Olomoucká Pevnost poznání má už dva roky

plazmová guľa

Interaktívne múzeum vedy „Pevnost poznání“ sídli v unikátnych priestoroch bývalého delostreleckého skladu v areáli Korunnej pevnosti v centre Olomouca. Počas tohtoročného medzinárodného festivalu populárno-vedeckých filmov Academia Film Olomouc (AFO 52), oslávilo múzeum vedy už svoj druhý ročník. Počas dvoch rokoch svojej existencie, rozšírilo svoje exponáty a ako aj v iných centrách vedy a interaktívnych múzeách, exponáty nie sú určené len na strohé „prezeranie si za sklom“. Práve naopak. Exponáty si môžu návštevníci ohmatať a interaktívne si ich vyskúšať.

Expozície v múzeu vedy „Pevnost poznání“

Stále expozície múzea vedy sú zamerané na štyri vedné oblasti. Návštevníci majú priestor pre rozvoj vedomosti v oblasti dejín resp. dejepisu inak, neminie ich pohľad na prírodu predstavujúcu fascinujúci svet vody, nad logickými úlohami sa zapotia malí aj veľkí a v neposlednom rade zistíme aká je dôležitá fyzika vo dne aj v noci. Súčasťou múzea vedy je aj Digitálne planetárium, ktoré návštevníkom ponúka presun do iných dimenzií, či už ide o hlbiny vesmírneho oceána alebo sa poprechádzate po povrchu Mesiaca…

„Pevnost poznání“ nezabúda ani na filmových nadšencov a má pripravených viacero filmových vedeckých hitov. Z filmov sa dozviete viac o Mesiaci, ľadovom svete našej planéty, pochopíte vesmír pomocou teleskopu, uvidíte planetárnu šou a neobídete ani dôležitosť Slnka pre život na Zemi.

Pevnost poznání v Olomouci

Veda v pevnosti

Dejiny v múzeu vedy na vlastnej koži. 18. storočie, historické uniformy, dejiny Olomouca a život v Pevnosti v časoch, kedy sa obyvatelia venovali viac delostrelectvu ako poznaniu. Prostredníctvom komiksového príbehu múzeum vedy ponúka príbeh o vzniku olomouckej pevnosti, dozviete sa ako fungovalo zdravotníctvo, stavebníctvo, kartografia a to všetko aj za účasti Márie Terézie alebo cisára Františka Jozefa I.

Rozum v hrsti

Múzeum vedy ponúka úchvatný pohľad na neurónovú sieť ľudského mozgu v celej svojej kráse, ale aj komplikovanosti. A keď už viete ako naše neuróny fungujú, môžete ich otestovať pri 3D piškôrkach, vyskúšať si logické úlohy aj náročné hlavolamy a šifry. Nemáte stále dosť? Máte možnosť na vlastné (ne)bezpečie vyskúšať si jednu z najobľúbenejších atrakcií múzea, tzv. gyroskop. Ide o prístroj, ktorý sa používa aj na Medzinárodnej vesmírnej stanici a vďaka rotačným spôsobom sa budete cítiť ako pilot akrobatického lietadla.

Živá voda

Expozícia návštevníkom ponúka pohľad na rôznorodosť živočíšnej a rastlinnej ríše. Dozviete sa o flóre a faune pri vodných tokoch, rôznorodosti obyvateľstva jednotlivých druhov ekotopov, neminie Vás možnosť mikroskopického skúmania a v neposlednom rade vás čaká tajuplná podmorská jaskyňa so svojimi tajomstvami.

Svetlo a tma

Viete ako vzniká svetlo? Je náročnejšie rozsvietiť obyčajnú žiarovku alebo LED svietenie? Objavte podstatu svetla a presvedčte sa, že vďaka svetelnému žiareniu môžeme vytvoriť elektrický prúd alebo rozohrať hudobný nástroj.

Okrem stálych expozícii sa v centrách vedy, ako aj interaktívnych múzeách konajú rôzne sprievodné programy a podujatia.  Olomoucká „Pevnost poznání“ počas dvojročného fungovania podporila napríklad Noc vedcov, kde siukážka nových exponátov návštevníci mohli vyskúšať futuristické okuliare Oculus Rift. Návštevníci sa mohli pozrieť na lásku naprieč astronómiou, biológiou geoinformatikou; ponúkal sa pohľad na Tajomný život plazov odhaľujúci ako tieto zvieratá žijú, čím sa živia a kto ich ohrozuje; Deň mozgu a narodeniny Einsteina ukázali tipy ako si trénovať mozog a ako si zapamätať dlhé číselné rady; Veľtrh vedy priblížil prácu vedcov širokej verejnosti; a nezabudlo sa ani na Európsky vtáčí festival zameraný na úhyn vtáctva.

Počas dvojročného fungovania interaktívneho múzea pribudli nové exponáty ako 3D tlačiareň, 3D snímanie (video-mapping, kde vďaka 3D kamere program reaguje na návštevníkmi pozmenený povrch), digitálne mikroskopy, drevené hlavolamy, guľôčková dráha, a mnohé iné.

Aby ste mali možnosť vidieť ako to vyzerá vo vnútri interaktívneho múzea Pevnost poznání v Olomouci, prinášame vám krátke video.

Spracovali:  Zuzana Vetrecin Čeplíková a Marián Zelenák, NCP VaT pri CVTI SR