Oxfordskí vedci urýchlili diagnostiku SARS-CoV-2

19. mar. 2020 • Biologické vedy

Oxfordskí vedci urýchlili diagnostiku SARS-CoV-2

Vedcom z Univerzity v Oxforde sa podarilo zrýchliť diagnostické testy na SARS-CoV-2. Nový spôsob testovania je až trikrát rýchlejší než pôvodný.

Predchádzajúce testy vírusovej RNA trvali približne 1,5 až 2 hodiny. Výskumný tím, ktorý viedli profesori Zhanfeng Cui a Wei Huang, však prišiel s novým spôsobom, ktorý trvá iba 30 minút a nevyžaduje si ani žiadne špeciálne prístroje.

Výsledky sa dajú prečítať voľným okom

„Krása testu spočíva v detekcii, dokáže totiž špecificky rozpoznať fragmenty RNA a RNA SARS-CoV-2. Okrem toho test obsahuje niekoľko kontrolných bodov, ktoré zabraňujú vznikaniu falošne pozitívnych alebo falošne negatívnych výsledkov. Výsledok testu je tak veľmi presný,“ vysvetlil v tlačovej správe Univerzity v Oxforde profesor Wei Huang.

Navyše je nová metóda veľmi citlivá. Dokáže skôr identifikovať infikovaných pacientov, čo potenciálne pomáha znižovať šírenie koronavírusu SARS-CoV-2. Po technickej stránke stačí na novú diagnostiku iba tepelný blok, ktorý udržuje konštantnú teplotu, a tak umožňuje reverznú transkripciu RNA a amplifikáciu DNA. Výsledky sa dajú prečítať voľným okom, preto by takáto diagnostika mohla byť veľmi užitočná najmä v nemocniciach, ktoré sa nachádzajú vo vidieckych oblastiach a ich súčasťou nie sú špeciálne laboratóriá.

Technológiu overovali na skutočných vzorkách

Vedci overovali technológiu pomocou skutočných klinických vzoriek v nemocnici Shenzhen Luohu v Číne. Súpravy na rýchlu detekciu testovali na šestnástich klinických vzorkách, pričom osem z nich bolo pozitívnych a osem negatívnych. Tento výsledok predtým potvrdili klasické testy ako RT-PCR a ďalšie metódy. Všetky testy s použitím nových súprav boli úspešné.

Ďalším krokom vo výskume by malo byť vytvorenie integrovaného zariadenia, aby sa test mohol použiť na klinikách, letiskách, či dokonca aj doma. Vedci preto plánujú spustiť klinické validácie v Spojenom kráľovstve a skúmajú možnosti ako vyrobiť testovacie súpravy.

Zdroj: Tlačová správa Univerzity v Oxforde

Vedecká cukráreň 2
Rastliny využívajú oxid uhličitý na fotosyntézu.