Japonci potvrdili časť RNA a vitamín B3 vo vzorkách z asteroidu Ryugu

Je to po prvýkrát, čo prítomnosť stavebných kameňov života potvrdili vo vzorkách odobratých priamo vo vesmíre.

Reťazec RNA. Zdroj: iStockphoto.com

Ilustračný obrázok RNA. Zdroj: iStockphoto.com

Ryugu je asteroid bohatý na uhlík s priemerom približne jeden kilometer, ktorý má tvar diamantu. Nachádza sa na excentrickej obežnej dráhe okolo Slnka a organické molekuly z neho získala sonda japonskej vesmírnej agentúry Hayabusa2 v júli 2019. Nie sú z jeho povrchu, ale z desať metrov hlbokého krátera, ktorý na ňom predtým vytvorila pomocou výbušniny.

Spravodajský portál CNN informuje, že keď výskumníci analyzovali vzorky zozbierané z dvoch rôznych miest na asteroide, našli uracil, jeden zo stavebných kameňov RNA, ako aj vitamín B3 alebo niacín (kľúčový kofaktor metabolizmu v živých organizmoch). Uracil je nukleobáza alebo zlúčenina obsahujúca dusík. Je to jedna z piatich nukleobáz v RNA, ktoré obsahujú genetické informácie a inštrukcie rozhodujúce pre vznik živých organizmov. Štúdiu o podrobných zisteniach analýzy nálezu zverejnil v utorok časopis Nature Communications.

Hayabusa2 bola prvou misiou, ktorá dopravila podpovrchovú vzorku z asteroidu na Zem.

Doposiaľ sa vždy rátalo s možnou kontamináciou na Zemi

„Vedci už našli v určitých meteoritoch bohatých na uhlík nukleobázy a vitamíny, ale vždy tu bola možnosť, že sa nimi kontaminovali pri kontakte so zemským prostredím,” uviedol hlavný autor štúdie Yasuhiro Oba, docent na Hokkaido University v Japonsku.

„No keďže kozmická loď Hayabusa2 odobrala dve vzorky priamo z asteroidu Ryugu a doručila ich na Zem v zapečatených kapsulách, kontamináciu možno vylúčiť.”

Výskumníci našli stopy uracilu, niacínu a iných organických zlúčenín obsahujúcich dusík, keď namočili vzorky zozbierané z Ryugu do horúcej vody a analyzovali ich pomocou rôznych pozorovacích metód, ako je kvapalinová chromatografia a hmotnostná spektrometria.

Stavebné kamene života mohli vzniknúť skôr ako slnečná sústava

„Vo vzorke sa našli aj ďalšie biologické molekuly vrátane vybraných aminokyselín, amínov a karboxylových kyselín, ktoré sa nachádzajú v proteínoch a sú súčasťou metabolizmu,” povedal Oba.

Doterajšie zistenia zo vzoriek asteroidu Ryugu spolu prispievajú k rastúcemu dôkazu, že stavebné kamene života pochádzajú z vesmíru a pôvodne ich na Zem dopravili pred miliardami rokov meteority.

„Molekuly pravdepodobne pôvodne vznikli fotochemickými reakciami v ľade vo vesmíre ešte predtým, ako naša slnečná sústava vôbec existovala,” povedal Oba.

„Nemôžem povedať, že prítomnosť takýchto zložiek priamo potvrdzuje vznik alebo prítomnosť mimozemského života. Ale prinajmenšom jeho zložky, ako sú aminokyseliny a nukleobázy, môžu byť kdekoľvek vo vesmíre,” povedal Oba.

Teraz chcú vedci zistiť, nakoľko sú tieto molekuly v asteroidoch bežné.

Zdroj: CNN