Slovenské semená rastlín budú uskladnené v Svetovej génovej banke na Špicbergoch

ilustračné foto / poľnohospodárstvo

Vedci z Výskumného ústavu rastlinnej výroby Národného poľnohospodárskeho a potravinárskeho centra v Piešťanoch rozbehli náročný proces uskladnenia slovenských semien rastlín do Svetovej génovej banky na ostrove Špicbergy súostrovia Svalbard. Poputuje tam viac ako 400 pôvodných slovenských vzoriek, pričom kapacita Génovej banky Slovenska je až 50 000 vzoriek semenných druhov. Ide o aktivitu v rámci celosvetového projektu „Deň fascinácie rastlinami“, ktorú iniciuje Európska vedecká organizácia pre rastliny a zapojilo sa do nej aj Slovensko. Iniciatíva sa každoročne koná v 52 krajinách sveta, pričom jej cieľom je upozorniť na význam rastlín v živote človeka a v ochrane životného prostredia.

Faktom je, že Slovensko má vďaka svojej geografickej polohe a rozmanitosti prostredia podmienky na vysokú biologickú rozmanitosť, doposiaľ bolo u nás opísaných 11 270 druhov rastlín. „Deň fascinácie rastlinami je pre nás vedcov, zaoberajúcich sa ich výskumom, sviatkom a zároveň príležitosťou predstaviť ich ľuďom všetkých vekových kategórií. Bez rastlín by neexistovalo nielen ľudstvo, ale ani iné živočíchy. Chceme preto inšpirovať aj mladých ľudí, aby sa na rastliny pozreli z iného uhla a motivovať ich aj na vedeckú kariéru v tejto oblasti. Rastlinný svet je fascinujúci a plný záhad a prekvapujúcich odhalení,“ povedal Mario Schrenkel, generálny riaditeľ Národného poľnohospodárskeho a potravinárskeho centra.

Výskumný ústav rastlinnej výroby v Piešťanoch pripravil pre návštevníkov vedecké a praktické ukážky výskumu z oblasti rastlinnej výroby i ochutnávky zdravých rastlinných produktov. Robili sa vedecké pokusy, analýzy DNA rastlín, analýzy chorôb a škodcov rastlín i rôzne ochutnávky rastlinných produktov pre mladých i starších. Nechýbali ani ukážky šľachtenia rastlín. Niektorým významným poľnohospodárskym plodinám, ktoré je však na poliach vidieť čoraz zriedkavejšie, napríklad mak, pšenica špaldová, či konopa siata, boli venované samostatné expozície. Návštevníci sa dozvedeli aj, že mnoho burín patrí medzi liečivé rastliny, a dajú sa využiť aj v kuchyni.

Génová banka SR bola vybudovaná na uchovanie a udržanie rozmanitosti rastlín. Výskumný ústav rastlinnej výroby ju prevádzkuje od roku 1996. Tvoria ju laboratória a klimatizované boxy, v ktorých sa semená uskladňujú. Jej kapacita je 50 000 vzoriek semenných druhov, či už obilnín, strukovín, olejnín, krmovín, tráv, zelenín, technických rastlín a okrasných kvetín. Nachádzajú sa tu aj historické vzorky, ktoré dnes už nájdeme v prírode len ťažko. Uchovávajú sa tu staré odrody pšenice, jačmeňa a strukovín, ktoré boli na Slovensku vyšľachtené v medzivojnovom období. Vzorky sa skladujú pri teplote -17°C na dobu 50 rokov a pri teplote 4°C pre ich ďalšie využívanie.

Informácie poskytla: Mgr. Zuzana Peiger Ačjaková z Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR