Slovák vidí do budúcnosti: dokáže predpovedať, čo sa bude diať v husto osídlenom meste počas najbližšieho zemetrasenia

06. nov. 2015 • Fyzikálne vedy

Prof. RNDr. Peter Moczo, DrSc., z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave, patrí medzi významných svetových seizmológov.

Vyvíja metódy predpovedania, čo sa bude diať napríklad v husto osídlenom meste počas najbližšieho zemetrasenia. „Zemetrasení v budúcnosti menej nebude. Počet obyvateľov našej planéty sa však zvyšuje a s tým aj hustota a technologická zložitosť osídlenia. Pri nekvalitnej výstavbe sa môže zvýšiť aj jej zraniteľnosť. Počas budúcich zemetrasení musia ľudia prežiť, budovy, továrne a elektrárne nesmú byť zničené. Niet na čo čakať, treba konať. Ide o spoločnú úlohu pre seizmológov, projektantov a staviteľov," hovorí cool vedec, vďaka ktorému môžeme pokojne a bezpečne spávať.

V detstve chcel byť fyzikom a dnes stojí na čele tímu, ktorý vyvinul metódy numerického modelovania seizmického pohybu a lokálnych efektov, ktoré sú zodpovedné za najväčšie škody počas zemetrasení. Pochopiteľne, tak jeho práca nemohla zostať bez povšimnutia a na svoj tím je aj patrične hrdý: „naše metódy patria medzi najpresnejšie a najefektívnejšie na svete. Vďaka tomu nám aj vydavateľstvo Cambridge University Press navrhlo, aby sme napísali monografiu, ktorá vyšla v r. 2014,“ uzatvára profesor Moczo.

Zdroj: Klub akčných hrdinov

Veda v CENTRE / Vedecká kaviareň 6/2020
Vedec roka SR
Vedecká cukráreň video
VC 6/2020 železany
Tvoje očné svaly sa pohybujú 100 000 krát za deň.