V tele máme viac baktérií ako buniek

Napadlo Vám niekedy, že ľudia majú v tele desaťkrát viac baktérii ako vlastných buniek (a stokrát viac vírusov)?

Dospelý človek sa skladá z 1013, teda z 10 biliónov buniek. Baktérii má 100 biliónov. Bakteriálne bunky sú oveľa menšie ako ľudské, ale aj tak, keď sa nabudúce odvážite, tak si môžete povedať, že kilo z toho čo vážite sú baktérie. Väčšinu z nich máte v črevách, veľa z nich máte na koži alebo v ústach. Sú pre zdravie veľmi dôležité. Ak napríklad beriete antibiotiká a teda zabíjate v tele nebezpečné baktérie aj s potrebnými, máte väčšie riziko hnačiek. Presné zloženie vašich čriev môže ovplyvniť aj riziko cukrovky, imunitných ochorení a či máte známky podvýživy alebo obezity. Dokonca, keď sa „transplantujú“ baktérie z čriev tučnej myši do chudej, tak tá chudá stučnie. Niektoré baktérie sú ale pravdaže škodlivé a spôsobujú choroby ako cholera, salmonelóza či žalúdočné vredy. A ako je to s vírusmi? Tie sú ešte oveľa menšie. Niektoré napádajú ľudské bunky (herpes, chrípka, ebola) a niektoré napádajú baktérie (baktériofágy). A len tých druhých býva okolo 10 na baktériu.

Štúdium tejto problematiky je možné na odboroch:

• mikrobiológia
  • medicína

Autor: Marta Dravecká, IST Austria

Foto: http://fotky-foto.sk/

PF 2018
brožúra Veda v Centre 2015
Prechod VK na VND - zima
Stromová kôra v sebe skrýva zdraviu prospešné látky.