Programovanie môže byť zábavou

29. apr. 2016 • Iný

Programovanie môže byť zábavou

Súťaž v programovaní počítačových hier IHRA na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach pritiahla tento rok najväčší počet účastníkov v jej päťročnej histórii.

V rámci takmer päťhodinovej záverečnej prehliadky, ktorá sa konala 20. apríla 2016 na Ústave informatiky Prírodovedeckej fakulty (PF) UPJŠ v Košiciach počas Študentskej vedeckej konferencie, svoje súťažné projekty predstavilo takmer 50 súťažiacich v 27 tímoch nielen z Košíc, ale aj z Trenčína, Spišskej Starej Vsi, Nových Zámkov, Prešova, Moldavy nad Bodvou, či z okresu Michalovce. Každý tím v krátkej prezentácii zhrnul hlavnú myšlienku svojej hry, jej hrateľnosť a najväčšie ťažkosti pri jej tvorbe.

„K tejto súťaži sme sa dostali prostredníctvom internetovej stránky vašej univerzity, ktorú pravidelne sledujeme, keďže niektorí členovia nášho tímu majú záujem u vás študovať. Stretli sme sa na krúžku, vtedy nás bolo ešte šesť, dali všetky hlavy dohromady a začali sme rozmýšľať, o čom vôbec hra bude. Po niekoľkých stovkách nevydarených návrhov, keď sme si mysleli, že nám nič nenapadne, niekto navrhol, aby sme spravili hru o Indiánoch“, vyjadril svoje začiatky najpočetnejší – päťčlenný tím zo Spišskej Starej Vsi, ktorý získal cenu za najlepšie navrhnutú mapu hry.

Víťaz v kategórii základné školy Dušan Havlík (15 rokov) zhrnul svoju hru nasledovne: „Vytvoril som 2D skákačku, vNálada v publiku ktorej je desať levelov obťažnosti s rôznymi prostrediami: les, snežné hory, jaskyne a hrad. S grafikou mi pomáhal môj kamarát Bálint Szabó a so zvukom môj nórsky kamarát, ktorého celé meno poriadne neviem vysloviť, ale volám ho Lasse.“ Denis Pikla z SOŠ Ostrovského v Košiciach, ktorý sa stal víťazom kategórie stredné školy, opísal svoje postrehy týmito slovami: „Som veľmi rád, že som tu mohol získať kontakty na herných vývojárov z praxe, keďže tvorbe hier by som sa chcel venovať aj naďalej. Moju hru Remember som naprogramoval sám v programovacom jazyku C++. Obsahuje 20 klasických a jeden extrémny level. Cieľom hráča je dostať sa do otvorených dverí, ktoré si niekedy nedokáže otvoriť sám a preto mu v tom vie pomôcť jeho duch.“

Hry hodnotili zástupcovia Ústavu informatiky PF UPJŠ v Košiciach ako aj lídri významných IT spoločností zameraných na vývoj hier, ktorí venovali aj ceny do súťaže.

„Z hľadiska prezentačných zručností nás najviac zaujali najmladší súťažiaci v tomto ročníku – tím troch žiakov štvrtého ročníka Základnej školy na Kubranského ulici v Trenčíne, za čo od nás získali špeciálnu cenu“, dodal iniciátor a zakladateľ tejto súťaže Stanislav Krajči z Ústavu informatiky PF UPJŠ v Košiciach. „Viacero hier poskytovalo možnosť výberu z anglického a slovenského jazyka. Už aj žiaci základných škôl však používajú vyššie programovacie jazyky, aj keď zatiaľ možno len na úrovni konzolových hier, čo je veľmi potešujúce“, doplnil jeho kolega Ľubomír Šnajder. „Obľúbeným nástrojom súťažiacich je multiplatformový vývojový nástroj Unity 3D“, dodal absolvent univerzity Ferdinand Majerech, ktorý zabezpečuje tvorbu webovej stránky súťaže.

Prezentácia nápadu v kategórii základné školy

 

Peter Nagy, spoluzakladateľ a vývojový líder košickej spoločnosti GamesFarm: „Prekvapilo ma, že na prehliadke sa objavilo aj pár hier, ktoré by sa pokojne mohli zaradiť do komerčného predaja. Jeden súťažiaci dokonca priznal už zárobok, ktorý je zatiaľ symbolický, ale môže naznačovať sľubne rozvíjajúcu sa kariéru. Prácu v Blenderi a s 3D grafikou už títo súťažiaci zvládajú na pomerne vysokej úrovni.“

Matúš Kirchmayer, ktorý je vývojovým lídrom medzinárodnej spoločnosti Perihelion Interactive a zakladateľom košickej IT spoločnosti Matsuko: „Prepojenie jednej prezentovanej hry s virtuálnou realitou prostredníctvom Kinectu poukazuje na trendy, ktoré v súčasnosti vystupujú do popredia nielen v hernom priemysle. Vysoko hodnotím aj zručnosti študentov univerzity v programovacom prostredí Java, v ktorom prebieha aj výučba základov programovania na univerzite.“

 

Autor: Mgr. Mária Hrehová, PhD.; Tlačový referent a hovorca UPJŠ v Košiciach

Foto: UPJŠ v Košiciach

Ilustračné foto: www.pixabay.com

Uverejnila: ZVČ

Súvisiace:

Hore
Quark_2020
TVT2020 prihlasovanie
Veda v CENTRE / Vedecká kaviareň 7/2020
TVT2020 súťaže
Vedec roka SR
VC 6/2020 železany
Vedecká cukráreň video
Veda v CENTRE máj
Vedecká cukráreň 5/2020
Aurelium - centrum vedy
Vírusy, vakcíny, imunita
Quark 25 rokov
kúpa časopisov jún 2016
TAG Slovenská veda
banner záhrady
Publikácie Veda v CENTRE
Zaujímavosti vo vede
Grafit je najbežnejšou formou uhlíka.
Zistite viac