Samuel Bugeľ má 19 rokov a pochádza zo Sečoviec. O grafický dizajn sa začal zaujímať ešte na základnej škole, hoci s touto oblasťou predtým nemal žiadne skúsenosti. Ako sám priznal, pomerne veľa času stráveného na internete spôsobilo, že ho dizajn začal fascinovať, najmä momenty, keď sa výtvarné umenie prelína s digitálnymi prvkami.
Záľuba Samuela Bugeľa predurčila aj jeho výber strednej školy, ktorý bol jasnou voľbou. Popri štúdiu na odbornej škole „prichádzal dizajnu viac a viac na chuť“. Venuje sa však aj filmu. „Skúsil som písať a režírovať pár krátkych filmov, no všetko sú to len osobné projekty, nič seriózne. V budúcnosti plánujem naďalej rozvíjať svoje zručnosti a venovať sa kreatívnej činnosti, pretože cítim, že to je to, čo ma napĺňa a uspokojuje,“ prezradil Samuel. Tento mladý kreatívny študent sa so svojím projektom prihlásil na celoslovenskú súťaž Junior Internet a vo svojej kategórií sa stal celkovým víťazom. Požiadali sme ho o rozhovor.
Samuel, s čím ste prišli na súťaž? O čom je váš projekt?
Do súťaže Junior Internet som sa prihlásil s mojím portfóliom, čiže zbierkou mojich prác, do kategórie JuniorDESIGN. Portfólio obsahovalo moje študentské práce, na ktorých som počas štúdia pracoval. Išlo o grafické návrhy rôznych plagátov, log a časopisov. Projekt je určený pre moju prezentáciu, ukážku mojej osoby ako grafického dizajnéra. Využívam ho vo svojej kariére, keď má niekto záujem o moje služby a rád by videl, na čom som už pracoval.
Určite to chce odvahu, nielen sa takto prezentovať, ale prísť medzi tých najlepších a pred divákmi a odbornou porotou ukázať, čo je vo vás. Verili ste si, že sa umiestnite?
Do súťaže som vstupoval s nulovými očakávaniami. Bral som to ako zaujímavú skúsenosť, no nečakal som od toho nič viac. Mal som možnosť vidieť ostatné projekty v mojej kategórii, ktoré boli naozaj veľmi kvalitné a zaujímavé. Na súťaži bolo veľa talentovaných mladých ľudí, a preto som nečakal nejaké umiestnenie. So svojím projektom som bol spokojný, no nebol som si istý, či som porotu oslovil. Našťastie, opak bol pravdou a umiestnil som sa na prvej pozícii. Som nesmierne rád a vďačný, že sa porote môj projekt páčil.
Môžete svojím projektom pomôcť aj ostatným, alebo je postavený predovšetkým v rovine sebaprezentácie a budúcich zámerov uspieť na trhu?
Praktický prínos pre verejnosť môj projekt nemá asi žiaden, no pre mňa ako jednotlivca obrovský, keďže je to moja vizitka. Na základe môjho portfólia môžu ostatní dizajnéri, potencionálni zákazníci alebo zamestnávateľ, ohodnotiť moje zručnosti.
Vám sa na základe tohto úspechu už ozvali odborníci, ktorí sa dizajnu venujú profesionálne. Myslíte si, že by ste v blízkom období mohli dostať nejakú zaujímavú pracovnú ponuku?
Pozitívnu spätnú väzbu mám práve z tejto súťaže. Nielen, že sa porote páčili moje práce, no na základe tejto výhry som dostal možnosť stážovať v grafickom štúdiu Diorama v Bratislave. Vytváral som vizuálnu identitu pre súťaž Junior Internet. Keďže sa súťaž organizuje už od roku 2000, bolo potrebné celý jej vizuál zmodernizovať. S pomocou Jakuba Otčenáša, člena poroty a spoluzakladateľa štúdia Diorama, som vytvoril dva vizuálne koncepty. Môj návrh ukázal, ako by mohla súťaž Junior Internet vyzerať, od samotného loga cez novú farebnú škálu až po samotné aplikácie na plagáty, bannery, visačky atď. Zástupcom organizácie AMAVET /Asociácia pre mládež, vedu a techniku/, s ktorými som mal v závere stáže stretnutie, som tieto návrhy predstavil. Oba sa im páčili a vybrali si jeden z nich.
Ako reagujete, keď sa niekomu vaša práca vyslovene nepáči?
Samozrejme, že som sa stretol aj s negatívnou spätnou väzbou, no pri mojej práci je to normálna vec a neberiem to osobne. Aj keď grafický dizajn podlieha nejakým pravidlám, stále je to subjektívna vec, či sa niekomu niečo páči alebo nie. Mojou prácou nie je vytvárať umelecké diela podľa seba, ale snažiť sa moderne vizuálne komunikovať to, čo klient potrebuje. Má to však určité hranice a nie vždy to, čo klient žiada, je pre neho aj to najlepšie.
Je táto práca pre vás zároveň aj oddychom, koníčkom?
Pre mňa osobne je to forma umeleckého vyjadrenia a nepomáha len mne, ale hlavne druhej strane, pre ktorú niečo vytváram. Je to určitá forma pomoci, a to ma na tom uspokojuje. Veľa firiem, značiek, organizácií alebo jednotlivcov potrebuje zviditeľnenie. Grafický dizajn slúži ako most komunikácie medzi týmito spoločnosťami a ich zákazníkmi. Pomáha komunikovať čo najlepšie a najzrozumiteľnejšie, čo tieto spoločnosti potrebujú. Na základe grafického dizajnu sa k verejnosti dostávajú potrebné informácie.
Aké máte plány do budúcna?
Ako každý dizajnér budem svoje portfólio rozširovať a prispôsobovať budúcim potrebám. Účelom každého portfólia je zaujať a popísať prácu dizajnéra. Budem sa snažiť ďalej nadväzovať na úspechy zo súťaže a pokračovať v tvorbe toho, čo ma napĺňa. Budem hľadať ďalšie možnosti zviditeľnenia a naberať nové skúsenosti, pretože mojou víziou je práca v tomto odbore.
Spracovala: Monika Hucáková pre Vedu na dosah
Foto: archív Samuela Bugeľa – ukážky prác
Uverejnila: ZH