Vedci vyvinuli robota, ktorý sa dokáže roztiecť a opäť získať svoj tvar ako Terminátor

Vo videu uvidíte, ako sa dostane pomedzi úzke mreže väzenia. Zatiaľ sa však nemusíte báť.

Robot meniaci skupenstvo môže pripomínať schopnosti androida T-1000 z Terminátora 2. Zdroje: Q. Wang et al/Matter 2023 (CC BY-SA) a Internet

Nevyzerá ako zabijacký android T-1000 z Terminátora 2, ktorý mení tvar, ale pripomína skôr figúrku z Lega. Navyše meria len jeden centimeter. Vytvorili ho výskumníci z Číny a zo Spojených štátov amerických a spôsob, ako mení skupenstvo, vysvetľuje článok vo vedeckom magazíne Science, pričom sa odvoláva na ich štúdiu uverejnenú na portáli Cell.

Robot je z mikroskopických magnetických častíc, ktoré prikrýva plášť gália, mäkkého kovu s nízkou teplotou topenia. Keď na častice pôsobí striedavé magnetické pole, zohrejú sa a gálium roztavia. Pôsobením magnetického poľa môže tekutý kov ľahko prejsť cez potenciálne väzenské mreže. Keď sa gálium ochladí, robot znovu získa svoj pôvodný tvar.

Robot v podobe figúrky z Lega uniká z klietky. Zdroj: https://www.cell.com/matter/fulltext/S2590-2385(22)00693-2

Autori robota však neplánujú pomáhať zločincom unikať z väzenia, naopak, mali by slúžiť dobru. Ich víziou je, že jedného dňa by mohli dodávať lieky do konkrétnych orgánov, zachytávať a odnášať cudzie predmety z tela alebo zostavovať drobné časti mechaniky v ťažko dostupných priestoroch.

Zdroj: Science