Perie vtákov obsahuje baktérie schopné produkovať látky podobné antibiotikám

17. júl. 2019 • Biologické vedy

Perie vtákov obsahuje baktérie schopné produkovať látky podobné antibiotikám

Českí vedci publikovali štúdiu, v ktorej sa potvrdzuje, že zhruba štvrtina všetkých zistených druhov baktérií z vtáčieho peria sú baktérie schopné produkovať bakteriocíny, látky podobné antibiotikám.

Okrem umožnenia lietania a tepelnej izolácie prináša vtákom perie ďalšie prekvapivé výhody. Vedci z Ústavu biológie stavovcov AV ČR, Českej poľnohospodárskej univerzity v Prahe, Univerzity Karlovej v Prahe a Univerzity Palackého v Olomouci objavili, že okolo 25 % všetkých zistených druhov baktérií v perí spevavcov sú baktérie schopné produkovať bakteriocíny, teda látky podobné antibiotikám. Baktérie, o ktorých sa pôvodne myslelo, že perie iba poškodzujú a rozkladajú ho, tak vtákom pomáhajú v boji s patogénmi. Nečakané zistenia českého vedeckého tímu uverejnil nedávno prestížne The Isme Journal (Nature).

Vtáčie perie je kožný derivát tvorený zrohovatenú pokožkou. Rovnako ako koža cicavcov je aj perie domovom mnohých mikroorganizmov. „Doposud bylo obecným názorem, že v peří převažují mikroorganismy, které ho spíše poškozují. Nová studie to vyvrací a navíc dokládá, že mikrobiota – tedy společenství mikroorganismů – v peří ptáků je silně druhově specifická, což znamená, že každý ptačí druh si nese na povrchu těla svou vlastní komunitu bakterií,“ vysvetľuje autorka štúdie, Veronika Gvoždíková Javůrková, ktorá pôsobí v Ústave biológie stavovcov Akadémie vied ČR a na Českej poľnohospodárskej univerzite v Prahe. Menšiu, ale tiež významnú úlohu na zloženie bakteriálneho spoločenstva, potom podľa nových poznatkov hrá prostredie, v ktorom sa vták pohybuje.

Prevratným zistením publikovanej štúdie je fakt, že zhruba štvrtina všetkých zistených druhov baktérií z vtáčieho peria sú baktérie schopné produkovať bakteriocíny, látky podobné antibiotikám. „Jejich podíl v peří je přitom rovněž druhově specifický,“ zdôrazňuje Veronika Gvoždíková Javůrková.

Tieto antibiotiká produkujúce baktérie sa podľa nej zdajú byť hlavnými „influencery" celkovej rozmanitosti mikroorganizmov v perí vtákov, môžu im pomáhať v boji s patogénmi a zabezpečovať takú mikrobiotu peria, ktorá udržuje vtáčie operenie v optimálnej kondícii.

Žiadni čierni pasažieri

Zaujímavosťou je tiež zistenie, že až 92 % baktérií, o ktorých sa pôvodne myslelo, že perie iba poškodzujú a rozkladajú ho, sú práve antibiotiká produkujúce baktérie. „Spíše tedy než poškozující černí pasažéři, jsou tyto bakterie důležitými symbionty, kteří plní nezastupitelnou funkci při ochraně povrchu těla svého hostitele,“ dodáva vedkyňa.

Tieto poznatky tak vrhajú úplne nový pohľad na doteraz skryté, ale významné interakcie medzi neviditeľnými mikroorganizmy a vtáčím hostiteľom.

Pripravila: Alena Fornůsková, Ústav biológie stavovcov AV ČR v spolupráci s Markétou Růžičkovou, Odbor mediálnej komunikácie Kancelárie AV ČR (31. 5. 2019)

Spracovala a uverejnila: Mária Izakovičová, NCP VaT pri CVTI SR

Foto kolibríka: Pixabay.com

TVT 2019
TVT 2019
Extrapolácie 2019
Väčšina pacientov trpí v čase diagnózy celiakie aj laktózovou intoleranciou.