Iné / celé Slovensko

Globe at Night – pozorovania oblohy

Banner podujatia Globe at Night – pozorovania oblohy

Toto podujatie už prebehlo.

Medzinárodný projekt Globe at Night sa snaží zvýšiť povedomie o dôsledkoch nadmerného nočného svietenia, tzv. svetelného znečistenia. Projekt spája ľudí zo 180 krajín vo vedeckej kampani, ktorej cieľom je meranie úrovne svetelného znečistenia na našej planéte. Vedci vďaka desiatkam tisícom pozorovaní z celého sveta môžu sledovať, ako sa jeho úroveň v priebehu rokov mení.

Ak sa chcete pridať, je to naozaj jednoduché. Stačí sa po západe Slnka, keď už je dostatočná tma (astronomická noc) v určených termínoch, pozrieť na oblohu, nájsť vytipované súhvezdia a porovnať skutočnú oblohu s mapkami. Po odoslaní môžete svoje pozorovania porovnať s tisíckami ďalších z celého sveta. Porovnaním pozorovaní z centra mesta a jeho okraja, či vidieku sa sami môžete presvedčiť o úrovni svetelného znečistenia v týchto miestach.

Termíny pozorovania

V tomto roku je vybraných 12 termínov vhodných pre pozorovanie nočnej oblohy v rámci kampane Globe at Night. Každý termín je zvolený tak, aby pozorovanie nerušil Mesiac. Vybrať si môžeš ktorýkoľvek termín, zapojiť sa môžeš aj opakovane. Svoje pozorovanie môžeš zopakovať z rovnakého miesta, alebo z iného.

Pre každý z termínov je vybrané jedno alebo dve súhvezdia, ktoré sú v tom čase dobre pozorovateľné, dajú sa jednoducho nájsť na oblohe a obsahujú hviezdy rôznych jasností. Ak sú súhvezdia dve, môžeš pozorovať ktorékoľvek z nich.

• 4. – 13. január (Orión)