Nielen do pizzerie: Tymian a oregano poslúžili aj pri ochrane kultúrnych pamiatok pred mikróbmi

ilustračné foto (pleseň)

Čo majú spoločné tymian či oregano s ochranou kultúrnych pamiatok? Bylinky, tradične využívané najmä v talianskej kuchyni, tento krát poslúžili aj na vedecké účely. Tímu pod vedením Dr. Domenica Pangalla z Ústavu molekulárnej biológie SAV priniesli skutočný osoh.

esenciálne olejeVedci totiž zistili, že esenciálne oleje uvedených byliniek dezinfikujú staré dokumenty a zabíjajú plesne, ktoré ich požierajú. V jednej banke mali fotku a v druhej esenciálny olej z oregana. Ten sa po zapnutí prístroja k fotografii rozprúdil, aby zabil plesne, ktoré fotku napadli. Následne ho vedci odviedli do tretej banky s aktívnym uhlím, ktoré ho neutralizovalo. „Ak by sme olej neodvádzali, náš ústav by pripomínal pizzeriu,“ vtipne vysvetľuje Dr. Domenico Pangallo, DrSc.Ústavu molekulárnej biológie SAV. Jeho tím sa dlhodobo snaží nájsť nové cesty na ochranu kultúrneho dedičstva pred mikróbmi, a to pomocou byliniek. Ide o prvé a zatiaľ jediné laboratórium na Slovensku, ktoré sa zaoberá analýzami tohto druhu.

Záleží na druhu oleja

U nich ošetrená fotografia sa po dezinfekcii môže bezpečne archivovať alebo putuje do rúk reštaurátorom. To, aký účinok olej má, záleží na jeho druhu. „Vyskúšali sme ich veľa a zatiaľ sa zdá, že najlepšie sú oregano a tymian,“ vymenúva taliansky molekulárny biológ. Vedci pri testovaní nepozerajú iba na to, či olej plesne zabije, ale aj na to, pri akej koncentrácii je efektívny či nedegraduje ľudskú DNA a v neposlednom rade či nefarbí ako napríklad olej z levandule.

Tím odborníkov zo SAV, menovite RNDr. Mária Bučková, PhD., Mgr. Andrea Puškárová, PhD. Mgr. Lucia Kraková, PhD., Mgr. Tomáš Grivalský a Mgr. Lenka Jeszeová, momentálne študuje, prečo práve tymian a oregano majú vlastnosti vhodné na dezinfekciu niektorých povrchov. Pri výskume sa inšpirovali odbornými článkami, ktoré hovorili o využití esenciálnych olejov na dezinfekciu povrchov v nemocniciach. Vedecký tím okolo Dr. Domenica Pangalla bol tento rok aj súčasťou konzorcia v projekte Moderný prístup k posudzovaniu znehodnotenia a dezinfekcie historických knižných zbierok.

oregano tymian

Obrovská škoda na kultúrnom dedičstve

Novou technikou sa vedci SAV snažia ochrániť napríklad fotky, ktoré sú vyhotovené na albumíne, čiže bielku z vajec. „Touto technikou sa robili prakticky všetky fotografie na rozhraní 19. a 20. storočia. Ak je pleseň pre tento materiál nebezpečná, tak za rok môžeme mať z fotky iba polovicu, čo by bola pre kultúrne dedičstvo obrovská škoda,“ vysvetľuje Dr. Domenico Pangallo.

Esenciálne oleje nefungujú na všetky povrchy a druhy plesní rovnako, preto musia vedci najprv urobiť mikrobiálnu diagnostiku predmetu. Pri analýze starej fotografie vedci najprv neinvazívne odoberú vzorky, ktoré kultivujú a podrobia analýze DNA. „Fotografia je ako pacient, nemôžete kúsok odstrihnúť a potom na ňom experimentovať,“ hovorí taliansky vedec pracujúci v službách SAV. Keď zistia, aké mikroorganizmy sa na nej nachádzajú, skúmajú, či „hosťovský materiál“ aj požierajú.

Múmie, sochy aj fresky

Diagnostiku pamiatok robia vedci z Ústavu molekulárnej biológie SAV aj pre rôzne inštitúcie a múzeá. Dr. Domenico Pangallo popri tom tvrdí, že by ich mohlo byť aj viac, keby boli reštaurátori otvorenejší novým postupom. „Robili sme kultivačnú mikrobiálnu analýzu a analýzu DNA múmie Žofie Šerédy, analýzu sochy Cyrila a Metoda na Devíne či najstaršej fresky na Slovensku, ktorá je v Starej Lomnici,“ vymenúva ich posledné práce.

knihaSpolu s kolegami z Lodžskej polytechniky a z pražskej Vysokej školy chemicko-technologickej sa vedci SAV tiež chystajú analyzovať stupeň biologického znehodnotenia vybraných knižných zbierok historických knižníc v Poľsku, Česku a na Slovensku. V rámci nich plánujú najskôr identifikovať objekty s príznakmi biologického znehodnotenia, riešiť účinnosť metód dezinfekcie historických kníh a posúdiť, ako tieto metódy na knihy pôsobia. „Chceme stanoviť protokoly, podľa ktorých sa môžu mikroorganizmy na a v knihách rýchlo identifikovať. Tiež sa plánujeme sústrediť na ich dezinfekciu pomocou esenciálnych olejov,“ hovorí vedec.

Dr. Domenico Pangallo so svojím tímom z Laboratória environmentálnej a potravinovej mikrobiológie už má v talóne aj cenné ohodnotenie. Tento rok získali Cenu SAV za ochranu kultúrneho dedičstva a výskum kvality tradičných slovenských potravín.

Informácie poskytla: Zuzana Vitková, Referát pre komunikáciu a média Slovenskej akadémie vied