Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Začať cvičiť s Vyskilluj, hravou slovenskou inováciou, môže skutočne každý

Justína Mertušová

Nebojte sa, hovorte o svojom nápade a pokúste sa ho čo najskôr zrealizovať, hovorí startupista Pavol Banáš.

Ukážka z tréningovej aplikácie Vyskilluj. Zdroj: archív PB

V tomto článku sa dočítate:
  • ako funguje tréningová aplikácia Vyskilluj a čo je jej úlohou,
  • prečo sa rozhodol Pavol Banáš priblížiť cvičenie ľudom pomocou interaktívneho sledovania príbehov,
  • ako prebieha vznik, produkcia a natáčanie príbehov,
  • aké dobrodružstvá budete môcť pri cvičení zažiť,
  • prečo sú akcelerátory výbornou príležitosťou pre začínajúce startupy.

Vonku je škaredo. Vám sa nechce vytiahnuť päty z domu a ísť cvičiť do už aj tak preplnenej posilňovne, kde sa budete pozerať na bielu stenu? Odpoveďou môže byť zábavná tréningová aplikácia Vyskilluj, ktorá kombinuje cvičenie s pozeraním seriálu. Vďaka interaktívnym prvkom sa práve vy ocitnete v centre diania a pomocou plnenia tréningových úloh prekonávate rôzne prekážky, ktoré vás posúvajú v príbehu ďalej. V rámci jedného dielu seriálu odcvičíte teda kompletný tréning, ani nebudete vedieť ako.

O prínose a zakladaní startupu Vyskilluj, ktorý úspešne získal grant z Fondu na rozvoj Trnavského kraja, sme sa rozprávali s jeho zakladateľom Pavlom Banášom, účastníkom programu INQB Univerzitného technologického inkubátora STU. Plnohodnotnú verziu chce predstaviť verejnosti vo februári tohto roka.

Vyskilluj očami jeho zakladateľa

Ako vznikol nápad založiť interaktívnu aplikáciu na cvičenie?

Prvá verzia Vyskilluj vznikla ešte v roku 2020 a v podstate to bola len taká malá platforma s tréningovými videami na domáce cvičenie. Po testovaní a validácii konceptu som však zistil, že síce má potenciál fungovať, no problém s necvičením je oveľa hlbší. Tak som sa v roku 2021 pustil do výskumných rozhovorov, až som pri počúvaní podcastu narazil na pojem gamifikácia. To mi zásadne zmenilo pohľad na problém – chcem športovať, no šport ma nebaví. Začal som teda hľadať možnosti, ako z tréningu spraviť skutočnú zábavu.

Snažil som sa nájsť odpoveď na otázku, aké sú aktivity, ktoré človeka skutočne bavia a prečo k nim zrovna šport nepatrí. Inak povedané, prečo sa človek nemusí nútiť napríklad do pozerania seriálu, ale do tréningu áno.

Ako by ste gamifikáciu vysvetlili úplnému laikovi? V akých oblastiach sa tento koncept využíva? Kde sa s ním stretneme?

Je to využívanie herných prvkov v oblastiach, ktoré hrou nie sú. V prípade Vyskilluj je to oblasť tréningu, no gamifikácia sa dá využiť prakticky kdekoľvek. Napríklad vo Švédsku skúšali gamifikovať meranie rýchlosti v doprave. Za každý prejazd povolenou rýchlosťou bolo auto zaradené do losovania v lotérii. Elementárnym príkladom gamifikácie je napríklad kampaň Linked Inu, ktorý potreboval vyriešiť problém s neúplným vypĺňaním používateľských profilov. Začal preto ľuďom zobrazovať percentuálny ukazovateľ progresu. V ľuďoch sa prebudila hravosť a chceli profil dokončiť na 100 percent.

Pavol Banáš

Pavol Banáš, zakladateľ Vyskilluj. Zdroj: archív PB

Vyskilluj je založený na príbehoch, ktoré majú ľudí namotivovať k cvičeniu, čím sa v seriáli posúvajú ďalej. Na aké témy a lokácie sa môžu užívatelia tešiť?

Prvý tréningový seriál bude dobrodružstvo z blízkej budúcnosti. Z doby, v ktorej ľudia úplne zabudli na šport, no hrdina príbehu bude jeho tajomstvo znovu objavovať. Popritom bude postupne budovať svoje športové centrum a učiť sa rôzne cviky. Myšlienkovo bude príbeh robený ako intro do celej podstaty a poslania projektu Vyskilluj. Príbeh sa odohráva v lokalitách v Trnave a jej okolí. Striedať sa budú exteriérové a interiérové scény a po skončení príbehu bude môcť používateľ niektoré lokality aj osobne navštíviť.

Možností a tém na ďalšie tréningové seriály je takmer nekonečno a určite budú predmetom ďalšieho testovania a výskumu. Vyskilluj je inovácia nielen v oblasti tréningov, ale i filmovej tvorby. Zatiaľ sa ako najvhodnejší žáner ukazujú rôzne dobrodružstvá, no časom chcem tiež pridať aj tréningové rozprávky pre deti s vývojovou poruchou, napríklad skoliózou.

V septembri ste na vašej stránke úspešne spustili demo verziu Vyskilluj. Aké ohlasy doteraz mala?

Spustenie dema s prvým kompletným tréningom bola pre Vyskilluj zásadná skúška. Pri výskumoch som veľmi bojoval s tým, že si ľudia takýto koncept tréningu vôbec nedokázali predstaviť. Vďaka demu si ho mali teraz možnosť na vlastnej koži vyskúšať.

Testovanie dopadlo vynikajúco, získal som veľa podnetov na drobné zlepšenia, no ako celok ho vnímali maximálne pozitívne. Niektoré testy som absolvoval aj v mládežníckych voľnočasových centrách osobne a mimoriadne ma teší, že skutočne po pár minútach príbehu nastal u používateľa moment, keď prestal vnímať cvičenie samotné a ponoril sa do príbehu, ktorý chcel vidieť až do konca.

Najpozitívnejšia spätná väzba bola pre mňa, keď po tréningu za mnou prišiel asi 13-ročný chlapec a spýtal sa, ako si vie demo pustiť aj sám na mobile a odišiel. Po pár minútach som si všimol, že vzadu v miestnosti znovu sám cvičí. Povedal mi, že si chce vyskúšať výber ďalších možností, ktoré príbeh ponúka.

Všimla som si, že v skúšobnom videu ste režisérom scén príbehov vy osobne. Znamená to, že vizuál aplikácie, čiže všetky príbehy budú z vašej produkcie? Ako dlho trvá natočenie jedného dielu?

Okrem úlohy zakladateľa (foundera) som sa v prípade prvého seriálu zhostil taktiež úlohy režiséra a kameramana, čiže celá tvorba od scenára po postprodukciu je mojím dielom. Návrh grafických elementov a grafiky celej aplikácie mal na starosti grafik a programátor, ktorý zase vytvára technický background, aby to celé vo finále fungovalo. V budúcnosti rád zapojím do tvorby seriálov ďalších tvorcov.

Vzhľadom na obmedzený rozpočet (ako pri každom začínajúcom startupe) sme museli byť maximálne efektívni. Tvorba niektorých dielov sa natiahla aj na viac dní, no väčšinu sme stihli natočiť počas jedného. Celý koncept sa navyše vyvíjal i priamo počas nakrúcania, pri tom prvom som ešte ani ja sám úplne nevedel, ako príbeh skončí.

ukážka Vyskilluj

Ukážka z tréningovej aplikácie Vyskilluj. Zdroj: archív PB

Ako prebieha cvičenie s Vyskilluj

Predpokladám, že Vyskilluj je určený najmä ľuďom, ktorí aktívne necvičia, keďže sa nevedia prinútiť. Bude si môcť človek nastaviť aj nejaké svoje užívateľské rozhranie podľa záťaže? Akým spôsobom sú nastavené tréningy? Ako dlho trvajú v priemere?

Úlohou Vyskilluj je priviesť človeka k tomu, aby vôbec začal s pohybom, a následne mu pomôcť vybudovať si pravidelný zvyk. Prvý tréningový seriál je zložený z úplne bežných cvikov s vlastnou váhou, ktoré zvládne každý. Seriál sa dá spustiť v 3 úrovniach s rôznou náročnosťou, ktorú si používateľ vyberie na základe absolvovania vstupného testu. Výhodou je, že jednotlivé cvičenia sa robia na čas a každý si prispôsobí tempo podľa toho, ako vládze. Ak si chce skutočne „zamakať”, cvičí vo vyššom tempe. Ak mu robí cvik problém, spraví len pár opakovaní.

Tréningy trvajú cca 25 – 40 minút, čo je ideálna dĺžka, aby sa človek aj trochu zapotil, ale zároveň pritom „nezomrel”, hlavne ak nie je zvyknutý na tréningovú záťaž. Myslím si, že je to čas, ktorý si každý z nás, kto skutočne chce so športom začať, dokáže nájsť.

Tréningy trvajú cca 25 – 40 minút, čo je ideálna dĺžka, aby sa človek aj trochu zapotil, ale zároveň pritom „nezomrel”.

Budú tréningy prispôsobené tiež ľuďom, ktorí majú nejaké zdravotné obmedzenia?

Zatiaľ bude k dispozícii iba jeden univerzálny typ tréningu. Samozrejme, ak bude niekomu nejaký cvik robiť problémy, môže v príbehu pokračovať aj bez jeho absolvovania. Určite však máme v pláne vyvíjať aplikáciu tak, aby umožnila veľmi presné prispôsobenie cvikov zdravotnému stavu používateľa.

Taktiež by som rád vytvoril seriál využiteľný i pri rehabilitačných cvičeniach, ktoré sú často oveľa nudnejšie ako tie posilňovacie, a gamifikáciu by v tomto prípade ľudia ocenili ešte viac.

Potrebujem na cvičenie nejaké špeciálne pomôcky?

Väčšina tréningov je interiérových, stačí si spraviť priestor cca 2 krát 2 metre, obliecť si pohodlné veci, nachystať fľašu vody, uterák a už len spustiť Vyskilluj.

Niektoré špecifické cviky vo vyšších úrovniach si vyžadujú aj drobnú pomôcku, akou je schodík alebo gumový expander. Schodík sa dá relatívne jednoducho nahradiť bežnou vecou z domácnosti, napríklad pevnou škatuľou alebo taburetkou, a gumený expander stojí pár eur. Nie je to však nevyhnutnosť, no pomôže kvalite cvičenia.

Čo by to však bolo za dobrodružstvo, ak by sme boli zavretí iba doma v obývačke? Na exteriérový tréning behu alebo rýchlej chôdze treba oblečenie primerané k počasiu a vhodnú obuv.

Začať trénovať s Vyskilluj môže teda skutočne každý. Nezáleží na tom, kde býva, aké má skúsenosti ani dostupné vybavenie. Stačí mu prístup k internetu.

pre ľudí, ktorí sú úplní začiatočníci, pripravené aj nejaké inštruktážne videá, ako správne cvičiť?

Jednotlivé cviky používateľ odomyká postupne počas príbehu. Pre začiatočníkov je to super, pretože nedostanú hneď v úvode obrovský balík cvikov, ale postupne sa učia stále nové. Zároveň bude v aplikácii sekcia kniha cvikov, v ktorej si budú môcť pozrieť všetky odomknuté cviky spolu s vysvetleniami, ako ich robiť správne.

Otec a dcéra cvičia podľa online kurzu. Zdroj: iStockphoto.com

 Zdroj: iStockphoto.com

Ako často by ľudia mali cvičiť, aby videli nejaké benefity?

Vo všeobecnosti sa odporúča venovať aktívnemu pohybu aspoň hodinu denne. Ale nájsť si toľko času na šport môže byť zo začiatku veľmi náročné a neúspech nás môže ešte viac demotivovať. Prvý tréningový seriál Vyskilluj je preto navrhnutý tak, že sa každý druhý deň odomkne nová časť príbehu ,a tým aj nový tréning. Samozrejme, ak chce niekto trénovať intenzívnejšie, bude mať možnosť príbehové tréningy doplniť o ďalšie cvičenia.

Nepohrávali ste sa s myšlienkou, že by ste aplikáciu prepojili aj so smart hodinkami, pomocou ktorých by mohla získavať informácie, a tak by prispôsobila tréning?

Určite áno, nielen meranie výkonu, ale sledovanie samotného pohybu používateľa bude určite výzvou v blízkej budúcnosti. Ide však o pomerne náročné technické riešenie, ktoré zatiaľ presahuje možnosti začínajúceho startupu. Už teraz však máme navrhnutých niekoľko technických konceptov, ako by takéto merania mohli byť prepojené s Vyskilluj.

O zakladaní startupu

Založenie vlastnej firmy je pre mnohých mladých ľudí strašiakom. Ako to bolo u vás? Vedeli ste, do čoho idete, mali ste už nejaké skúsenosti alebo pomoc schopného mentora?

Hneď po skončení strednej školy som začal podnikať na voľnej nohe (freelancer) ako tvorca videí. Je to síce úplne iný spôsob biznisu, no vďaka tomu som získal aspoň základnú orientáciu vo vedení účtovníctva či podnikateľskej legislatíve. Prejsť však od freelancovania k riadeniu startupu bola výzva. Určite to ale nie je niečo, čo by malo človeka odradiť od realizácia vlastného nápadu. V skutočnosti je byrokracia oveľa jednoduchšia, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Vždy sa navyše nájdu skúsenejší ľudia, ktorí sú ochotní poradiť, ak budete v niečom tápať.

Podarilo sa vám založili vlastnú startupovú firmu a zúčastnili ste sa na viacerých akcelerátoch. Jedným z nich bol aj program INQB Univerzitného technologického inkubátora STU. Ako ho hodnotíte a čo vám priniesol?

Akcelerátory sú vynikajúcou príležitosťou pre začínajúce startupy. Začínajúci zakladateľ, ktorý pracuje na svojom prvom startupe, totiž často ani sám nevie, čo všetko sa potrebuje naučiť. Práve v akcelerátore získa prostredníctvom workshopov a prednášok komplexný balík vedomostí, ktoré mu pomôžu v ďalšom rozvoji. Taktiež vytvára ideálny priestor na networking, zoznamovanie sa, ale aj možnosť získať individuálne mentoringy so skúsenými ľuďmi z biznisu, ktorí vedia poradiť s konkrétnymi problémami. INQB akcelerátor je výnimočný práve svojou širokou databázou mentorov. Na každý problém, ktorý som potreboval riešiť, mi dokázali nájsť odborníka, ktorý mi skutočne pomohol.

Financovanie takéhoto projektu určite nie je ľahké. Začiatkom tohto roku ste sa rozhodli vyskúšať crowdfunding. Akú s ním máte skúsenosť?

Crowdfunding je pre startup výborné riešenie, pretože spája dve veci do jednej. Dá sa využiť ako test toho, či si zákazníci skutočne kúpia váš produkt, a to ešte predtým, než ho skutočne vytvoríte. A zároveň ak je úspešný, získate peniaze na vývoj a výrobu.

V mojom prípade však prišlo veľmi nešťastné načasovanie a kampaň som spúšťal v polovici februára 2022, teda 9 dní pred tým, ako Rusko zaútočilo na Ukrajinu. Hneď potom som sa ho rozhodol pozastaviť, keďže som nechcel konkurovať všetkým charitatívnym zbierkam na pomoc Ukrajine. Neskôr sa však už kampaň nepodarila plnohodnotne rozbehnúť, a skončila teda neúspechom. Napriek tomu ukázala, že ľudí produkt zaujíma, a záujem bol aj zo strany médií.

V máji našťastie prišla správa, že aplikácia Vyskilluj získala grant z Fondu na rozvoj Trnavského kraja, a tak sa mohlo rozbehnúť nakrúcanie prvého tréningového seriálu.

Nápad sám o sebe nemá žiadnu hodnotu, tú prináša až jeho realizácia.

Kedy by ste chceli spustiť finálnu verziu aplikácie a kam by ste sa chceli s jej vývojom ešte posunúť?

Aktuálne sme už vo finále vývoja prvej plnohodnotnej verzie. Predstaviť verejnosti ju chcem v priebehu februára tohto roka. Po získaní prvých používateľov bude vývoj, samozrejme, ďalej pokračovať, už teraz mám spísaných plno nápadov na ďalšie funkcie či tréningové seriály. Plány sú veľké. Uvidíme, aké budú naše možnosti.

Čo vás ako mladého inovátora v oblasti aplikovaných technológií najviac inšpiruje?

Problémy ľudí. To je podľa mňa aj najlepšie východisko na tvorbu nového produktu či novej služby. Počúvať a pozerať sa, s čím majú ľudia problém, a následne hľadať možnosti riešenia.

Mať nápad na podnikanie nestačí. Aké rady by ste dali mladým ľuďom, ktorí majú chuť založiť svoj vlastný biznis? Ako majú postupovať a čoho sa majú vyvarovať?

Veľmi častou chybou, ktorú robí množstvo začínajúcich startupistov, je, že sa boja rozprávať o svojom nápade, aby im ho niekto „neukradol“. V skutočnosti tak robia fatálnu chybu. Nápad sám o sebe nemá žiadnu hodnotu, tú prináša až jeho realizácia. Ak o svojom nápade nebudete hovoriť, nedokážete získať spätnú väzbu. Ľahko sa tak stane to, že investujete veľa času a peňazí do niečoho, čo po spustení na trh nebude vôbec nikto chcieť. Podľa štatistík až takmer polovica startupov neuspeje, pretože nesprávne identifikuje potrebu trhu. Tiež sa pripravujú o rady odborníkov, ktoré môžu ich podnikaniu výrazne pomôcť.

Existuje však aj druhý extrém, keď človek o svojom nápade roky rozpráva, no neurobí nič pre jeho realizáciu. Treba nájsť rovnováhu a čo najrýchlejšie dostať na trh nejakú formu MVP-čka (minimálnu verziu produktu, pozn. red.).

Nebojte sa, hovorte o svojom nápade, zbierajte spätné väzby a pokúste sa ho čo najskôr zrealizovať. Najviac totiž ľutujeme práve tie veci, ktoré sme neurobili.

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky