Čo nájdete v júlovom Quarku 2019

časopis QUARK – júl 2019

Hlavnou témou júlového čísla Quarku sú rozhľadne. Človeka odpradávna nadchýna pohľad z vyvýšených miest na prírodu a krajinu naokolo. Akoby viac tušil či vnímal, že to patrí k základným prístupom, cez ktoré sa formuje aj svet v nás.

Na Slovensku máme tisíce miest, z ktorých je krásny výhľad na okolitú krajinu. Rastúce množstvo rozhľadní túto skutočnosť neustále pripomína a máme čoraz viac možností spoznávať z výšky krásu krajiny, v ktorej žijeme. V súčasnosti je na Slovensku vyše 140 rozhľadní, nájdu sa medzi nimi stavby z dreva aj murované, dominujú však drevené rozhľadne.

Posledná úloha splnená – tento rok si pripomíname 100 rokov organizovaného včelárstva na Slovensku. Vtedajší včelári stanovili štyri hlavné úlohy: zriadiť ústredie včelárov, vydávať včelársky časopis, zriadiť fabriku na výrobu včelárskeho náradia a sledovať včeliu pastvu. Posledná úloha sa podarila zrealizovať až teraz a práve o nej sme sa rozprávali s Ing. Martinom Zápotockým z Katedry plánovania lesných zdrojov a informatiky Lesníckej fakulty Technickej univerzity vo Zvolene.

Keď dochádza dych – najvyšší vrch sveta Mount Everest (8 848 m n. m.) každoročne láka stovky horolezcov. Sezóna, počas ktorej sa lezci môžu vydať na vrchol, trvá len niekoľko mesiacov a končí sa na konci mája. Tá tohtoročná bola tragická – na Evereste vyhaslo 11 životov. Nepálska ekonomika významnou mierou závisí od turizmu, vláda tejto himalájskej krajiny vydala na jarnú sezónu až 381 povolení na výstup na Mount Everest, pričom ďalších 140 horolezcov získalo povolenie z tibetskej, teda zo severnej strany.

Mount Everest; ilustračné foto: Pixabay.com

Veľký skok ľudstvaJe to malý krok pre človeka, ale veľký skok pre ľudstvo. Uplynulo už päťdesiat rokov odvtedy, čo americký astronaut Neil Armstrong vyriekol túto známu vetu počas prvého výstupu na mesačný povrch. Let Apollo 11 bol piatym pilotovaným letom programu Apollo a prvým, ktorého posádka pristála na Mesiaci a znamenal obrovský úspech americkej vedy a kozmonautiky.

Opakovaná evolúcia, Zdrogované krevety, Smrtiace zuby, Ekologickí géniovia, Výpočtová technika inak, Po zrážke vzácnosť, Stonožka ako potápač, Hluchneme, Kŕdeľ z eocénu, Rockový život stromov, Ťažší, ale vodivejší, Zlatonosná huba, to je výber ďalších tém, ktoré nájdete v rubrike Magazín. Kým poštár nezazvoní, táto známa veta, ktorá charakterizuje poštové služby v blízkej budúcnosti už možno nebude platiť, do popredia sa dostávajú autonómne spôsoby dopravy poštových zásielok a tovaru. Ultraľahký supravodivý drôt, supravodiče sú perspektívne materiály s extrémne nízkym, takmer nulovým elektrickým odporom pri prechode elektrického prúdu pod jeho kritickou teplotou. Nový ultraľahký supravodič, ktorý nájde uplatnenie v kozmickom, leteckom, energetickom priemysle a v ďalších odvetviach vyvíjajú vedci zo Slovenskej akadémie vied. ESO oslavuje päťdesiatku, Európske južné observatórium (ESO) La Silla je už od svojho vzniku v roku 1969 na špičke astronomického výskumu. Moderné ďalekohľady a prístroje umožnili astronómom mimoriadne objavy a pripravili cestu pre generáciu veľkých teleskopov. Naidky znakom čistoty, najmenšie vodné máloštetinavce, ktoré v daždi vyliezajú zo zeme, patria do čeľade Naididae a pracovne sa tieto červy nazývajú naidky. Kto ich chce vidieť voľným okom, musí byť veľmi dobrý pozorovateľ. Vládca podzemného hradu, jazvec lesný je naša najväčšia lasicovitá šelma. Často uprednostňuje okraje lesov a remízky (drevinové porasty v nezalesnenej krajine), v blízkosti ktorých sú polia a pasienky, kam vychádza za potravou. Skrotenie komárov, vedci pracujú na zablokovaní génu, ktorý komárom pomáha nájsť človeka. Z vody na súš už nevyšli, raná evolúcia hmyzu je doteraz diskusiou. Medzinárodný výskum, ktorý bol publikovaný pod slovenským vedením, prichádza s dôkazmi, že hmyz žil pôvodne na súši, potom začali niektoré skupiny okupovať aj sladkovodné prostredia ako rieky a jazerá. Tieto skupiny sa podľa fosílneho záznamu už nevracali spať na súš. Krásny nový svet, v siedmom pokračovaní Kroniky života sa vydáme na cestu časom do triasu, počas ktorého sa planéta dostala pod nadvládu plazov. Na čo slúži výskum pri nízkych teplotách?, pri teplotách blížiacich sa k absolútnej nule môžu vedci skúmať nezvyčajné a pri bežných izbových teplotách neexistujúce javy, ktoré posúvajú naše poznatky o vlastnostiach hmoty a vlastne celého vesmíru. Autá (nielen) pre hobitov, sú krátke, zväčša hranaté, občas zdanlivo vyššie ako širšie a patria k Japonsku ako poschodové autobusy k Londýnu. Zreštaurujú akustiku Notre Dame?, katedrála Notre Dame mala výborné akustické vlastnosti a reštaurátori dúfajú, že ich bude mať aj po obnove. Relax s rybami nad hlavou, na juhu Nórska nájdete reštauráciu pod hladinou mora, luxusný rezort na Maldivách ponúka v podmorskej vile aj ubytovanie. Osvetľovanie svetla, hlavným hrdinom príbehu prepojenia svetla a elektrických a magnetických javov, druhého veľkého zjednotenia vo fyzike, je škótsky fyzik James Clerk Maxwell. Odkiaľ sa vzali?, plody jabloní domácich (Malus domestica), jablká, patria medzi hlavné ovocné plodiny s obrovským ekonomickým významom. Pestujú sa celosvetovo v miernom klimatickom pásme. Samozrejme aj v júlovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky na zaujímavých úlohách.

Výber článkov v júlovom čísle časopisu Quark

Slovensko z výšky

Na Slovensku sú tisíce miest s krásnym výhľadom. V posledných rokoch rastie množstvo rozhľadní, ktoré nám umožňujú lepšie spoznávať krásu krajiny, v ktorej žijeme.

Kým poštár nezazvoní

S vývojom spoločnosti sa vyvíjajú aj služby všetkého druhu. Výnimkou nie je ani logistika, v ktorej sa do popredia dostávajú autonómne spôsoby dopravy tovaru.

Veľký skok ľudstva

Uplynulo už päťdesiat rokov odvtedy, čo americký astronaut Neil Armstrong vyriekol túto známu vetu a vystúpil na mesačný povrch.

Ultraľahký supravodivý drôt

Supravodiče sú perspektívne materiály s extrémne nízkym elektrickým odporom. Nový ultraľahký supravodič vyvíjajú vedci zo Slovenskej akadémie vied.

Posledná úloha splnená

S Ing. Martinom Zápotockým z Lesníckej fakulty Technickej univerzity vo Zvolene sme sa rozprávali o tom, prečo je dôležité sledovať včeliu pastvu a aký význam má jej mapovanie.

včela; ilustračné foto: Pixabay.com

ESO oslavuje päťdesiatku

Európske južné observatórium (ESO) La Silla je už od svojho vzniku v roku 1969 na špičke astronomického výskumu. Prístroje v tomto observatóriu neustále modernizujú.

Naidky znakom čistoty

Najmenšie vodné máloštetinavce, ktoré v daždi vyliezajú zo zeme, patria do čeľade Naididae a pracovne sa nazývajú naidky. Voľným okom ich nájde len veľmi dobrý pozorovateľ.

Vládca podzemného hradu

Jazvec lesný je naša najväčšia lasicovitá šelma. Uprednostňuje okraje lesov a remízky, v ktorých blízkosti sú polia a pasienky, kam vychádza za potravou.

Skrotenie komárov

Zdá sa, že vedci sú na najlepšej ceste ochrániť človeka pred dotieravými, no najmä nebezpečnými komármi. Pracujú na zablokovaní génu, ktorý komárom pomáha nájsť človeka.

Krásny nový svet

V siedmom pokračovaní Kroniky života sa vydáme na cestu časom do triasu, počas ktorého sa planéta dostala pod nadvládu plazov.

Na čo slúži výskum pri nízkych teplotách?

Pri teplotách blížiacich sa k absolútnej nule môžu vedci skúmať nezvyčajné a pri izbových teplotách neexistujúce javy, ktoré posúvajú naše poznatky o vlastnostiach hmoty a vesmíru.

Autá (nielen) pre hobitov

Sú krátke, zväčša hranaté, občas zdanlivo vyššie ako širšie. Oboznámte sa s japonskou špecialitou – autíčkami kategórie kei car.

Relax s rybami nad hlavou

Prvú podmorskú reštauráciu v Európe otvorili v meste Lindesnes na najjužnejšom bode Nórska, luxusný rezort na Maldivách zasa ponúka v podmorskej vile aj ubytovanie.

Osvetľovanie svetla

Hlavným hrdinom príbehu prepojenia svetla a elektrických a magnetických javov, druhého veľkého zjednotenia vo fyzike, je škótsky fyzik James Clerk Maxwell.

Odkiaľ sa vzali?

Plody jabloní sa vyvinuli v Strednej Ázii kvôli prilákaniu veľkých zvierat, ktorých trusom sa šírili semená. V súčasnosti sa pestujú celosvetovo v miernom klimatickom pásme.

Autor: Redakcia Quark

Foto: Redakcia Quark; Pixabay.com

Viac o iných zaujímavých témach, sa dočítate v časopise Quark (číslo 07/2019), ktorý nájdete v novinových stánkoch alebo si ho môžete predplatiť v elektronickej alebo papierovej verzii na www.quark.sk.