Pod ľadovcami na Antarktíde existuje samostatný ekosystém

ilustračné foto

Je dokázané, že život na Antarktíde pod vrstvou ľadu hrubou 800 m je bohatý a pestrý – metabolicky aktívne mikroorganizmy vytvárajú samostatný ekosystém.

Už celé desaťročia je známe, že pod hrubou vrstvou ľadu v Antarktíde sa nachádza niekoľko veľkých jazier s tekutou vodou. Najznámejšie sú jazerá Vostok (3,7 km pod povrchom) a Ellsworth (3,4 km pod povrchom). Jazero Whillans sa nachádza v západnej Antarktíde pod vrstvou ľadu hrubou 800 m. Nedávno boli v tomto jazere objavené metabolicky aktívne mikroorganizmy vytvárajúce samostatný ekosystém založený na chemosyntéze. Tieto až donedávna neprístupné ekosystémy môžu predstavovať globálne relevantné zdroje uhlíka a samotného života, ktoré ovplyvňujú geochemické a biologické systémy vo svojom okolí, ale pravdepodobne aj celosvetovo. Objav živých organizmov, ktoré boli milióny rokov skryté pred zvyškom biosféry otvára úplne nové obzory pre vedu a môže znamenať zásadný prelom v našom nazeraní na evolúciu a samotný život na Zemi.

Štúdium tejto problematiky je možné na odboroch:

• biológia
  • geochémia