Tento užitočný komponent využívajúci odpadové teplo z iných častí elektromobilu predlžuje dojazd auta v zime.

Batérie elektromobilov sú v chlade menej účinné, čím sa skracuje dojazd elektromobilov. Pomôcť tu môže tepelné čerpadlo. Ilustračný obrázok. Zdroj: iStock.com/Yevhen Lahunov
Možno máte vo svojom dome tepelné čerpadlo. A je čoraz pravdepodobnejšie, že ho budete mať aj vo svojom elektromobile.
Počas zimných mesiacov, keď teplota klesá na mínusové hodnoty, pociťujú majitelia elektromobilov výraznú stratu energie z batérií, a tým aj skrátenie dojazdu vozidla. Riešením môže byť práve pridanie tepelného čerpadla.
V zime sú batérie menej účinné
Zima ovplyvňuje batérie elektromobilov dvoma spôsobmi. Lítiovo-iónové batérie fungujú v chlade o niečo pomalšie, čo znamená, že sú menej účinné. Najväčší problém však prichádza so zapnutím vykurovania auta.
Prvá generácia elektrických vozidiel udržiavala cestujúcich v teple odporovým ohrevom, ktorý však rýchlo vybíja batériu a javí sa ako energeticky neefektívny.
Riešením môže byť pridanie tepelného čerpadla. Ak sa elektromobil prepne na tepelné čerpadlo namiesto použitia tohto ohrevu, dojazd batérie sa môže predĺžiť.
Chladnička obrátená naruby
Úlohou tepelného čerpadla v automobile je pri vykurovaní zbierať odpadové teplo z viacerých elektrických zdrojov vo vozidle alebo z vonkajšieho vzduchu a toto teplo následne prenášať do kabíny auta.
Funguje to na princípe reverznej klimatizácie. Mohli by sme použiť aj analógiu s chladničkou, len v opačnom garde.
Tento užitočný komponent využívajúci odpadové teplo z iných súčastí elektromobilu je teda mimoriadne efektívny.
V zimnom období, keď sa využíva na výrobu tepla kúrenie v kabíne, vďaka čomu sa spotrebuje na výrobu tepla menej energie z batérie, tak predlžuje samotný dojazd elektromobilu.
Populárne medzi automobilkami
V súčasnosti zavádzajú túto technológiu mnohí výrobcovia áut. Najmä veľkí hráči na trhu ju už začlenili do štandardnej výbavy svojich najpopulárnejších značiek. Poradiť si však musia s kombináciou čerpania odpadového tepla z trakčnej batérie a vysokonapäťových komponentov na vykurovanie interiéru.
„Naším cieľom je vyladiť sústavu klimatizácie tak, aby ponúkala optimálny kompromis medzi komfortom v kabíne a spotrebou energie. Sme presvedčení, že používateľom EV9 budeme môcť ponúknuť komfortné vnútorné prostredie i vyhovujúci dojazd,“ hovorí Richard Peiler, manažér skupiny vývojových projektov HVAC & PT Cooling z Technického centra skupiny Hyundai Motor Group (HMG).
Predĺži dojazd o desať percent
Platforma Recurrent každoročne testuje elektromobily s cieľom zistiť, ako vplýva chladné počasie na ich dojazd. Kupujúcim teda pomáha vybrať si model, ktorý najlepšie vyhovuje ich potrebám.
Odborníci z Recurrent zozbierali údaje o 18 000 elektromobiloch trinástich modelov počas jazdy v rôznych poveternostných podmienkach. Porovnávali tie, ktoré mali vo výbave tepelné čerpadlá, s tými, ktoré ich nemali.
Analýza ukázala, že modely bez tepelného čerpadla mali v priemere o 21 percent kratší dojazd, keď teploty klesli pod bod mrazu. Strata sa však výrazne líšila medzi jednotlivými modelmi a rokom ich uvedenia na trh. Elektromobily s minimálnou stratou dojazdu s odporovým ohrevom napríklad stratili dvakrát viac energie na dojazd ako novšia verzia auta, ktorá mala namiesto toho tepelné čerpadlo.
Vo všeobecnosti sa v správe uvádza, že tepelné čerpadlá predĺžili v mrazivých podmienkach dojazd automobilov o približne 10 percent. Tieto komponenty tak zohrávajú dôležitú úlohu pre spotrebiteľov, ktorí žijú v oblastiach s chladnejším podnebím. Kompletné výsledky testu jednotlivých modelov uvádzame v použitých zdrojoch na konci článku.
Tepelné čerpadlo predlžuje dojazd
Podľa autora štúdie Andrewa Garbersona sa výsledky odrážajú od faktora, či bolo vo vozidle umiestnené tepelné čerpadlo, ktoré je efektívnejšie ako konvenčné vykurovacie systémy, a preto znižuje celkovú spotrebu energie.
Štúdie ukazujú, že výkon potrebný na vykurovanie kabíny má podstatný vplyv na stratu dojazdu elektroáut. Garberson má na záver pre potenciálnych budúcich spotrebiteľov pripravenú radu: „Pred kúpou nového elektromobilu odporúčam urobiť si malý prieskum o technológii v aute, pretože môže spôsobiť desať- až pätnásťpercentný rozdiel v celkovom dojazde.“
Aj keď ide o drahý doplnok, tepelné čerpadlo stojí za zváženie, pretože lebo má rozsiahle výhody od zlepšenia účinnosti až po samotné zvýšenie dojazdu elektromobilu v mrazivých dňoch.
Zdroj: Inside Climate News, Reccurent (1, 2), Auto.cz
(zh)