Projekt „Roadshow mladých vedcov po školách“ úspešne pokračuje. Mladí výskumníci navštívili tentokrát Gymnázium J. Hollého v Trnave, Strednú odbornú školu na Nerudovej ulici v Hlohovci a Gymnázium na Ul. 17. novembra v Topoľčanoch. Agáta Karčová z Jazykovedného ústavu SAV odučila hodiny slovenčiny, Tomáš Goga z Geografického ústavu SAV hodiny geografie a informatiky a Viliam Pavlík z Ústavu anorganickej chémie SAV hodiny biológie a chémie.
„Moja vyučovacia hodina bola zameraná na sumarizáciu rôznych zdrojov energie, vrátane alternatívnych. Žiaci získali reálny pohľad na efektivitu energetických zdrojov z vedeckého hľadiska a na ich dostupnosť a využitie v súvislosti s ekonomickou a politickou sférou,“ povedal Viliam Pavlík.
Projekt „Roadshow mladých vedcov po školách“ hodnotí veľmi pozitívne.
„Tento druh projektu má obrovský význam. Chceme obsiahnuť čo najviac škôl, v ktorých by išlo okrem prednášok aj o samotnú prezentáciu našej inštitúcie. Sme otvorení aj pre nové druhy výskumov a aj preto chceme motivovať mladých ľudí k vedeckej, ale aj spoločensko-vednej činnosti,“ dodal Viliam Pavlík.
Na hodine geografie sa žiaci dozvedeli viac o geografických informačných systémoch. Po krátkom predstavení princípu a aplikačných možností si študenti sami vyskúšali funkcionalitu rôznych GIS aplikácií.
„Študenti prejavovali aktívny záujem o GIS systém katastru nehnuteľností alebo aj o GIS systém pri vyhľadávaní leteniek a myslím, že som ich touto témou zaujal. V konečnom dôsledku, s týmito systémami sa bežne stretávajú každý deň, no možno si neuvedomovali využiteľnosť týchto systémov nielen v praktickom živote, ale aj vo vedeckej sfére,“ povedal Tomáš Goga.
Jazykovedkyňa Agáta Karčová predstavila interaktívnou formou projekty jazykovedcov pracujúcich v oblasti počítačovej lingvistiky.
„Hravou formou som študentom priblížila, čo je korpus, stručne a názorne im ukázala, aké druhy korpusov na Slovensku tvoríme a na aký typ výskumu, ale aj praktické využitie širokej verejnosti môžu slúžiť. Rovnako som predstavila aj praktické nástroje SNK, ako sú Developer, Diakritik a ďalšie. Špeciálnu pozornosť som venovala multifunkčnému slovníkovému rozhraniu. Napokon si študenti mali možnosť oživiť svoje vedomosti zo slovenskej morfológie. Študentom som na konkrétnych príkladoch ukázala, aké množstvo výnimiek je v deklinácii substantív a ako im môže knižná publikácia kolektívu autorov z SNK JÚĽŠ SAV Skloňovanie podstatných mien v slovenčine s korpusovými príkladmi pomôcť pri vyriešení konkrétnych problémov,“ povedala Agáta Karčová.
Slovenská akadémia vied spustila v októbri projekt, ktorý vytiahol mladých vedcov z laboratórií či knižníc a preniesol ich k študentom na školy. Mladí výskumníci vyučujú na stredných školách v súlade s osnovami, s ohľadom na aktuálne dianie a trendy, a najmä s prvkami interaktivity a vyzdvihnutím skúseností z praxe. V súčasnosti plánuje akadémia návštevy ďalších škôl a vyučovacie hodiny s ďalšími mladými vedcami.
Informácie poskytla: Monika Hucáková pre portál Veda na dosah
Foto: SAV
Uverejnila: VČ