PODCAST SAV: Návrat mozgov je pre Slovensko kľúčový

29. sep. 2020 • Materiálové inžinierstvo

PODCAST SAV: Návrat mozgov je pre Slovensko kľúčový

„Impulz je o hľadaní nových lídrov, ktorí preklenú problém nedostatočnej podpory mladých vedeckých pracovníkov na Slovensku,“ takto predstavil schému Impulz predseda SAV Pavol Šajgalík v prvom vydaní Vedeckého podcastu SAV, ktorý sa vysiela od septembra.

Impulz je projekt určený špeciálne mladým vedcom, ktorí majú svoju vlastnú ideu a mali by preukázať, že nerecyklujú tému svojho školiteľa. Nové talenty, ktoré akadémia hľadá, sú schopné „odtrhnúť sa“ od svojho pedagóga.

Pavol Šajgalík je anorganický chemik. Špecializuje sa na materiály, ktoré vydržia aj extrémne podmienky. „Keramika je úžasná. Keď začneme od tej klasickej, ktorá vznikla dávno, veľmi rád uvádzam príklad Vestonickej venuše, čo je najstarší nájdený trojdimenzionálny umelecký artefakt, ktorý má viac ako 26 000 rokov. Z toho jasne vyplýva, že keramika je trvácna, má mnoho vlastností. Samozrejme, aj nepríjemných. Je veľmi krehká, keď spadne na zem, tak sa rozbije. Ľudstvo prišlo na to, že takýto typ materiálov sa dá použiť nielen na umelecké diela, ktoré majú prežiť veľmi dlhú dobu, ale môže nahrádzať mnohé materiály v technológiách,“ povedal vo Vedeckom podcaste SAV Pavol Šajgalík.

Mnohé technológie by dnes neexistovali bez špeciálne vyvinutých materiálov, ktoré doslova „všetko znesú“. Ako príklad uvádza Pavol Šajgalík naše lety do vesmíru. Tie môžeme realizovať vďaka tomu, že sme vyvinuli materiál, ktorý znesie veľmi kritické podmienky. „Čo ma na tom baví? Stále tvrdím, že tento druh činnosti, vyvíjanie nových materiálov, je veľmi blízky k umeniu, lebo potrebujete veľmi veľa kreativity. Musíte mať základnú paletu vedomostí, ako  maliar paletu farieb, ale už to, ako vytvoriť obraz, je na ňom. A to isté platí aj o materiáloch,“ povedal predseda SAV.

Pavol Šajgalík je predsedom Slovenskej akadémie vied od roku 2015. Pred zvolením do tejto funkcie pôsobil ako podpredseda SAV pre ekonomiku. Vyštudoval experimentálnu fyziku na Prírodovedeckej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Pracoval na Ústave anorganickej chémie SAV, ktorý od roku 1999 do roku 2013 aj riadil. Venuje sa výskumu materiálov, mikroštruktúr a konštrukčnej keramiky. Za svoj výskum získal viaceré domáce aj zahraničné ocenenia vrátane ceny Vedec roka 2006 a Rad Ľudovíta Štúra III. triedy.

Vedecké podcasty SAV sú dostupné na:

PodBean https://akademiavied.podbean.com/,

Spotify https://open.spotify.com/show/4gldLi45zzI1NSA1SQvOTV,

Apple Podcasts https://podcasts.apple.com/sk/podcast/vedeck%C3%BD-podcast-sav/id1530725008.

Spracovala: Monika Tináková

Foto: Csaba Molnár, vizuál podcastu: Katarína Gáliková

Vedecká cukráreň 10/2020
sutaz FB TVT 2020
Noc výskumníkov 2020
Veda v CENTRE / Vedecká kaviareň 9/2020
Quark_10/2020
Agrofilm
V rozvojových krajinách žije 80 percent obyvateľov Zeme.