Blíži sa maximum meteorického roja Geminidy

Očakáva sa, že tento rok bude najaktívnejší v noci z 13. na 14. decembra.

Foto: Petr Horálek

Meteorický roj Gemenidy. Foto: Petr Horálek

Projekt Astrofyzikálne proGResy z Opavy pripomína, že najaktívnejší každoročný meteorický roj Geminidy nemá tento rok najlepšie pozorovacie podmienky (takmer ideálne budú až budúci rok), ale vyplatí sa na ne pozrieť.

Materským telesom roja Geminidy je planétka (3200) Phaeton. Ide pravdepodobne o bývalú a dnes už neaktívnu kométu. Radiant roja sa nachádza východne od dvoch najjasnejších hviezd súhvezdia Blížencov, hviezd Castor a Pollux. Na decembrovej oblohe bývajú viditeľné už v čase večerného súmraku a v priebehu noci stúpajú vysoko nad južný obzor, kde vrcholia po polnoci.

Najviac meteorov tým pádom lieta v druhej polovici noci. Sú pomalé a často pomerne jasné. So stúpajúcou výškou radiantu stúpa frekvencia nad 120 meteorov v priebehu hodiny.

Najvyššiu aktivitu možno tentoraz očakávať v noci z 13. na 14. decembra, maximum totiž nastáva 14. decembra o 14. hodine SEČ, čiže až počas dňa (noc predtým bude aktivita stúpať, potom už prudko klesať). Vyzerať sa ich vyplatí najmä 14. decembra 2022 medzi polnocou a svitaním (okolo 6. hodiny). Mesiac ruší v druhej polovici s fázou 6 dní po splne v súhvezdí Leva.

O Astrofyzikálnych proGResoch z Opavy
Astrofyzikálne proGResy z Opavy sú komunikačnou platformou európskych projektov, ktoré sa riešia vo Fyzikálnom ústave Sliezskej univerzity v Opave. Platforma sa zameriava na informovanie o výsledkoch práce opavských astrofyzikov a teoretických fyzikov, predovšetkým v oblasti teórie relativity a gravitácie.

Zdroj: TS Fyzikálny ústav Slezskej univerzity v Opave