Čo nájdete v novembrovom Quarku

ilustračné foto

Quark – magazín o vede a technike, sa v novembri svojimi článkami pripája k Týždňu vedy a techniky na Slovensku, k týždňu, ktorý je nabitý vedou a technikou.

Nekompromisný motor zeme

ilustračné fotoV hlavnom článku novembrového čísla Quarku sa čitatelia dozvedia o teórii platňovej tektoniky. Podobne ako v biológii evolučná teória, v chémii periodická sústava prvkov a vo fyzike teória relativity, aj geológia má svoju teóriu všetkého, ktorá zjednotila zdanlivo nesúvisiace javy a poskytla pre ne elegantné jednoduché vysvetlenie. Ide o teóriu platňovej tektoniky. Tá vysvetľuje množstvo geologických fenoménov vrátane vzniku oceánov, hlbokomorských priekop a pohorí, zemetrasení či vulkanizmu a vplýva aj na ľudstvo.

Články a zaujímavosti zo sveta vedy a techniky v pravidelných rubrikách časopisu:

Magazín – prináša krátke informácie o najnovších poznatkoch najmä z vedeckých laboratórií. Dočítate sa tu o objave polárnej žiary v atmosfére hviezd známych ako hnedé trpaslíky, o tom, že magnetické pole Zeme je staršie ako si vedci doteraz mysleli. Ale aj o tom ako kuželnatky lížu kameň a ako mikróby menia vlastnosti vína. Tiež o tom, že obezita našich domácich zvieracích miláčikov im nepridáva na zdraví, ale aj o tajomstve úspechu nášho mozgu.

Digitálne technológie – Nový pohľad na Slovensko, Displej s rekordným rozlíšením, Zraniteľnosť komerčných dronov, Zle chránené automobilové systémy, to sú hlavné články v tejto rubrike, v ktorej okrem noviniek z digitálnych technológií nájdete aj pravidelnú rubriku Na potulkách svetom www. A tiež článok o tom ako optimalizácia a nové technológie zasahujú do oblastí, ktoré nám v súvislosti s modernými technológiami zdanlivo nejdú dokopy – zber odpadu.

Rozhovor – vedci z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave (FMFI UK) vyvinuli nový typ veľmi citlivého senzora vodíka, pracujúceho pri izbovej teplote. O senzore, ktorý by mohol nájsť uplatnenie najmä u áut, v ktorých sa energia pre elektromotor vyrába vo vodíkových palivových článkoch, hovoríme s profesorom Andrejom Pleceníkom z FMFI UK.

Astronómia – pozorovania dvoch chladných bielych trpaslíkov ukázali nepravidelné erupcie v inak stabilnom rytme pulzácií týchto hviezd. Pre túto anomáliu dostali názov čkajúce biele trpaslíky. V Astronomickom kalendáriu prinášame informáciu o meteoritickom roji Leonidy. V roku 1833 pozorovali obyvatelia Spojených štátov tisíce meteoritov z tohto roja. V tomto roku odhadujú astronómovia najvyššiu hustotu roja v noci 18. novembra keď by sme mohli pozorovať až 40 meteoritov za hodinu.

ilustračný obrázok – srdcePríroda – na poliach aj v centrách miest v Číne je ukryté nesmierne množstvo zachovalých pozostatkov pravekých jašterov. Veľká časť z nich je ešte vždy neznáma a odborne nepopísaná. Zoznámiť sa s týmito unikátnymi objavmi môžete v tejto rubrike. Dočítate sa v nej aj o tom, že pretvárka (mimikry) sa zvieratám vyplácajú a tiež o tom, že hraboš počúva fúzami.

Otázky a odpovede – Je kapusta liečvá? Čo je neuroekonómia? Dve otázky z tejto rubriky, na ktoré vám odpovedia renomovaní odborníci.

Automobily – Elektromobily z opačných pólov a novinka značky Ford, dohromady tri nové zaujímavé modely aut.

Spektrum – prináša informácieo účinnejších solárnych paneloch, o tom, že v Európe strácame pôdu pod nohami a o tom, že kúpalisko Zelená je vynovené a nájdete v ňom zaujímavé technológie.

Technické stavby – mosty a lávky patria medzi umelcami a architektmi k obľúbeným témam. Už dávno to nie je len o premostení dvoch brehov, ale o rozlete fantázie a funkčnosti. O takomto moste z Kodane sa dočítate v tejto rubrike.

Veda v centre – vplyv civilizačných ochorení na srdce a ako sa vyrába v CERN-e zlato, to sú hlavné témy rubriky približujúcej dianie v Centre vedecko-technických informácií Slovenskej republiky.

Mladí a veda – Budúcnosť 3D tlače v medicíne, Virtuálna realita bez hraníc, stredoškoláci v svetielkujúcej džungli a autodráhy na slnečný pohon, to sú hlavné téma z tejto rubriky.

Klub tvorivosti – sa nesie v znamení štyroch IN: informácie, inšpirácie, intuície, invencie a inovácie.

Okienko do histórie techniky, Zaujímavé múzeum – predstavuje zaujímavú konštrukciu historickej kalkulačky a technický skvost na Kysuciach.

Aerobik pre mozgové bunky aj Test – o tom ako dobre poznáte Taliansko.

Samostatné články:

To najlepšie z IT komunity v roku 2015 – na podujatí IT Gala sa rozdali počítačové oskary najlepším osobnostiam, firmám, produktom a projektom z IT oblasti. Medzi ocenenými je aj navigácia spoločnosti Sygic, ktorá je nasťahovanejšia na svete.

ilustračný obrázokOcenenie aj pre Slovákov – redakcia amerického časopisu Annals of Improbable Research udeľuje od roku 1991 ceny za nepravdepodobný, zvláštny či podivný výskum – Ig Nobelove ceny. Túto prestížnu cenu sa tento rok podarilo získať aj tímu slovenských vedcov. Spolu s Japoncami skúmali biomedicínske prínosy alebo dôsledky intenzívneho bozkávania sa.

Nebezpečenstvo menom plasty – ráno pred príchodom do práce si kúpite kávu v plastovom poháriku. Na obed si dáte zabaliť jedlo do plastového menu boxu a to, čo nestihnete zjesť, je po zohriati v mikrovlnke priamo v plastovom obale chutná večera. Môžeme sa však na plasty spoľahnúť? Neškodia človeku?

Na záver čísla:

Servis, Nové knihy, Historický kalendár, výsledky testov a Čítanie z novej knihy.

Autor: redakcia Quark

Foto: Redakcia Quark

Viac sa dočítate v časopise Quark (číslo 11/2015).