Nová štúdia: COVID-19 môže zapríčiniť, že krvné doštičky budú „hyperaktívne“

17. júl. 2020 • Lekárske vedy

Nová štúdia: COVID-19 môže zapríčiniť, že krvné doštičky budú „hyperaktívne“

Ochorenie COVID-19 môže spôsobiť zmenu v krvných doštičkách, ktorá prispieva k vzniku srdcových záchvatov, mozgových príhod či iných závažných ochorení. Výsledky amerických vedcov publikoval odborný časopis Blood.

Vedci z University of Utah Health zistili, že počas infekcie spôsobenej vírusom SARS-CoV-2 sú produkované zápalové proteíny, ktoré môžu významne meniť funkciu krvných doštičiek. Pozmenené doštičky sú „hyperaktívne“, náchylnejšie na tvorbu nebezpečných krvných zrazenín, čo môže zapríčiniť pacientovu smrť.

Krvné doštičky rýchlejšie agregujú

Podľa odborníkov práve lepšie pochopenie mechanizmov, ktoré sa dejú v ľudskom tele počas ochorenia COVID-19, môže viesť k účinnej liečbe a zníženiu počtu pacientov.

„Naše zistenie je ďalším kúskom do skladačky, ktorú nazývame COVID-19,“  povedal v tlačovej správe University of Utah Health profesor Robert A. Campbell, hlavný autor štúdie.

„Zistili sme, že v dôsledku infekcie vzniká v tele zápal a tiež v ňom vznikajú systémové zmeny, ktoré ovplyvňujú to, ako fungujú krvné doštičky, čo vedie k ich rýchlejšej agregácii. To by mohlo vysvetliť, prečo u pacientov s ochorením COVID-19 vidíme zvýšený počet krvných zrazenín."

Skúmali krv 41 pacientov s ochorením COVID-19

Nová štúdia naznačuje, že ochorenie COVID-19 je spojené so zvýšeným rizikom zrážania krvi, čo môže u niektorých pacientov viesť k srdcovocievnym problémom a zlyhaniu orgánov. Ide najmä o pacientov, ktorí trpia cukrovkou, obezitou alebo majú vysoký krvný tlak.

Výsledkom predchádzalo mnoho experimentov. Vedci v nich skúmali krv 41 pacientov hospitalizovaných v nemocnici v Salt Lake City. Sedemnásť z nich bolo na jednotke intenzívnej starostlivosti, a to vrátane deviatich, ktorí potrebovali pľúcny ventilátor. Ich krv porovnávali so vzorkami zdravých jedincov. Tých vybrali tak, aby mali rovnaké pohlavie a boli v podobnom veku.

Ilustračný obrázok, Zdroj: istockphoto.com

Na skúmanie krvi použili diferenciálnu génovú analýzu, ktorá ukázala, že vírus SARS-COV-2 spôsobuje genetické zmeny v krvných doštičkách. Odborníci v laboratóriu tiež skúmali agregáciu krvných doštičiek, ktorá je dôležitým procesom pri tvorbe krvných zrazenín. Pozorovali, že u pacientov s ochorením COVID-19 prebieha agregácia omnoho rýchlejšie. Okrem toho podľa štúdie nastala aj zmena v interakcii krvných doštičiek s imunitným systémom, čo pravdepodobne prispieva k zápalu dýchacích ciest a následne vedie k závažnejšiemu poškodeniu pľúc.

Pomôže aspirín?

Vedci zvažujú možnosť, že zápal spôsobený vírusom SARS-CoV-2 ovplyvňuje megakaryocyty, bunky, ktoré produkujú krvné doštičky. Práve genetická zmena megakaryocytov, ktorá sa prenáša na krvné doštičky, by mohla byť hlavným dôvodom, prečo sa doštičky stávajú „hyperaktívne“ a rýchlo agregujú.

Ilustračný obrázok, Zdroj: istockphoto.com

Laboratórne testy, ktoré urobil profesor Campbell so svojím tímom, tiež ukázali, že k zníženiu „hyperaktivity“ krvných doštičiek došlo u pacientov, ktorým podávali aspirín. Profesor však zdôrazňuje, že je potrebné tento mechanizmus ešte poriadne preskúmať. Varuje pred použitím aspirínu na liečbu COVID-19, pokiaľ to neodporučí lekár.

Zdroj: doi 10.1182/blood.2020007214

Foto: istockphoto.com

Veda v CENTRE / Vedecká kaviareň 7/2020
Vedec roka SR
Vedecká cukráreň video
VC 6/2020 železany
Viac ako dve tretiny pacientov trpiacich na Alzheimerovu chorobu tvoria ženy.