PODCAST SAV: Veda je spoločná hra

12. okt. 2020 • Biologické vedy

PODCAST SAV: Veda je spoločná hra

Vo svojom laboratóriu testuje medy z celého sveta. O tejto vzácnej tekutine tvrdí, že by sme ňou nemali plytvať do koláčov a ani ju konzumovať vo veľkých množstvách. Hosťom aktuálneho Vedeckého podcastu SAV je Juraj Majtán, vedúci vedecký pracovník Ústavu molekulárnej biológie SAV.

„Cena medu, ktorá je dnes nastavená, je veľmi nízka. Je šialené, aby sme dali 3 eurá za kilo medu, keďže samotné náklady sú vyššie. Ľudia „idú“ po cene. Musíme si ale uvedomiť, že keď chceme mať čosi kvalitné, tak to niečo aj stojí. Včelári by mali tiež uvažovať, že ak chcú predať med za vyššiu cenu, med musí mať aj peknú nálepku, etiketu, logo, nemôžu ho predávať len tak v starom pohári. Je to dehonestácia včelára aj medu,“ povedal Juraj Majtán.

Molekulárny biológ je príkladom vedca, ktorý si okolo seba vychováva mladých šikovných nasledovníkov. Mnohé príležitosti na kariérny vedecký rozvoj či popularizáciu vedy prenecháva im, aby vo svojej profesii rástli.

„Je hlúposť, aby celý „labák“ stál na jednom človeku. Tam vždy bude tím a ja sa snažím, aby moji ľudia u mňa rástli. Nie je to len o mne. Veda je spoločná hra,“ zdôraznil Juraj Majtán.

Aby o mede len nerozprával, rozhodol sa, že začne v areáli Slovenskej akadémie vied (SAV) chovať včely. Za rok sa mu podarí vytočiť približne 50 kg medu. Tento rok hodnotí ako najhorší za uplynulé desaťročia.

„Včielky sa vyvíjali veľmi dobre,  boli v dobrej kondícii, len, žiaľ, v marci prišiel mráz, všetok agát pomrzol. Hlavne Maďarsko, ktoré je hlavným zdrojom agátu, vykazovalo veľké straty. Aktuálna situácia je najhoršia za posledných 25 rokov. Medu je veľmi málo. Hovorí sa, že na Vianoce slovenské medy už nebudú v obchodoch. Mám ale informácie, že napríklad Francúzsko je na tom veľmi dobre,“ dodal vedec optimisticky.

Vedecké podcasty SAV sú dostupné aj na platforme Podbean a cez aplikácie na streamovanie hudby, napríklad Spotify či Apple podcasts.

Juraj Majtán je mikrobiológ a vedúci Laboratória apidológie a apiterapie v Ústave molekulárnej biológie Slovenskej akadémie vied. Zaoberá sa štúdiom včelích produktov, ich kvalitou a využitím v medicíne. Venuje sa výskumu liečivých účinkov medu na nehojace sa a chronické rany. Pôsobil aj v Chemickom ústave SAV a Ústave zoológie SAV. Absolvoval niekoľko zahraničných študijných pobytov vo Veľkej Británii. Pôsobí aj ako lektor Slovenského zväzu včelárov a je zakladateľom Slovenskej apiterapeutickej spoločnosti a tiež projektu Medové laboratórium.

Vedecká cukráreň 10/2020
Veda v CENTRE 10/2020
sutaz FB TVT 2020
Noc výskumníkov 2020
Veda v CENTRE / Vedecká kaviareň 9/2020
Quark_10/2020
Agrofilm
Vývoj nového lieku môže trvať aj 10 rokov.