Štúdium dávno vyhynutých druhov prostredníctvom kolagénových vlákien

ilustračné foto

Vedci zistili, že určovanie rodokmeňa analýzou kolagénových vlákien môže uľahčiť štúdium dávno vyhynutých organizmov.

Fosílie cicavcov objavené v prvej polovici 19. storočia v Južnej Amerike, a ktoré vyhynuli približne pred 12 000 rokmi, neboli až doteraz správne taxonomicky zaradené. Dôvod sporov ohľadom správneho zaradenia zvláštnych fosílií bol nedostatok DNA na týchto fosíliách. DNA sa totiž vplyvom teplej klímy na tomto kontinente rýchlo degradovala. Teraz sa taxonomická analýza podarila, pričom na zaradenie sa využila analýza nie DNA ale proteínov, konkrétne kolagénových vlákien, ktoré sú v danom prostredí. Samotným zaujímavým faktom ostáva metodika, ktorá potenciálne môže paleobiológom výrazne uľahčiť štúdium dávno vyhynutých organizmov. Pre porovnanie, najstaršia vyizolovaná DNA je z Grónska a jej vek sa odhaduje na 450 000 – 800 000 rokov. Doteraz najstaršie vyizolované proteíny majú vek približne 3,2 milióna rokov, pričom sa odhaduje, že v chladných prostrediach by proteíny vhodné na analýzu mohli byť stabilné aj 20 miliónov rokov.

Štúdium tejto problematiky je možné na odboroch:

• archeológia
  • paleontológia

Autor: Frido Welker