Sledujte štart rakety ATLAS V na Mars

30. júl. 2020 • Fyzikálne vedy

Sledujte štart rakety ATLAS V na Mars

Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) na svojej stránke informoval, že pravdepodobnosť štartu je 80-percentná. Tím ULA (United Launch Alliance) sa naplno venuje prípravám.

Robotické vozidlo, ktoré má rozmery menšieho auta, by spolu s experimentálnym vrtuľníkom Ingenuity malo na Marse pristáť vo februári budúceho roka. Vozidlo bude mať za úlohu predovšetkým hľadať známky života na Marse, monitorovať klímu a geológiu planéty, zhromažďovať vzorky hornín a prachu.

NASA tiež uviedla, že misia je súčasťou programu, ktorý zahŕňa aj misie na Mesiac s cieľom pripraviť sa na možný prieskum červenej planéty ľudskými posádkami.

Prípravy na štart sú v plnom prúde a raketa ULA Atlas 5 dnes s veľkou pravdepodobnosťou opustí Zem. Jej rýchlosť pri prekonávaní gravitačného poľa by mala dosahovať 11 kilometrov za sekundu. Na Marse by mala raketa pristáť 18. februára 2021.

Rover, ktorého názov v preklade znamená vytrvalosť, má na preskúmanie Marsu k dispozícii  množstvo vedeckých nástrojov, ktoré môže pri svojej misii využiť. PIXL a SHERLOC slúžia na skenovanie hornín, určovanie ich chemického zloženia a vyhľadávanie špecifických materiálov.

SuperCam je zasa zložitý súbor senzorov vrátane kamery, lasera a spektometra. Tiež slúži na analýzu materiálov a identifikáciu organických molekúl. Nástroj MOXIE má demonštrovať produkciu kyslíka z oxidu uhličitého v atmosfére Marsu a radar RIMFAX bude študovať podzemnú geologickú štruktúru planéty.

(TL)