Jupiter má dvanásť nových mesiacov, a tým predbehol Saturn

Prvé Jupiterove mesiace objavil Galileo Galilei už v 17. storočí.

Jupiter a jeho mesiace.

Jupiter a jeho mesiace. Zdroj: iStockphoto.com

Astronómovia objavili dvanásť nových mesiacov, ktoré obiehajú okolo Jupitera, a tým sa ich celkový počet vyšplhal na rekordných 92. V slnečnej sústave sa týmto navýšením dostal na prvú priečku pred Saturn, niekdajšieho vodcu, ktorý má 83 mesiacov.

Malé, ale nové

Mesiace Jupitera odborníci nedávno pridali do oficiálneho zoznamu Centra pre malé planéty Medzinárodnej astronomickej únie, povedal Scott Sheppard z Carnegie Institution. Zatiaľ však nemajú meno a niektoré naň ani nemajú nárok, lebo nie sú dostatočne veľké.

Nové mesiace vedci objavili pomocou ďalekohľadov na Havaji a v Čile už v rokoch 2021 a 2022. Museli však sledovať ich obežné dráhy, aby potvrdili, že naozaj obiehajú okolo giganta, pričom im to trvá viac ako 340 dní. Nové mesiace sú malé a nachádzajú sa veľmi ďaleko. Deväť z nich patrí medzi 71 najvzdialenejších Jupiterových mesiacov, ktorých obežné doby trvajú viac ako 550 dní.

Pohybujú sa aj retrográdne

Deväť z novoobjavených mesiacov sa dokonca pohybuje retrográdne, čiže proti smeru rotácie Jupitera. Jav nastal zrejme tak, že Jupiter ich pritiahol z veľkej diaľky obrovskou gravitačnou silou. Len päť zo všetkých retrográdnych mesiacov má priemer väčší ako osem kilometrov a s najväčšou pravdepodobnosťou vznikli pri zrážke väčších objektov, z ktorých odleteli menšie fragmenty.

„Dúfam, že v blízkej budúcnosti budeme schopní pozrieť sa na najvzdialenejšie mesiace detailnejšie, aby sme presnejšie určili ich pôvod,“ uviedol Sheppard.

Ostatné z nových mesiacov sa pohybujú v rovnakom smere ako Jupiter, to znamená, že sa vytvorili v jeho okolí. Tieto konkrétne prográdne obiehajúce mesiace sa nachádzajú v strednom pásme za vnútornými mesiacmi zvanými Io, Európa, Ganymedes a Kalisto. Označujeme ich za Galileiho mesiace, pretože ich začiatkom 17. storočia objavil Galileo Galilei.

Pod ľadovým povrchom Europy sa zrejme nachádza oceán.

Jupiterov mesiac Európa je pokrytý ľadom, pod ktorým sa pravdepodobne nachádza globálny oceán. Zdroj: NASA/JPL-Caltech/SETI Institute

Kozmická loď zavíta na Jupiter

Európska vesmírna agentúra (ESA) v apríli vyšle k Jupiteru kozmickú loď, aby študovala planétu a niektoré z jej najväčších ľadových mesiacov. Budúci rok v októbri NASA navyše plánuje spustiť misiu Europa Clipper, ktorá preskúma mesiac Európa. Predpokladá sa, že pod zamrznutým ľadom sa skrýva slaný oceán, ktorý je rozľahlejší ako oceán na Zemi.

Veční súperi Jupiter a Saturn sú obklopení malými mesiacmi, o ktorých sa nazdávame, že sú fragmentmi kedysi väčších mesiacov, ktoré do seba narazili alebo sa zrazili s kométami či asteroidmi. To isté možno povedať o Uráne s 27 mesiacmi a Neptúne so 14 mesiacmi.

Zdroj: Space, Phys.org