Unikátny projekt, Festival 4 živlov, dáva do popredia dopĺňanie vzdelávania detí o nenahraditeľnej vode, sile ohňa, ochrane životného prostredia. Súťaž motivuje deti orientovať sa na skutočné hodnoty okolo nás a zábavnou formou približuje žiakom vedu, techniku, životodarnú vodu i prírodu.
Hravá forma vedecko-technickej súťaže je určená talentovaným drobcom, žiakom základných škôl. Organizátor Asociácia pre mládež, vedu a techniku (AMAVET) ponúka žiakom základných škôl ideálnu príležitosť bádať a pritom sa hrať. Druhý ročník Festivalu štyroch živlov (F4Ž) sa tešil veľkej účasti – 61 projektov, 131 autorov a 41 sprevádzajúcich pedagógov – naplnilo Zážitkové centrum vedy AURELIUM v Bratislave na maximum. Vedeckým exponátom centra vedy „konkurovali“ začiatkom júna mladí vedátori svojimi úžasnými prezentáciami. Pedagógovia, ktorí prihlásili svojich žiakov, svojou dobrovoľníckou prácou po pracovnom čase, umožnili talentovaným a ctižiadostivým žiakom zábavnou formou spoznať vedu, techniku, životodarnú vodu i prírodu. V súťaživej atmosfére mohli žiaci porovnávať svoje práce s rovesníkmi, kde s radosťou prezentovali svoje vedomosti pred odborníkmi. Jedenásťčlenná odborná hodnotiaca komisia mala čo robiť, aby členovia vyspovedali energiou a talentom nabitých žiakov z celého Slovenska. Všetkých potešilo, že F4Ž neušiel pozornosti Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR. Ministerka Martina Lubyová nielenže prišla otvoriť festival rodiacich sa talentov, ale zotrvala počas celého času prezentácii a osobne sa zaujímala o projektové riešenia.
Festival 4 živlov je prehliadka vedátorských projektov žiakov základných škôl, ktorí prezentujú svoj projekt pomocou panelovej prezentácie. Nosnou témou hravej vedátorskej súťaže sú základné prírodné živly Oheň – Voda – Vzduch – Zem. Organizácia Festivalu 4 živlov, zameraného na špecifické potreby a motiváciu žiakov na základných školách, je predprípravou na vyššiu úroveň súťaže, na Festival vedy a techniky AMAVET.
Princípom podujatia je prostredníctvom tvorby vedátorských projektov podnietiť v žiakoch záujem o bádanie vo všetkých oblastiach života. Naučiť ich, aby otázkou PREČO prebudili v sebe prirodzenú túžbu mladých ľudí po poznávaní a hľadaní odpovedí na otázku AKO. Svoje projekty prezentovali pred hodnotiteľmi na kartónových paneloch, posteroch. Panelová, posterová prezentácia je forma uverejnenia výsledkov vlastnej tvorivej vedátorskej práce, uznávaná vedeckou komunitou po celom svete. Umožňuje ľahšie posúdiť vedomosti, kreativitu a celkové vystupovanie žiaka v relatívne krátkom čase.
Cieľom Festivalu 4 živlov je pomôcť školám aktívnejšie sa zapájať do výchovno-vzdelávacích projektov, podporovať činnosti vedúce k environmentálnemu správaniu sa žiakov a k rozvoju vzdelávacích schopností. Festival má formovať pozitívne postoje žiakov k vede, rozširovať a prehlbovať vedomosti a zručnosti žiakov v prírodovednom, biologickom, chemickom a fyzikálnom smere vzdelávania.
Prácu organizátora – Asociácie pre mládež, vedu a techniku, ktorá bude mať v budúcom roku už 30-te výročie existencie, výstižne vyzdvihla vo svojom úvodnom príhovore ministerka Martina Lubyová: „Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR pokladá AMAVET za jeden z najlepších mechanizmov na povzbudzovanie vedeckej tvorby medzi deťmi a mládežou.“
Odborná hodnotiaca komisia nemala ľahkú prácu. Predsedníčkou bola Mgr. Mária Babinčáková z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, ktorá zhodnotila súťaž vedátorov nasledovne:
„Vždy, keď odchádzam z Bratislavy, ide sa mi odtiaľ ťažko. Tie chvíle, ktoré strávime s ľuďmi, ktorých máme radi sú na nezaplatenie. To platí aj o Festivaloch, ktoré usporadúva AMAVET. A Festival štyroch živlov patrí medzi ne. Ľudia okolo vás, ktorí sú zapálení pre rovnakú vec, a čo je dôležitejšie, sú to mladí ľudia, školáci. Bolo náročné vybrať z pomedzi vyše 60 projektov tie najkvalitnejšie. Každý účastník prezentoval svoj projekt s veľkým odhodlaním podať čo najlepší výkon, aj keď prezentácia sama o sebe je už len malou čerešničkou na torte. Tá torta predstavuje množstvo úsilia a času, ktoré musel mladý vedec pri práci na svojom projekte vynaložiť. Preto sa aj komisia rozhodla oceniť viac projektov, ako mala v úmysle na začiatku a to až 16. Tie boli veľmi dobre prepracované a mali zaujímavú tému. Mnohé z nich tvoria veľmi dobrú štartovaciu čiaru pre ďalšiu prácu. Milí mladí vedci, robte vedu, ktorá vás baví a robte ju s nadšením. Lebo práve vtedy je to na vás vidieť.“
Výsledky Festivalu štyroch živlov AMAVET 2019
Projekty s 1 autorom:
Benjamin Jakub Trokan – ZŠ Andreja Bagara, Trenčianske Teplice, Boris Šiška – ZŠ s MŠ Nižná brána 8, Kežmarok, Dušan Šlosár – ZŠ s MŠ Veľká okružná19, Partizánske, Lucia Pizúrová – Gymnázium Komenského 2, Partizánske, Lujza Majkutová – Gymnázium Gelnica, Nella Kratochvílová – ZŠ Ľ. Štúra, Komenského 1/A, Modra, Sophie Zari Waresová – AMAVET klub 727 pri Gymnáziu v Krompachoch, Tomáš Hakáč – ZŠ Školská 235/10, Považská Bystrica.
Projekty s 2 autormi:
Alexandra Pavayová, Ondrej Gecej – ZŠ Michaľany, Školská 339/2, Filip Ján Kolesár, Richard Džupin – ZŠ Michaľany, Školská 339/2, Ivana Andrejčíková, Daniel Muller – Cirkevná spojená škola, Švermova 10, Snina, Júlia Štupáková, Jarmila Paučová – ZŠ Divín, Lúčna 8, Michal Bodnár, Tobiaš Hudec – ZŠ Michaľany, Školská 339/2, Michal Kováč, Adrián Kováč – AMAVET klub 808, Partizánske.
Projekt s 3 autormi:
Tomáš Cyprian, Adam Šagát, Kamil Horník – SZŠ Nová Dubnica, SNP 96/366.
Projekt so 4 autormi:
Dominik Mondek, Jakub Holčík, David Kováč, Michal Vrablic – ZŠ Kupeckého 74, Malacky.
O najlepšom projekte hlasovali aj prítomní učitelia, vedúci projektov, ktorí sprevádzali súťažiacich žiakov. Najvyšší počet hlasov získal za svoj projekt Matúš Kysela, Gymnázium, Varšavská cesta 1, Žilina.
Informácie a foto poskytol: Ján Nemec, AMAVET
Foto: Kristína Töröková Photography
Redigovala a uverejnila: VČ