Teplo ovplyvňuje magnetické vlastnosti

ilustračné foto

Zamysleli ste sa nad tým, že magnet môže pri určitej teplote stratiť svoje magnetické vlastnosti?

Bežné magnety ako máte doma na chladničke sú vyrobené z feromagnetického materiálu. Každý atóm v tomto materiáli sa správa ako malá magnetka (magnetický dipól). Každý dipól má svoj severný a južný pól. Kvôli vzájomnému pôsobeniu medzi atómami v kryštalickej mriežke sa atómy natáčajú rovnakým smerom a vznikajú magnetické domény, čiže malé oblasti, kde sa atómy natočia rovnako. Keď ale k feromagnetickému materiálu priložíme iný magnet, pôsobením jeho magnetického poľa sa všetky magnetické domény natočia rovnakým smerom. Rovnako natočené ostanú aj keď magnet dáme preč a vznikol nám tak nový magnet. Keď ale začneme magnet zohrievať, tak dodávame energiu kryštalickej mriežke a atómy v nej sa rozkmitajú. To spôsobí, že nie všetky atómy v doménach budú natočené rovnako. Keď magnet zohrejeme nad kritickú Curieho teplotu, magnetické domény sa rozpadnú, každý magnetický dipól sa natočí náhodným smerom a ich magnetické polia sa preto navzájom vyrušia. Magnet vtedy stratí svoje magnetické vlastnosti. Pre železo je Curieho teplota približne 770°C.

Štúdium tejto problematiky je možné na odbore:

• fyzika

Autor: Mgr. Ján Bogár, P-mat n.o. a FMFI UK