Radovan Dulák a Samuel Lang sú čerstvo dospelými stredoškolákmi, ktorí sa prihlásili na súťaž Junior Internet a v kategórií Junior Learn sa aj umiestnili. Študujú na strednej priemyselnej škole elektrotechnickej v Prešove a spojil ich zámer vzdelávať viac ľudí v oblasti ekonomiky.
Radovan Dulák sa zaujíma predovšetkým o elektroniku. Rád pozerá alebo číta sci-fi žáner a vo voľnom čase hrá na klavíri a športuje. Jeho túžbou je prispievať spoločnosti v rámci vývoja v elektrotechnike a čiastočne aj vo fyzike. „Elektrotechnika ma zaujímala už od malička, kedy som skúšal rozoberať hračky a rôzne veci pre moju túžbu zistiť, ako to vo vnútri týchto malých zariadení funguje. A práve škola, na ktorej študujem, pre mňa vytvára základy k tomu, aby som jej porozumel a mohol sa priblížiť k vytváraniu rôznych projektov, ktoré mám v pláne, ako je napríklad aj automatizácia záhradky,“ prezradil Radovan.
Samuel Lang obľubuje históriu, programovanie, rekreačné športovanie, hranie PC hier a nepohrdne ani dobrou odbornou literatúrou. „Jedným z viacerých mojich životných plánov je viac oboznamovať spoločnosť s históriou, či už prostredníctvom aplikácií alebo webových stránok. Taktiež by som rád prispel čo sa týka výskumu v sfére IT. Už v detstve som mal veľmi blízko k tejto sfére a bol som priam fascinovaný ako to všetko funguje,“ prezradil Samuel Lang. Oboch šikovných stredoškolákov sme oslovili na rozhovor, aby sme sa o ich víťaznom projekte dozvedeli viac.
M. HUCÁKOVÁ: Už názov vášho projektu znie veľmi zaujímavo, dalo by sa povedať „hravo“. S čím ste tento rok prišli na Junior Internet?
RADOVAN a SAMUEL: Projekt, s ktorým sme boli na súťaži sa volá Ekonomické pexeso. Slúži, alebo teda malo by slúžiť na zopakovanie alebo naučenie sa pojmov z ekonomiky, s ktorými sa môžete bežne v živote stretnúť.
M. H.: Ako sa táto vzdelávacia hra dá hrať v praxi? Môžeme si ju predstaviť ako klasické pexeso, pri ktorom hľadíme páry?
RADOVAN a SAMUEL: Toto pexeso funguje ako každé iné, čo je hľadanie párov. V prípade nášho pexesa ale ide o hľadanie párov textu, čo znamená napríklad: 1. kartička „Dividenda“ -> 2. kartička „Podiel akcionára na zisku“. Takže páry sa nehľadajú na základe vizuálnej zhody, ale podľa obsahovej podobnosti, teda jeden výraz musí nutne súvisieť s druhým, prípadne si vzájomne odpovedajú. V konečnom dôsledku ale môžeme povedať, že hrá sa jednoducho ako každé iné pexeso, klikaním na kartičky na hracej ploche.
M. H.: Verili ste tomuto projektu už od začiatku natoľko, že by sa v súťaži Junior Internet mohol aj umiestniť?
RADOVAN a SAMUEL: Úprimne povedané, pocity boli také, že sme tam išli spoznať nové veci, priučiť sa a aj keby sme nevyhrali, tak sme niečo predsa len videli a odniesli si to so sebou ako nové znalosti, ktoré nás určite posunú niekam vpred.
M. H.: Aký je praktický prínos projektu. Môže sa ho hrať aj v bežnej praxi každý, alebo sú v tomto aj nejaké obmedzenia?
RADOVAN a SAMUEL: Náš prínos tohto projektu je sprostredkovať jednoduché a hlavne zábavné učenie sa jednotlivých pojmov z ekonomiky dostupné každému.
Áno. Naše pexeso si vyskúšali už aj naši spolužiaci a aj starší ľudia, ktorým sa to veľmi páčilo. Takže takéto ohlasy nás určite tešia a aj motivujú vymýšľať ďalej do budúcna niečo nové, podobne praktické.
M. H.: Pokúšal sa už niekto niekedy vytvoriť niečo podobné, alebo je v tomto zmysle slova váš projekty unikát?
RADOVAN a SAMUEL: Ekonomické pexeso už vraj vytvorili žiačky zo Strednej odbornej školy strojníckej z Kysuckého Nového Mesta, ktoré bolo vo fyzickej forme. Nebolo možné ho zatiaľ zhliadnuť, avšak nápad sme dostali ešte predtým, než sme o tom vedeli. Naše pexeso je hlavne v elektronickej forme, ktoré sa bude dať aj vytlačiť.
M. H.: Ako ste sa posunuli s projektom ďalej, odkedy ste s ním uspeli na súťaži Junior Internet a aká je budúcnosť tohto projektu?
RADOVAN a SAMUEL: Projekt sme „kvázi“ predali nášmu občianskemu združeniu, ktoré usporadúva rôzne aktivity ako senior akadémia a podobne. Čo sa týka nás dvoch, môžeme povedať, že nás to akoby nakoplo v dobrom zmysle slova. Viac sme sa začali zaujímať o takéto projekty, ktoré by boli náučné, vzdelávacie.
M. H.: Želám veľa úspechov pri tvorbe ďalších takýchto projektov.
Zhovárala sa: Monika Hucáková pre portál Veda na dosah
Foto poskytli: Radovan Dulák a Samuel Lang
Uverejnila: VČ