Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Mesto plné žltých bicyklov

VEDA NA DOSAH

Žlté bicykle

O tom, že doprava cez súčasné väčšie i menšie mestá, najmä v čase rannej a popoludňajšej dopravnej špičky je nielen zdĺhavá, ale aj neekologická, už vieme všetci. Máloktorí z nás sa však rozhodnú využiť iný dopravný prostriedok – napríklad bicykel a iba zlomok z našej populácie sa skutočne snaží pre odbremenenie ciest a ovzdušia aj niečo konkrétne urobiť. Jedným z tých, ktorí to s uvedením bicyklov do našich miest myslia vážne, je aj Dominik Jakub, zakladateľ a hlavný koordinátor kežmarského projektu Zdieľané Žlté bicykle a predseda občianskeho združenia Vlk, ktorý nikdy nespí.

Podľa Dominika Jakuba patrí bicykel k najlepšej voľbe dopravy do vzdialenosti piatich kilometrov…

Dominik Jakub„Väčšina dopravy v mestách totiž patrí práve do tejto kategórie a v Kežmarku hádam väčšie vzdialenosti ani nemáme. Výhodou bicykla ako dopravného prostriedku je na počudovanie veľká rýchlosť. Svoj čas máte plne pod kontrolou, dopravné zápchy vás nezastavia a zaparkujete priamo pred školou, prácou, obchodom. Pritom je to ekonomicky, ekologicky i zdraviu prospešné. Systém zdieľaných bicyklov funguje už v mnohých mestách Európy. Je to úplne jednoduché. Na jednom stanovišti si bicykel vypožičiate, použijete ho na cestu do práce či školy, nákup alebo na cestu za priateľmi a na druhom stanovišti ho vrátite.”

V súčasnosti majú Kežmarčania k dispozícii dvadsať bicyklov. „Umiestnili sme zatiaľ šesť stojanov, pripravený je aj ďalší. Potom sme museli ešte označiť všetky stojany, nafotografovať ich, dať do databázy GPS súradnice stojanov, a mohli to celé spustiť. Takýchto stanovíšť bolo pri spustení štrnásť,“ opísal súčasné práce Jakub. Bicykle určené na zdieľanie sú od ostatných bicyklov rozlíšené žltou farbou a uzamknuté bezpečnostnými zámkami na kód.

 

B. H.: Súčasťou systému požičiavania bicyklov je mobilná aplikácia, ktorá poskytuje mapu stanovíšť bicyklov a kód odomknutia. 

D. JAKUB: „Bikeshering ako ho používame v Žltých bicykloch využíva aplikáciu, ku ktorej je v súčasnosti potrebné webové rozhranie, pripojenie na internet a sms brána. Čiže používateľ má na výber, ktorú možnosť získania kódu na odomknutie bicykla uprednostní. Aplikácia zobrazuje aj rozmiestnenie bicyklov na stojanoch v reálnom čase. Aplikáciu open source bike sharingu vyvvinula Cyklokoalícia v Bratislave.“

B. H.: Je celá služba vrátane aplikácie bezplatná?

D. JAKUB: „Na túto otázku je jednoduchá odpoveď. Samotná aplikácia je open source. To znamená, že sú k nej zverejnené zdrojové kódy a zároveň kto chce, sa môže zapojiť a program zlepšiť. Aktuálne v Cyklokoalícii vyvýjajú novú verziu. Služba zdieľaných bicyklov zadarmo nie je, jej prevádzka stojí peniaze aj keď v Bratislave aj v Kežmarku je dotovaná jednak Cyklokoalíciou a občianskym združením Vlk, ktorý nikdy nespí a to už či finančne alebo dobrovoľnou prácou. Pre používateľov je to dnes zadarmo.“

B. H.: Táto služba funguje iba v Kežmarku, alebo sa aktuálne dá využiť už aj niekde inde? 

zdieľané bicykle pred dieľňouD. JAKUB: „Zdieľané bicykle na Slovensku sú v začiatkoch, zatiaľ ide len o komunitné verzie a pilotné prevádzky. V súčasnosti sa verejnosť oboznamuje s výhodami zdieľania bicyklov a prekonáva predsudok v podobe potreby všetko vlastniť. Tak ako nevlastníme cesty a mnohé iné služby a je to takto pre nás vzájomne výhodnejšie, tak aj zdieľanie bicyklov má mnohé výhody pre osobnú mobilitu v meste.”

B. H.: Sú bicykle nejako chránené pred odcudzením? Stane sa, že bicykel niekto nevráti, respektíve je výpožičná doba obmedzená? Ako sa dá bicykel vypátrať?

D. JAKUB: „Bicykle majú kvalitný a bezpečný zámok. No ak niekto veľmi chce, ukradnúť sa dá všetko. Ak by ho niekto nevrátil do určitého času, je o tom upozornený pomocou sms. Niekedy sa to stane, že sa človek zabudne. Bicykel sa dá v prípade krádeže identifikovať svojou atypickou farbou, geometriou a podobne. Zároveň to nie sú drahé bicykle, ich pravá pridaná hodnota je v rámci zdieľaných bicyklov.” 

B. H.: Ak sa mi cestou bicykel pokazí existuje na ne servis, alebo je oprava na tom, kto si ho požičia?

D. JAKUB: „Ak sa bicykel cestou pokazí, tak ho treba vrátiť do najbližšieho stojana alebo do servisného miesta, čo je pre ich servis jednoduchšie. O ten sa už potom postará prevádzkovateľ zdieľaných bicyklov a užívateľ si vezme ďalší a ide si ďalej svojou cestou. Toto je jedna z najväčších výhod zdieľaných bicyklov.”

B. H.: Ďakujeme za rozhovor

 

 

Rozhovor pripravila: Barbora Hrvolová, NCP VaT pri CVTI SR

Foto: http://zltebicykle.sk/

www.vlknespi.sk

FB profil Žlté bicykle

Uverejnila: ZVČ

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky