Ľudia by mohli už koncom tohto desaťročia žiť na Mesiaci

Budú tam mať svoje zázemie i terénne vozidlá, v ktorých sa môžu pohybovať a skúmať okolie.

Ľudia budú mať na Mesiaci svoje zázemie i terénne vozidlá, v ktorých sa môžu pohybovať a skúmať okolie. Zdroj: iStockphoto.com

Ľudia by mohli na Mesiaci žiť a pracovať ešte v tomto desaťročí, tvrdí šéf programu lunárneho modulu Orion amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír NASA Howard Hu. Mali by tam svoje zázemie a terénne vozidlá, v ktorých sa môžu pohybovať a realizovať výskumy v okolitej krajine.

Modul Orion, ktorý z floridského mysu Canaveral vyniesla minulý týždeň raketa Space Launch System (SLS), sa k družici Zeme priblížil až na 130 kilometrov a stihol už obletieť jej odvrátenú stranu.

Ak pôjde všetko podľa plánov, zajtra by mal byť umiestnený na lunárnu orbitu, po ktorej sa bude pohybovať sedem dní. Potom zaháji cestu domov.

Dokopy vesmírna loď počas misie preletí okolo Mesiaca 40-tisíc míľ a 11. decembra by mala dopadnúť do Tichého oceánu.

Návrat Orionu bude pritom najkritickejšou časťou testovacej misie. Do pozemskej atmosféry totiž modul vstúpi rýchlosťou 38-tisíc kilometrov za hodinu a ochranný štít bude musieť vydržať teplotu až 3000 stupňov Celzia.

Na palube sú zatiaľ len figuríny

Miesto živej posádky sa v module momentálne nachádzajú tri prispôsobené figuríny, ktoré zaznamenávajú napätie v lodi a ďalšie faktory, čo na ne počas letu pôsobia. Ak to všetky systémy a komponenty zvládnu, vyšle NASA v nasledujúcich rokoch k Mesiacu už loď s posádkou a v roku 2026 sa v rámci misie Artemis III pokúsia astronauti na družici Zeme aj pristáť.

Členkou posádky by mala byť i jedna žena a následne NASA plánuje na Mesiac dopraviť aj prvého človeka farebnej pleti.

Ľudia, ktorých NASA vyšle na Mesiac, majú v prvom rade za úlohu preskúmať, či sa na južnom póle družice nachádza voda. Tá by sa mohla totiž vyťažiť a premeniť na palivo pre lode, ktoré budú smerovať na ďalšie miesta, napríklad na Mars.

Zdroje: The Guardian, České noviny