou snímkou dňa sa napokon nestala.

Kométa Nishimura a vlnitý meteor. Foto: Radoslav Zboran.

Kométa Nišimura a vlnitý meteor. Foto: Radoslav Zboran

Čo je Astronomická snímka dňa?

Astronomická snímka dňa (Astronomy Picture of the Day, skrátene APOD) úradu NASA je prestížny výber najzaujímavejších astronomických fotografií, ktorú na každý deň starostlivo vyberajú a následne dopĺňajú osvetovým popisom editori profesor Jerry Bonnell z Michiganskej technickej univerzity a profesor Robert Nemiroff z Marylandskej univerzity. Mottom APOD-u je Objavujte vesmír a od roku 1995, keď sa začal výber, sa stal jedným z najuznávanejších na svete. Sprievodné texty sa prekladajú do 23 svetových jazykov vrátane češtiny (o čo sa stará od roku 1999 Josef Chlachula) a na sociálnych sieťach ho sledujú stámilióny návštevníkov denne. V minulosti v tomto prestížnom výbere uspeli zo slovenských fotografov Juraj Tóth, Vojtech Rušin, Tomáš Maruška, Tomáš Slovinský, Róbert Barsa alebo Ondrej Králik.

Zdroj: Astronovinky