Nová štúdia: Vedci zistili, ktoré typy neurónov ukladajú informácie do dlhodobej pamäti

21. okt. 2020 • Biologické vedy

Vedecký tím z McGill University objavil, že počas upevňovania informácií z krátkodobej do dlhodobej pamäti prebiehajú najmenej dva odlišné procesy v dvoch rozličných neuronálnych sieťach. Štúdiu publikoval prestížny časopise Nature.

Schopnosť pamätať si je jedna z hlavných podmienok prežitia. Vďaka pamäti dokáže mozog zaznamenať, vštepiť, uchovať a vybaviť rozličné informácie. Ako sa však krátkodobé spomienky trvajúce len niekoľko hodín premenia na dlhodobé, ktoré môžu byť v našej pamäti uložené roky?

Ilustračný obrázok: synapsie, Zdroj: iSTOCK

Rozličné typy neurónov

Už desaťročia je známe, že proces konsolidácie vyžaduje syntézu nových proteínov v mozgových bunkách. Doteraz však nebolo známe, aké podtypy neurónov sú do procesu zapojené. S prelomovým objavom prišli kanadskí vedci. Odhalili, že na procese ukladania informácií z krátkodobej do dlhodobej pamäti sa podieľajú dva rozličné typy neurónov, a to excitačné a inhibičné neuróny. Excitačné neuróny podľa vedcov vytvárajú pamäťovú stopu, zatiaľ čo inhibičné neuróny blokujú hluk v pozadí a umožňujú dlhodobé učenie.

Výsledky majú obrovský potenciál. Môžu vedcov naviesť, akým smerom sa vydať pri liečbe chorôb, ktoré súvisia aj s poruchami procesov pamäti, ako je napríklad Alzheimerova choroba či autizmus.

Foto:iSTOCK

Zdroje: doi 10.1038/s41586-020-2805-8

Noc výskumníkov 2020
Quark_11/2020
Nobelova cena 2018 za chémiu bola udelená za objav technológii na evolúciu proteínov v skúmavke.