Slovenskí vedci sa podieľajú na vesmírnej misii k Jupiteru

Vesmírna misia má názov JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer) a pripravuje ju Európska kozmická agentúra (ESA).

Ilustračný obrázok: Jupiter, Zdroj: istockphoto.com

Vedci z Ústavu experimentálnej fyziky SAV v Košiciach vyrábajú pre vesmírnu sondu antikoincidenčný detektor.

Detektor je súčasťou časticového komplexu, ktorý zabezpečuje efektívnu detekciu plazmových častíc na pozadí silného žiarenia z radiačných pásov Jupitera.

Misia je naplánovaná na rok 2022

Cieľom misie je preskúmať okrem Jupitera aj jeho tri ľadové mesiace Európu, Kallisto a Ganymedes. „Z nich najmä Európa fascinuje vedcov, keďže sa pod jej súvislou ľadovou pokrývkou nachádza obrovský oceán teplej tekutej vody, v ktorom by sa mohol nachádzať život,“ vysvetľuje v tlačovej správe Slovenskej akadémie vied (SAV) konštruktér doktor Ján Baláž z Ústavu experimentálnej fyziky SAV.

Rozpočet misie je viac ako jedna miliarda eur, pričom jej štart je zatiaľ naplánovaný na 20. mája 2022. K Jupiteru by sonda mala doletieť v roku 2029.

„Na dva roky sa stane obežnicou tejto planéty, pritom súčasťou jej orbity budú aj blízke prelety okolo spomenutých troch mesiacov. Záver misie bude patriť podrobnému prieskumu mesiaca Ganymedes. Za týmto účelom sa sonda JUICE zachytí na orbite okolo tohto najväčšieho mesiaca slnečnej sústavy,“ hovorí doktor Baláž.

Nie je to prvýkrát

Fyzici zo SAV už v minulosti pomáhali pri medzinárodných vesmírnych misiách. Napríklad pri konštrukcii vesmírnej sondy Rosetta, ktorá letela na kométu 67P/Čurjumov – Gerasimenko, či BepiColombo, ktorá v roku 2018 odštartovala na Merkúr. Zatiaľ čo prvá zo spomínaných sond pristála a jej dáta vedci už vyhodnocujú, druhá má do cieľa ešte ďaleko. Podľa doktora Baláža aktuálne obieha okolo Slnka a čakajú ju ešte opakované prelety okolo Venuše a Merkúra. Na orbite Merkúra „zaparkuje“ až v decembri roku 2025.

„Na rozdiel od predošlých misií ESA Double Star, Rosetta a BepiColombo, kde sme poskytli iba naše know-how a kvalifikovanú prácu, teraz Slovensko cez integračný proces PECS prispieva aj finančne, a to najmä nákupom drahých kozmických komponentov. Týmto sa stávame plnohodnotnými prispievateľmi k vesmírnej misii ESA,“ objasňuje konštruktér zo SAV.

Zdroj: Tlačová správa SAV