Slovenskí vedci vydávajú knihu o proteínoch a ich funkcii

16. sep. 2020 • Biologické vedy

Slovenskí vedci vydávajú knihu o proteínoch a ich funkcii

Monografia nesie názov Proteíny – ich štruktúra a funkcia. Autormi sú Vladena Bauerová Hlinková, Peter Kabát a Jacob Bauer.

Kniha vznikla vďaka spolupráci Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského (UK) a Ústavu molekulárnej biológie Slovenskej akadémie vied (SAV). Jej cieľom je priblížiť čitateľom komplexnosť, štruktúru a význam proteínov. Je určená najmä pre študentov bakalárskeho, magisterského a doktorandského štúdia i všetkých, ktorí sa chcú dozvedieť viac o štruktúre a funkcii bielkovín.

„Ako má každý človek svoju jedinečnú tvár, tak aj proteíny majú svoj unikátny tvar, daný poradím aminokyselinových zvyškov. A rovnako, ako sa každý človek narodí, má produktívny vek, keď vykonáva prácu a zostarne, aj proteíny sa „narodia“, to znamená zosyntetizujú v cytoplazme pomocou ribozómov, vykonávajú „prácu“ – každý proteín má svoju funkciu, následne zostarnú a „zomierajú“, čiže sú degradované na základné stavebné jednotky – aminokyseliny,“ vysvetlila v tlačovej správe doktorka Vladena Bauerová z Ústavu molekulárnej biológie SAV.

Okrem iného sa v knihe dozviete aj to, ako sa proteíny navzájom rozpoznávajú a vytvárajú zložitejšie celky, ktoré sú kľúčové pre mnohé životné procesy.

Titulná strana novej knihy Proteíny - ich štruktúra a funkcia, Zdroj: SAV

Zdroj: SAV

Foto: istockphoto.com, SAV

Veda v CENTRE / Vedecká kaviareň 9/2020
sutaz FB TVT 2020
Agrofilm
Quark_9/2020
Umelé svetlo v noci negatívne vplýva na prírodu i zdravie ľudí.