Žraloky obrovské si jedinečným spôsobom vyberajú partnerov

Hodiny až dni krúžia v skupinách okolo seba, kým vytvoria pár.

Žraloky veľké vytvárajúce torus. Zdroj: Irish Basking Shark Group

Žraloky obrovské vytvárajú torus. Zdroj: Irish Basking Shark Group

Hoci žralok obrovský požierajúci planktón je druhá najväčšia ryba na svete, mnohé aspekty jeho života úplne unikli pozornosti ľudí. Výskumníci však o tomto tvorovi prednedávnom zistili novú fascinujúcu skutočnosť.

Zvyčajne osamelé ryby si veľmi špecifickým spôsobom hľadajú partnerov: stretávajú sa v skupinách a krúžia okolo seba, čím vytvárajú podmorské prstence.

Krúženie žralokov vedci za ostatných 40 rokov príležitostne pozorovali pri severoatlantickom pobreží Kanady a USA. Trojrozmerný tvar vodných prstencov pripomína americkú šišku donut a je známy ako torus. Účel organizovaného plávania žralokov si výskumníci dlho nedokázali vysvetliť.

Tím z Irish Basking Shark Group a England’s Marine Biological Association na štúdium torov žralokov obrovských použili podvodné kamery a letecké drony.

Zdokumentovali 19 skupín žralokov

Na deviatich miestach pri pobreží grófstva Clare v Írsku v rokoch 2016 až 2021 napokon zdokumentovali až 19 krúžiacich skupín žralokov. V každej monitorovanej skupine sa pohybovalo od 6 do 23 jedincov.

Priemerná dĺžka tiel týchto žralokov bola 7,3 metra, pričom žraloky obrovské môžu dosiahnuť aj dvojnásobok.

Vedci zhodnotili, že žraloky, ktoré vytvárali torus, spočiatku vôbec nemali záujem o potravu, takže tá nebola hlavnou motiváciou ich krúženia.

Ďalšie výskumy potvrdili, že žraloky sa navzájom pozorovali a kontaktovali a až potom si vybrali, s kým vytvoria pár.

Každá skupina žralokov pozostávala približne z rovnakého počtu sexuálne zrelých samcov a samíc. V mnohých prípadoch samice nadobudli bledšiu farbu tela, než je u nich bežné, čo súvisí s ochotou spriateliť sa s jedincami v skupine.

Krúženie trvalo niekoľko hodín až niekoľko dní, počas ktorých sa každý žralok v každej skupine v priebehu niekoľkých minút „spojil“ s väčšinou prítomných jedincov. Interakcie iniciované samcami aj samicami predstavovali jemný dotyk plutiev alebo plutvy a tela.

Samce sa obracali bruchom nahor, aby novým priateľkám odhalili spodnú stranu tiel vrátane reprodukčných orgánov.

Krúženie slúži ako rýchle randenie

Torus teda žralokom obrovským slúži aj ako akási forma rýchleho randenia, počas ktorého si samice môžu obzrieť viacero partnerov naraz.

Írski vedci, ktorí publikovali nové zistenia v Journal of Fish Biology, sú v úžase, že tento zázrak prírodného sveta nikto po taký dlhý čas neodhalil. „Pravdepodobne je to tým, že žraloky tvoria tory zvyčajne vo väčšej hĺbke. To napokon vysvetľuje aj skutočnosť, že dosiaľ nikto nevidel žraloky obrovské páriť sa,“ poznamenal hlavný autor štúdie profesor David Sims.

Zdroj: Journal of Fish Biology, New Atlas